A6 55 TFSI e

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Fick besked om att min bil är i Södertälje men att de väntar på någon reservdel som de ska montera. Bilen har varken panoramatak eller dragkrok som ska eftermonteras. Den är beställd utan vinterdäck. Ringde Audi Hammarby och de ville, eller orkade först inte ge mig besked om leveranstid. Efter lite tjat så bemödade de sig att kolla i datorn. Fick då besked att den var registrerad som en sjua, vad det nu betyder. Frågade om leveranstiden då ligger en månad eller om det är närmare åt två veckor och de visste han inte heller. Har säljare ingen erfarenhet av väntetider att de inte ens kan ge en rikt-tid?
Är det någon som har koll på leveranstider från Södertälje fram till leverans? Vad kan det vara för reservdel de väntar på?
Låter lite slappt från säljaren, det enda dom borde montera i Södertälje är dina reg-skyltar.
Har inte uppgifter vad en 7:a är men en 9:a är i alla fall ”Ankommit till ÅF”.
En 6:a är ”Produktionsbekräftad” (överlämnad till produktion), så det känns mer som den står utanför fabriken i Tyskland och väntar på nån del, det gjorde min, åker båt skulle kunna vara en 8:a.
Jag gissar på leverans mot mitten på januari tyvärr.
 

Paulo_z

Ny medlem
Låter lite slappt från säljaren, det enda dom borde montera i Södertälje är dina reg-skyltar.
Har inte uppgifter vad en 7:a är men en 9:a är i alla fall ”Ankommit till ÅF”.
En 6:a är ”Produktionsbekräftad” (överlämnad till produktion), så det känns mer som den står utanför fabriken i Tyskland och väntar på nån del, det gjorde min, åker båt skulle kunna vara en 8:a.
Jag gissar på leverans mot mitten på januari tyvärr.
Tack för svar. Ja då är det väl bara att vänta. Har aldrig fått så dålig service som från Audi. De svarar inte på mail, verkar nonchalanta, verkar tycka det ör jobbigt att kolla i en datorn och bekräfta att den är registrerad som en sjua. Ingen information från den dagen jag beställde bilen (i april). Fick själv dra iväg ett mail för en vecka sen för att få infot ovan. Så sjukt slappt.
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Jag har haft ungefär samma körmönster hela tiden de ca 2 år jag haft bilen, men de 7-8 minusgrader vi haft här ett par dagar verkar bilen tycka allt sämre om… 27 km på fulladdat batteri? Nu ska jag säga att det i motsats till på sommaren nog är längre verklig körsträcka än så, men litet trist känns det…

igår vägrade dessutom bakluckan öppna sig mer än en decimeter…
 

Bilagor

JonasL

Aktiv medlem
Jag har haft ungefär samma körmönster hela tiden de ca 2 år jag haft bilen, men de 7-8 minusgrader vi haft här ett par dagar verkar bilen tycka allt sämre om… 27 km på fulladdat batteri? Nu ska jag säga att det i motsats till på sommaren nog är längre verklig körsträcka än så, men litet trist känns det…

igår vägrade dessutom bakluckan öppna sig mer än en decimeter…
Jag har haft min i snart två år med. Har också märkt markant skillnad mellan förra året och i år i räckvidd. Kör i princip samma sträcka varje dag. Inte riktigt så illa som för dig dock. På morgonen när jag utgår från mitt garage så klara jag runt 40-42km i 5-7 minus och ca 46-47km när det är runt nollan. Står 50-52km i färddatorn när jag startar då. Har ca 16-17C i garaget

När jag kör hem och bilen stått ute hela dagen så brukar det stå 41-44km räckvidd och jag kommer 32-35km om jag tränar på vägen hem och 35-39km om jag kör direkt hem. Vid temp -7 till noll.

Ville att Audi skulle mäta upp mitt batteri för jag tycker den tappa mycket i räckvidd nu under sommaren jämfört med förra sommaren. Även nu på vintern är den lägre än förra året.
Legat på 3-4km kortare räckvidd hela sommaren vilket inte låter så mycket men det är ändå ett tapp på 5-7% på lite över ett år. Tycker det låter mycket.
Men det skulle kosta minst 2500kr i felsök om de inte hittar nått fel och fel är det tydligen bara om tappet överstiger det som täcks av garantin. Så jag har valt att avvakta lite med det.
 

Raimo71

Medlem
Är det fortfarande några i denna tråden som väntar på beställda bilar? Som många andra har min flyttats fram kontinuerligt. Ursprungligen var den schemalagd för leverans våren 2022 vilket sedan ändrats vid flera tillfällen. I augusti fick jag info om att den hade flyttats fram till v13 2023, men för ett par dagar sedan fick jag dock besked om att prod datum var tidigarelagt till v4 2023. Kan det månne vara lite ljus i tunneln? Hur ser det ut för er?
Jag beställde min i februari 2022 och min säljare ser inte att den fått något datum ännu.
 

lsoderlund

Medlem
Vad säger ni andra om räckvidden. Känner att, i motsats till många, att det är plugin-hybrid som är framtiden.
Vad ligger ni på för bensinförbrukning på de längre sträckorna, alltså långkörning, i normal takt. 100-120km/h och hur lång går bilen i snitt på el vintertid kontra sommartid.

Är det värt att köpa en sådan nu, eller nu när bubblan på bilar spricker med tanke på ekonomin? Kör man ikapp kostanden kontra diesel, annars lockar ju en Allroad eller en lite utrustad 40TDI mest då priset är vettgiare.

Sen har vi ju 520d Xdrive som ligger och lurar runt hörnet som troligen det bästa köpet i storbilskombi-klassen just nu sett till pris kontra utrutning och mil.

Min A6:a från 2014 börjar bli till åren och vill/villhöver byta den snart.
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Vad säger ni andra om räckvidden. Känner att, i motsats till många, att det är plugin-hybrid som är framtiden.
Vad ligger ni på för bensinförbrukning på de längre sträckorna, alltså långkörning, i normal takt. 100-120km/h och hur lång går bilen i snitt på el vintertid kontra sommartid.

Jag har legat på 0,63-0,69 Sthlm - Åre - Sthlm utan att ladda på vägen. På sommaren står det som mest 53 km och nu efter två år kan den vara nere på 25 km när det är 8-10 minus, den står utomhus och är årsmodell 2021 (större batter i de nyaste).

Är det värt att köpa en sådan nu, eller nu när bubblan på bilar spricker med tanke på ekonomin? Kör man ikapp kostanden kontra diesel, annars lockar ju en Allroad eller en lite utrustad 40TDI mest då priset är vettgiare.

Jag har gillat hybridgrejen även om bilen i sig kvalitetsmässigt långt ifrån motsvarat förväntningarna. Men nästa bil blir nog el, har vant mig vid att gilla att köra på el nu.

Sen har vi ju 520d Xdrive som ligger och lurar runt hörnet som troligen det bästa köpet i storbilskombi-klassen just nu sett till pris kontra utrutning och mil.

Min A6:a från 2014 börjar bli till åren och vill/villhöver byta den snart.
Däremot fick jag just ett samtal om fabriksåterkallelse pga något som jag knappt förstod men hade med batteriet att göra. Det är inte säkert att det är bättre med andra märken, men så mycket problem det varit med den här hade jag inte på 11 år sammanlagt med BMW... Svårt trött på den här bilen nu.
 

Masi

Ny medlem
Vad säger ni andra om räckvidden. Känner att, i motsats till många, att det är plugin-hybrid som är framtiden.
Vad ligger ni på för bensinförbrukning på de längre sträckorna, alltså långkörning, i normal takt. 100-120km/h och hur lång går bilen i snitt på el vintertid kontra sommartid.

Är det värt att köpa en sådan nu, eller nu när bubblan på bilar spricker med tanke på ekonomin? Kör man ikapp kostanden kontra diesel, annars lockar ju en Allroad eller en lite utrustad 40TDI mest då priset är vettgiare.

Sen har vi ju 520d Xdrive som ligger och lurar runt hörnet som troligen det bästa köpet i storbilskombi-klassen just nu sett till pris kontra utrutning och mil.

Min A6:a från 2014 börjar bli till åren och vill/villhöver byta den snart.
Jag fick min för två månader sedan och kör mest långa sträckor. På dom första 1000 milen har jag en förbrukning på 0,63, hade tidigare en 50tdi och låg på ungefär samma förbrukning så denna kostar mindre med tanke på den billigare bensinen.
Jag kommer 6 mil på el vid 10° och runt 5 mil nu vid nollan. Betydligt kortare förra veckan när det var riktigt kallt.
 

Sunseeker

Medlem
Ligger efter runt 17000km på en snitt av 0.36. Kör oftast kortare sträckor med batteri - annars är en sån nivå orealistiskt. När man kör på bensin drar den ju mellan 0.7 och 0.8.
Batteriräckviden är ungefär som Masi säger. Tror det hjälper ganska mycket om bilen kan parkeras i en varmgarage under vintern...
 

Fager74

Medlem
Det har varit en del skriverier i bilpress angående A6:ans kommande facelift. Det skrevs redan om detta för ett år sedan men efter det var det relativt tyst fram tills början på december i år då flera bilsajter skrev om att man sett den faceliftade A6an genomföra sluttester i norra Sverige. Frågan är ju nu när den kan tänkas gå i produktion. Någon som har någon information om detta eller som har koll på hur det har sett ut tidigare? Jag har en bil beställd som preliminärt skall produceras i Q1 2023, och det vore ju fint att få den faceliftade varianten som plåster på såren för att man väntat i 16 månader på leverans.
 

Lattra

Ny medlem
Hej,

Kört min bil ca 1 år snart, fick som övriga vänta extremt länge på bilen. Men, peppar, peppar har den fungerat bra. Kört ca 2600mil. genomsnitt 0,5l på bensin. Kör GBG tur och retur och laddar egentligen bara hemma för de kortare sträckorna. Se bild.Audi A6 forbrukning.jpg
 

Rich

Ny medlem
Jag beställde min i februari 2022 och min säljare ser inte att den fått något datum ännu.
Jag beställde också i februari 2022. Bilen var då redan beställd av ÅF i september 2021, vilket var en av anledningarna till att jag beställde just den bilen. Precis före jul var jag i kontakt med ÅF som kunde se i datorn att bilen preliminärt är produktionsplanerad till maj 2023, vilket skulle innebära leverans i juni. Det skulle alltså innebära en leveranstid på 21 månader!

Till saken hör att jag har en nära vän som jobbar i branschen. Enligt honom hade det strax innan jag beställde i februari 2022 gått ut ett internmejl till alla Audi-återförsäljare om att de hybrider som nybeställs kommer att ha en leveranstid på minst 18 månader pga komponentbrist samt att Audi vill prioritera produktionen av rena elbilar framför hybrider när de väl får tillgång till komponenter. Jag frågade min säljare som självklart inte kände till det, men nu verkar det tyvärr som att det stämmer.
 
Senast ändrad:

Richard66

Ny medlem
Ngn mer som har vatten som rinner ur bakluckan/gummitätning/list vid öppning? Sa till om det innan första service men de tyckte att de inte ville testa med o hälla vatten på bilen o kolla🙄 (urusel service för ett sk premiummärke o la >8000 sek i service för lite oljor/filter byte).
Ser en stor risk att det blir skador på bilen när det fryser till.

I övrigt så tycker jag att bilen inte verkar vara bra byggd för att användas i vinterklimat (ok, går riktigt fint på vägen men snö,slask, frygrader fixar den inte bra) utan passar bättre o luffa på i plusgrader.

Navigationen och kartorna är ett skämt som inte är uppdaterade och då de styr farthållaren så borde Audi leta upp skämskudden.
Blir nog svårt för märket o hålla den sk premiumstatusen om de inte ens kan hålla vatten utanför bilen och kartor uppdaterade.
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Nu har mitt måndagsexemplar börjat med en ny feature, när jag sätter på temperaturegleringen för att ha en varm bil så går larmet... Någon annan som varit med om det? (innan jag får kontakta verkstaden för femtioelfte gången )...😡
 

Jokkmokk

Ny medlem
Hej,

fick äntligen min bil förra veckan! Den beställdes 2021-09-03 och levererades alltså 2023-02-01 :eek:Lång väntan men nu funderar jag direkt på att röktona lyktorna och montera extraljus bakom grillen. Någon som vet om något extraljus som passar riktigt bra?

1675940186494.png
 

Raimo71

Medlem
Läste igår att man planerar en facelift på A6 Avant under 2023. Kommer bli samma motor, men elräckvidden ökar till 10 mil. Har nu väntat exakt 1 år på min och sist jag frågade var min bil planerad att tillverkas V35. Alltså ökat några veckor. Det sjuka i detta är att jag nu vill att bilen tillverkas sent på året för att gå chansen till en facelift. Med min tur kommer nog den ”gamla” A6:an och veckan efter får alla den nya!😂
När brukar man ställa om produktionen när man ska ut med uppdateringar?
Ska erkänna att jag också börjat fundera på att hoppa av affären pga att de prioriterar rena elbilar och vi som beställt bilar för längesedan fullständigt skiter man i!
Köper inte deras snack om komponentbrister mm. Halvledare ska inte vara något problem längre. Varje gång jsg ser reklam från Audi blir jag irriterad! Fixa era kunders beställningar först!!!😡
Kör just nu en MB E220d 4-matic, så jag sitter verkligen inte i sjön!😂

Om någon kan bekräfta det jag läste igår vore kul. Kommer faceliften i höst?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp