A6 55 TFSI e

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Jokkmokk

Ny medlem
Läste igår att man planerar en facelift på A6 Avant under 2023. Kommer bli samma motor, men elräckvidden ökar till 10 mil. Har nu väntat exakt 1 år på min och sist jag frågade var min bil planerad att tillverkas V35. Alltså ökat några veckor. Det sjuka i detta är att jag nu vill att bilen tillverkas sent på året för att gå chansen till en facelift. Med min tur kommer nog den ”gamla” A6:an och veckan efter får alla den nya!😂
När brukar man ställa om produktionen när man ska ut med uppdateringar?
Ska erkänna att jag också börjat fundera på att hoppa av affären pga att de prioriterar rena elbilar och vi som beställt bilar för längesedan fullständigt skiter man i!
Köper inte deras snack om komponentbrister mm. Halvledare ska inte vara något problem längre. Varje gång jsg ser reklam från Audi blir jag irriterad! Fixa era kunders beställningar först!!!😡
Kör just nu en MB E220d 4-matic, så jag sitter verkligen inte i sjön!😂

Om någon kan bekräfta det jag läste igår vore kul. Kommer faceliften i höst?
jag hade samma funderingar medan jag väntade på min och säljarna svarade lugnande att det kommer ingen facelift mht lanseringen av A6 e-tron under 2024. låter visserligen rimligt, men jag har precis som du också sett massa bilder och inlägg som säger annat.
 

Ramma

Ny medlem
Elsystem:systemfel! Drift:systemfel! Tredje gången. 🤬 Riktig kvalitetsbil det här. Fick provköra en kompis nya BMW I4 M50 bara timmar innan detta hände och blir nästa bil en elbil så ligger Audi inte så bra till känner jag…
Jag har samma problem på min Audi A7 50 TDI, vad var problemet med din?
 

Marie

Ny medlem
Nu har mitt måndagsexemplar börjat med en ny feature, när jag sätter på temperaturegleringen för att ha en varm bil så går larmet... Någon annan som varit med om det? (innan jag får kontakta verkstaden för femtioelfte gången )...😡
Vi har samma problem på vår diesel a6 2019. Sätter igång efter ett tag, misstänker att det är när värmaren kommer igång ordentligt. Har du fått nått svar av någon om vad det beror på?
 

Raimo71

Medlem
Nu kom det en ”liten” facelift. 15 juni 2023 var första datum när man kunde beställa den.
Enligt försäljaren kommer jag inte få den, utan den gamla modellen. Har ju bara väntat sedan februari 2022!😡😡😡Produktionsdatum pendlar nu från vecka 27 -35. Om den inte är låst än tycker man att man borde får den nya?🤔
När startar man bygga 2024 modellen efter man börjat kunna ta beställningar?
Tror sista maj var beställningsstoppet för gamla modellen och som sagts 15 juni den nya. 2 veckors stopp.
 

Led61

Ny medlem
Locket till laddanslutningen har gått i baklås. Jag hittar den gula wiren som lossar kontakten men ej den röda wiren som sägs öppna luckan. Har ni något tips?
Som grädde på moset så trilskas bakluckan. Det krävs ett antal försök för att den ska öppna. Spelar ingen roll om det är knappen i dörren, knappen på fjärrkontrollen eller knappen på luckans handtag.
Tackar på förhand,
Lennart
 

JonasL

Aktiv medlem
Hej! Vad drar bilen i hybridläget? Gärna motorväg/landsväg.
Jag körde fram och tillbaka från Nordvästra Skåne till strax norr om Hamburg för två helger sen, ca 46mil,
Startade med fullt batteri och trafiken flöt på bra genom Sverige och Danmark, farthållaren på 127. Från Puttgarden hade jag ca 15mil motorväg med ca 1,5mil kö uppdelat på tre ställen. Bortsett från köerna låg jag i 140-200 med några stinter närmre toppfart.
Då drog bilen 0,7.

Dagen efter startade jag med tomt batterie. Ingen trafik genom Tyskland men låg i lite lugnare temp, konstant runt 140. Genom Danmark och halva Skåne ca 130 utan trafik. Sen körde jag lite småvägar för att slippa köer på E6 en sträcka. Döm av min förvåning när bilen bara drog 0,64 på hemvägen trots start med tomt batteri.
 

Fager74

Medlem
Jag körde fram och tillbaka från Nordvästra Skåne till strax norr om Hamburg för två helger sen, ca 46mil,
Startade med fullt batteri och trafiken flöt på bra genom Sverige och Danmark, farthållaren på 127. Från Puttgarden hade jag ca 15mil motorväg med ca 1,5mil kö uppdelat på tre ställen. Bortsett från köerna låg jag i 140-200 med några stinter närmre toppfart.
Då drog bilen 0,7.

Dagen efter startade jag med tomt batterie. Ingen trafik genom Tyskland men låg i lite lugnare temp, konstant runt 140. Genom Danmark och halva Skåne ca 130 utan trafik. Sen körde jag lite småvägar för att slippa köer på E6 en sträcka. Döm av min förvåning när bilen bara drog 0,64 på hemvägen trots start med tomt batteri.
Det låter ju helt absurt! Du måste haft riktigt bra medvind då! ;)
 

Energyhunter

Ny medlem
Nu äntligen har bilen landat hos Audi Malmö så inom några veckor skall den hämtas ut. Dock bröt jag foten förra veckan så frugan får köra hem den :D

Beställt sommarfälgar i form av 21x10 Dotz Tanaka Dark med 285 runt om. Kommer köra KW justerbara sänkning på den ihop med något från Maxton Design. Ska nog se fin ut till våren iaf :)

/Björn
 

Nimo

Aktiv medlem
Någon som har samma problem att det kommer in snö mellan fram- & bakdörr? Alltså B-stolpen. Bilen är uttagen i slutet av oktober och är den nya faceliftade versionen.

Jag har en A6 Allroad facelift årsmodell 24. Det ser inte ut så på min bil, då har jag åkt mycket senaste veckan i dåligt väglag. Fram till igår så hade jag dessutom inte stänkskydd fram så det har skvätt rejält efter sidorna. Jag tror jag hade 5 kilo frusen slask per sida men absolut inget på insidan av dörrarna. Nu har jag stänkskydd fram och mängden slask är klart bättre.
 
Senast ändrad:

Raimo71

Medlem
Har inga stänkskydd och upplever samma som du. Massor av is samlas. Måste vara något med gummilisterna🤔, dock könns det tätt in i bilen. Får ta kontakt med Audi.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Har inga stänkskydd och upplever samma som du. Massor av is samlas. Måste vara något med gummilisterna🤔, dock könns det tätt in i bilen. Får ta kontakt med Audi.

Offtopic.. men är du annars nöjd med bilen ??
räckvidd på el ? går den på batteri fast det är kallt eller är det som på volvo att det verkar vara runt -12, -15 graders gräns ? Vad ligger bränsleförb när den väl går på bensin ?
Ska köpa ny bil efter nyår och funderar på A6 55tfsie, bmw 530 exdrive el mb e300de 4m...
 

Raimo71

Medlem
Faktisk är jag hyfsat nöjd med bilen.
Possitivt: går tyst, bra acceleration, finns möjligheter att styra din el. Man kan köra ren el (tror över 100 km/h), hybridläge, bibehålla batteriets laddningsnivå och ladda batteriet.
Negativt: liten tank (52 liter), hatar knappen som sitter i dörren för att öppna tanklocket. Av misstag har jag öppnat bagageluckan flertalet gånger, eller gått ut och glömt knappen. 😂
Även filassistent måste stängas av manuellt i blinkersspaken varje gång man startar bilen. Riktigt farligt att köra på isig väg och den rycker till i ratten. Sen vägskyltsassistansen som plingar så fort du kommer lite över hastighetsbegränsningen. Går att slå av men kommer tillbaka när du startar om.
Kör man 3-6 mil om dagen och laddar så får du bra förbrukning. Dock kör jag mycket och får laborera en hel del på körläget. Man måste nämligen ha ström i batteriet om man ska använda värmare. Så när jag kör ca 15 mil enkel resa kör jag i hybridläget och skulle det minska så jag inte har ström till värme när jag ska hem brukar jag trycka på laddläget eller bibehålla läget i batteriet.
Sådan körning har jag ett snitt på Ca 0,76 liter/mil. Skulle jag ladda på destinationen skulle förbrukningen minska deastiskt.
Kört i 20 minusgrader utan några problem. Även ren el. Ca 2,5-3-5 mil på ren el i 5-10 minusgrader. Så man en daglig körning på 5 mil så får man grymt låg förbrukning. 😃

När man kör och laddar batteriet ligger jag på ca 0,87 liter/mil. Helt ok tycker jag.
Laddfunktionen kan vara nytt för 2024, men är osäker.

mercedes E220 de är nog en bra bil. Dieseln går billigt och kombinationen med el är nog bra. Tyvärr tror jag du startar på el och om det är kallt rasslar det nog ordentligt i dieselmotorn. Diesel ska vara varm å inte slå av och på i kyla. Bensin är nog bättre, men tar mer per mil.

Mina 2 senaste bilar har varit E220d-4-matic som varit riktigt fina bilar.
 
Senast ändrad:

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Faktisk är jag hyfsat nöjd med bilen.
Possitivt: går tyst, bra acceleration, finns möjligheter att styra din el. Man kan köra ren el (tror över 100 km/h), hybridläge, bibehålla batteriets laddningsnivå och ladda batteriet.
Negativt: liten tank (52 liter), hatar knappen som sitter i dörren för att öppna tanklocket. Av misstag har jag öppnat bagageluckan flertalet gånger, eller gått ut och glömt knappen. 😂
Även filassistent måste stängas av manuellt i blinkersspaken varje gång man startar bilen. Riktigt farligt att köra på isig väg och den rycker till i ratten. Sen vägskyltsassistansen som plingar så fort du kommer lite över hastighetsbegränsningen. Går att slå av men kommer tillbaka när du startar om.
Kör man 3-6 mil om dagen och laddar så får du bra förbrukning. Dock kör jag mycket och får laborera en hel del på körläget. Man måste nämligen ha ström i batteriet om man ska använda värmare. Så när jag kör ca 15 mil enkel resa kör jag i hybridläget och skulle det minska så jag inte har ström till värme när jag ska hem brukar jag trycka på laddläget eller bibehålla läget i batteriet.
Sådan körning har jag ett snitt på Ca 0,76 liter/mil. Skulle jag ladda på destinationen skulle förbrukningen minska deastiskt.
Kört i 20 minusgrader utan några problem. Även ren el. Ca 2,5-3-5 mil på ren el i 5-10 minusgrader. Så man en daglig körning på 5 mil så får man grymt låg förbrukning. 😃

När man kör och laddar batteriet ligger jag på ca 0,87 liter/mil. Helt ok tycker jag.
Laddfunktionen kan vara nytt för 2024, men är osäker.

mercedes E220 de är nog en bra bil. Dieseln går billigt och kombinationen med el är nog bra. Tyvärr tror jag du startar på el och om det är kallt rasslar det nog ordentligt i dieselmotorn. Diesel ska vara varm å inte slå av och på i kyla. Bensin är nog bättre, men tar mer per mil.

Mina 2 senaste bilar har varit E220d-4-matic som varit riktigt fina bilar.

Tack för ditt svar 🙏 nackdelen med Audi jämfört mot Bmw el Merca är att dom oftast är dåligt utrustade från fabrik, allt är tillval.. men helt klart alla 3 är fina bilar..
 

Fager74

Medlem
Hej! Jag plockade ut min A6 55a i mars och har kört 2500 mil fram tills nu. Är riktigt nöjd med bilen, men den senaste veckan så har jag noterat ett nytt beteende som jag inte riktigt förstår. När jag startar och kör iväg hemifrån så går bensinmotorn igång direkt trots att den normalt alltid startar i EV läge. När man trycker på drift mode knappen så är EV-läget inte valbart och den säger att batterinivån är för låg för att använda EV`-läget. Detta trots att jag har gott om laddning i batteriet. Någon annan som upplevt/upplever detta och har någon aning om vad det kan bero på?
 

Rich

Ny medlem
Jag tog ut min bil (A6 55) april och har kört 3000 mil sedan dess. Även om bilen är bra hade jag förväntat mig att den var bättre. Otroligt mycket buggar i elektriska stödsystem som plingar av och på när de inte fungerar och märkliga (och ibland farliga) ryckningar i ratten utan anledning. Backsensorerna bak verkar inte gilla minusgrader (fungerar bara ibland).

Farthållaren byter ofta hastighet trots att vägens hastighetsbegränsning inte ändras. Problemet blev betydligt större nu efter servicen då mjukvaran tyvärr uppdaterades (och alla inställningar som jag gjort togs bort och behövde göras om, tog över en timme!).

Min bil startade på bensin trots att den stod i el-läge när det var mellan 15 och 22 minusgrader förra veckan.

Klart bästa funktionen är "rengöring av backkamera" även om knappen kunde vara mer lättillgänglig.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp