A6 55 TFSI e

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Bellhou5e

Medlem
Kan faktiskt stämma. Tillverkningen låg nere pga ombyggnad av tillverkningningslinen.
Men man stoppar väl inte produktion i 4 månader? En sån information borde väl en bilhandlare fått i så fall så de kan berätta för sina kunder. Eller vad vet jag, de kanske var rädda för att tappa försäljning till BMW och Merc om de berättade om sina leveranstider.
 

BiTu

Aktiv medlem
Men man stoppar väl inte produktion i 4 månader? En sån information borde väl en bilhandlare fått i så fall så de kan berätta för sina kunder. Eller vad vet jag, de kanske var rädda för att tappa försäljning till BMW och Merc om de berättade om sina leveranstider.
Bilhandlaren hade den informationen, därför vet jag 😁
 

aNgY

Medlem
Håller med alla kring att det varit dålig med information från återförsäljare och sjukt med så lång leveranstid. Jag beställde sista oktober och fick efter mycket lång tid typ (i mars) ett prel. produktionsdatum v19 som sedan blev v20. Hörde av mig till min handlare idag och fick beskedet att bilen var leveransklar från fabrik så jag kan förhoppningsvis få bilen före midsommar!

Säljaren bekräftade att den "platta" ratten hade utgått pga införande av sensorer i rattarna och enligt vad han visste så skulle min bil vara med "vanlig" rund ratt. Hoppas han har fel då jag beställde och vill fortfarande hellre ha platt ratt ;-). Fick bekräftat att batteriet skulle vara det "nya" större och att körläge nu var kompletterat med "charge".

Jag har också varit i tankarna kring att avbeställa pga den långa väntan och brist på kommunikation men har faktiskt inte hittat något bra alternativ utseende/prestandamässigt så det känns ändå ok just nu :)
 

Sunseeker

Medlem
Det konstiga är, aNgY: Platta ratten finns nu tillbaka - med sensorer (går att beställa på tyska Audi sidan).
Konstig nog kan -iaf min- bilhandlare inte ändra min beställning (som var med runda ratten) till den platta. Jag lag ju desutom värme på ratten till, vilket platta ratten aldrig hade så mina chanser att "mirakulöst" få den platta är noll, men kanske du har tur eftersom den platta är ju -på Tyska sidan- standard.
 

Bellhou5e

Medlem
Hade varit kul om Sverige också fått 21" fälgarna som tyskarna kan välja till.

Håller med dig aNgy, finns inga roliga alternativ till Audin just nu. Fälgarna är viktigt i val av bil för mig och en BMW eller Merc är ju 18" enda "extrema" valet, dessutom kan man ju inte få den sänkt = sportigare utseende.

Det får bli att vänta.
 

BiTu

Aktiv medlem
Hade varit kul om Sverige också fått 21" fälgarna som tyskarna kan välja till.

Håller med dig aNgy, finns inga roliga alternativ till Audin just nu. Fälgarna är viktigt i val av bil för mig och en BMW eller Merc är ju 18" enda "extrema" valet, dessutom kan man ju inte få den sänkt = sportigare utseende.

Det får bli att vänta.
Fälgar är det lättaste att fixa? Bara att köpa från en annan modell! Och sänka kan man väl, med samma som till S6?
Eller har jag fel?
 

Bellhou5e

Medlem
Jo, givetvis kan man köpa en annan modells fälgar och sätta på bilen men det jag menade var att det hade varit kul om de kunde erbjuda samma 21" fälgar i Sverige som i Tyskland som standard.

BMW och Merc kan du inte få sänkt. Merc är ju t o m höjd med en cm tror jag.
 

BiTu

Aktiv medlem
OK, då missförstod jag dig, trodde du menade att man inte kunde sänka A6:an!
Själv tog jag original 19" till vinterhjulen, och köpte nåt roligare till sommarhujl.
 

Sunseeker

Medlem
För mig blir det väl tvärtom BiTu.... handlaren sa att bilen kommer ju alltid me sommarhjul monterade....går det att fråga de att byta däck och man själv beställa sina sommardäck? Eller hur gjorde du?
 

BiTu

Aktiv medlem
Jag la dit vinterdäcken hos handlaren innan leverans, de krängde på dem så att bilen levererades med vinterdäck på originalfälg. Sommardäcken från fabrik spar jag och kränger tillbaks när jag säljer bilen, spar mina egna hjul till nästa bil eller säljer sedan.
 

Sunseeker

Medlem
Så kan man göra, ja...eller kör på vintern med 20 tummaren ;) Vintersäsongen är ju i Sverige minst lika långt som sommaren, sa det finns ju argument...Eller talar något emot 20´´ vinterdäck?!?
 

Bellhou5e

Medlem
Fick precis besked av säljaren att min förväntade leveranstid skulle vara 8-9 månader vilket betyder att leverans sker september/oktober. Beställde i januari. Lång sommar med andra ord.
 

antonao

Ny medlem
Tänkte kasta ur mig en fråga här gällande om någon upplevt att ACn lever sitt eget liv?

Har haft min bil nu i ca 1 månad och ACn är igång och fungerar som den ska vid uppstart av bilen. När jag sedan kört ett par minuter (olika intervall hela tiden) slår helt enkelt ACn ifrån och den kör bara in uteluften upplever jag. Det enda som händer är att om jag sänker temperaturen ökar fläkthastigheten ökar jag tempen minskar fläkthastigheten men ingen skillnad i temperatur på luften. Den knappen för att slå i gång AC är helt död och går inte att trycka på utan enda vägen att få igång den igen är att stanna bilen och starta igen. Bytte från en A4 allroad 2018 och där var det rena stormen av kallluft när man startade bilen och ville få ner tempen en solig dag.
 

Jonhok70

Ny medlem
Tänkte kasta ur mig en fråga här gällande om någon upplevt att ACn lever sitt eget liv?

Har haft min bil nu i ca 1 månad och ACn är igång och fungerar som den ska vid uppstart av bilen. När jag sedan kört ett par minuter (olika intervall hela tiden) slår helt enkelt ACn ifrån och den kör bara in uteluften upplever jag. Det enda som händer är att om jag sänker temperaturen ökar fläkthastigheten ökar jag tempen minskar fläkthastigheten men ingen skillnad i temperatur på luften. Den knappen för att slå i gång AC är helt död och går inte att trycka på utan enda vägen att få igång den igen är att stanna bilen och starta igen. Bytte från en A4 allroad 2018 och där var det rena stormen av kallluft när man startade bilen och ville få ner tempen en solig dag.
Hej, har haft min också ganska precis 4 veckor men jag upplever inte något problem med AC. AC knappen fungerar som den ska med tre lägen, normal AC, Eco läge och avstängd. Kör nästan enbart på Eco läge. Låter som det är något fel på din.
 

fabcav

Medlem
Den svenska konfiguratorn är uppdatera, med en 50tfsie modell och en del andra färger och fälgar och annat också för 55tfsie.
Det finns också en ny assistenspaket Tour till 10.000 kr. Är det någon som vet var den gör, som dem andra assistenspaketen eller annat utrustning gör? Jag hittade en beskrivning på den tyska konfigurator, men jag tycker att det liknar ganska mycket standardutrustningen som ”adaptiv farthållare med fartbegränsade, efficiency assist, avåkningsassistent och turn assist” samt ”filhållningsassistent + köassistent + emergency assist”.
 

aNgY

Medlem
Det är nära leverans nu men kom nu på det här med golvmattor... Vad jag förstår så ingår det som standard någon form av tygmattor eller hur? Jag är van vid gummimattor i nuvarande bil, lätt att hålla rena tycker jag. Hur har ni andra gjort, beställt hos Audi eller kanske fått gummimattor på köpet eller köpt separat via annan handlare/nätet?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp