A6 55 TFSI e

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Magut75

Medlem
Det stämmer säkert att transporten Tyskland-Sverige är en faktor som kan skilja rätt så mycket. Men ändå få man som beställare i Tyskland få ett exakt tillverkningsdatum innan. Tex för de som hämtar bilen själv i Neckarsulm. Det var egentligen ett datum jag förväntade mig som nästa steg i "få din Audi processen". Intressant detalj att man uppenbarligen (ibland?) inte få info om produktionsdatum innan bilen redan är byggd.
Precis så illa är det. Man får en preliminär tillverkningsvecka och det verkar vara allt Audi kan ge. Sen är det bara att hålla tummarna NÄR det verkligen blir tillverkad. För mig är det ett stort mysterium att en av världens stora biltillverkare inte kan se när de ska tillverka en bil.

Vad jag kan ha lite större förståelse för är transporterna från Tyskland till Sverige, och där sa säljaren till mig att det kan slå lite olika beroende på turen att få en plats på en båt. Han sa även när min bil var tillverkad att de just nu har svårt/lång väntan på att få bilarna från tysk hamn till Sverige. För mig har det snart gått två veckor sedan bilen var byggd och väntar fortfarande på leverans!
 

Sunseeker

Medlem
Som det ser ut på tyska Audi sidan verkar man kunna få/beställa "platta ratten" igen nuförtiden. Kanske det är redan för 22 modellen då. Synd att de togs ut för de som beställde tidigare. Om det nu redan är 22 modellen man beställa nu så verkar det ju inte blir särskild stora förändringar. Speciellt facelften verkar isåfall först kommer i februari 22 eller även till 23 modellen....
 

Tony R

Ny medlem
Hej på er!

Ny här i forumet. Beställt en A6 Avant 55 TFSI e, tankar och erfarenheter från den? Navarrablå.
Kört den och gillar den skarpt. Väldigt starkt turbosug när man axar, och elmotorns "turbinljud" gör att det låter rätt coolt!
Körde en 2017 V90 T5 Inscription som jag älskade, men nu var det dags för nytt, och Volvo fanns inte på kartan när de väljer att spärra de nya modellerna i 180 km/h...
Volvo har väl aldrig satsat på att göra körmässigt underhållande bilmodeller...och det ser ut att bli än värre med spärrad toppfart och batteri drift som gör bilen oanvändbar för oss i norra Sverige med långa körsträckor och sträng kyla. Jag äger en C8 A6 40 tdi quattro Avant som har rullat 1 800 problemfria mil. 204 Hk och 400 Nm låter liiite tamt...men det är faktiskt en riktigt trevlig maskin, framför allt extremt snål med bränslet! Ägde tidigare en C7 A6 3,0 tdi Allroad, men det vansinniga skattesystemet på nya dieselmodeller fick mig att ge upp den underbara 3,0 tdi motorn...men man vänjer sig och värdesätter slutligen fördelarna med den låga dieselförbrukning i 40 tdi modellen.
 

Jonhok70

Ny medlem
Någon som fått leverans av bil med uppgraderat batteri än? Skulle vara kul att höra lite erfarenheter med räckvidd nu när värmen kommit till Sverige.
 

Kloff

Medlem
Verkar även vara en ny bensinmotor? Ser ut att vara 265 hk nu istället och har för mig att det låg på 252 hk innan.
 

Kloff

Medlem
Verkar så, men det jag kan läsa mig till så är systemeffekten ändå densamma? Eller har jag fel?
Ser så ut men de kan också ha missat att ändra. Tog ett tag innan räckvidden uppdaterades.

Verkar också vara lite rörigt med produktionstid, hade en preliminär tidigare men inte nu längre. Hoppas det blir dags snart för nu är man allt bra sugen.
 

Sunseeker

Medlem
Ingen större Systemeffekt... Som jag har förstått pga DSGn inte klarar mer än 500nm vridmoment. Den limiten når man med 252 bensin-hästar likadant som med 265.
 

Magut75

Medlem
Ingen större Systemeffekt... Som jag har förstått pga DSGn inte klarar mer än 500nm vridmoment. Den limiten når man med 252 bensin-hästar likadant som med 265.
Någon som fått leverans av bil med uppgraderat batteri än? Skulle vara kul att höra lite erfarenheter med räckvidd nu när värmen kommit till Sverige.
Hämtade min igår men inte kört några längre sträckor än. Imorse när jag laddat den stod den på 58 km!
 

Bellhou5e

Medlem
Hej igen,
Är det någon som har fått mer information om leveranstiderna på A6 Avant hybrid? Många veckor nu utan någon som helst information. Lite frustrerande att man beställt en bil men har ingen månad/vecka att förhålla sig till.
 

Tspe

Ny medlem
Hej igen,
Är det någon som har fått mer information om leveranstiderna på A6 Avant hybrid? Många veckor nu utan någon som helst information. Lite frustrerande att man beställt en bil men har ingen månad/vecka att förhålla sig till.
Beställde i november, prel produktionsvecka v21.
 

Sunseeker

Medlem
Vet ju inte när du beställde Bellhou5e... Jag beställde i slutet av november och har bara hört preliminärt produktion v25. Eftersom bilen måste ju också levereras tror jag inte heller längre att jag får den innan semestern. Riktigt tråkigt eftersom tex också säljaren pratade om April/Mai när jag beställde och nu lyckas de uppenbarligen inte ens till mitt Juli. Inget att göra dock....
Förutom att hoppas på en överraskning.
 

OTN

Medlem
Vet ju inte när du beställde Bellhou5e... Jag beställde i slutet av november och har bara hört preliminärt produktion v25. Eftersom bilen måste ju också levereras tror jag inte heller längre att jag får den innan semestern. Riktigt tråkigt eftersom tex också säljaren pratade om April/Mai när jag beställde och nu lyckas de uppenbarligen inte ens till mitt Juli. Inget att göra dock....
Förutom att hoppas på en överraskning.
Beställde 2 nov och fick igår besked från säljaren att bilen gått in i ”produktionsplaneringen”. Han trodde på leverans i början på juni. Har tidigare fått prel produktionsvecka 19 så det ser ut som det håller någorlunda. Nu håller jag tummarna för att inte fastna på kajen i Tyskland…😊
 

Bellhou5e

Medlem
Beställde 2 nov och fick igår besked från säljaren att bilen gått in i ”produktionsplaneringen”. Han trodde på leverans i början på juni. Har tidigare fått prel produktionsvecka 19 så det ser ut som det håller någorlunda. Nu håller jag tummarna för att inte fastna på kajen i Tyskland…😊
Jag beställde min precis vid årets början. Blir väl att ta premiärturen på vinterhjulen :(
 

fabcav

Medlem
Det står även om det standardmonterade "Audi Sound System" att det finns en subwoofer. På de "vanliga" C8 verkar den vara rund och ligga i reservhjulsbaljan, men någon sådan finns ju inte på hybriderna. Litet nyfiken är man ju.
Jag var nyfiken på om nån nu fått har praktiska erfarenheter med B&O premium ljudsystem och specifikt subwooferen härinne?
- Jag har frågat 2 olika ställen med någon tids mellanrum hos Audi, och de säger att den är 100% samma i tfsi och tfsie (frågade specifikt om sedan) och att subwoofer sitter under bagageutrymmet.
- Igenom en indirekt (och alldeles inte officiell) kanal hos själva B&O hör jag att de levererar bata 1 sätt för Premium sound för A6 (de vet inte vad Audi gör med dem, men menar inte att sättet kan funka utan subwoofern).
- Slutligen har jag varit på framsidan i en A7 tfsie med BO premium och ljudet var absolut magisk, med den bästa bass jag nånsin hörd i en bil
Kan inte tänka på flera sätt att undersöka detta på ;-), så jag hoppas att någon nu vet mer.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp