A6 55 TFSI e

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

OTN

Medlem
Omotiverat eller inte, på något sätt måsta man felsöka. Du kan inte bara trycka på en knapp så är problemet löst ...

Är bilen du pratar om så pass ny så är det ju säljaren som har ansvaret för felsökningen, inte du.
Absolut! Tänkte mest om det var någon inställning som nån kommit på att man måste göra för att bilen typ inte skall proritera distans på el före passagerarnas komfort…😊
Tack för engagemang!
 

antonao

Ny medlem
Hej, har haft min några dagar nu i den tropiska värmen och har också upplevt samma sak. Hittade du nån lösning på problemet?
Hej! Har haft den inne på verkstad. När de skulle rulla in den på verkstaden började motorlampan lysa och den gick in i något "safety mode" max 20km/h och kör helst inte alls. De nollställde felkoderna för ACn och hips vips fungerade den igen... tog ut den gick ett par dagar exakt samma fel igen. De har något serviceärende mot Audi nu från verkstaden för att försöka reda ut vad som är fel. Rekommenderar att köra in den till verkstaden lösningen lär ju säkert kommit i något flöde för dem lagom till att din bil får komma in :)

Jag ska åka på semester med bilen nu om 1 vecka och är det inte löst innan det får de skrapa fram en annan motsvarande bil. Helt vansinnigt på en bil för 700 000 ish att det ska bli fel på ACn.
 

OTN

Medlem
Hej! Har haft den inne på verkstad. När de skulle rulla in den på verkstaden började motorlampan lysa och den gick in i något "safety mode" max 20km/h och kör helst inte alls. De nollställde felkoderna för ACn och hips vips fungerade den igen... tog ut den gick ett par dagar exakt samma fel igen. De har något serviceärende mot Audi nu från verkstaden för att försöka reda ut vad som är fel. Rekommenderar att köra in den till verkstaden lösningen lär ju säkert kommit i något flöde för dem lagom till att din bil får komma in :)

Jag ska åka på semester med bilen nu om 1 vecka och är det inte löst innan det får de skrapa fram en annan motsvarande bil. Helt vansinnigt på en bil för 700 000 ish att det ska bli fel på ACn.
Håller med. Min funkar så länge det inte är mer än 25 grader ute, men är det mer slår den av lite sporadiskt. Ska in på verkstad på onsdag och hoppas dom hittar en lösning. Vilken verkstad var du på? Jag ska till Kista.
 

antonao

Ny medlem
Håller med. Min funkar så länge det inte är mer än 25 grader ute, men är det mer slår den av lite sporadiskt. Ska in på verkstad på onsdag och hoppas dom hittar en lösning. Vilken verkstad var du på? Jag ska till Kista.
Bor i Umeå så ska in där! Men väntar nu på svaret från Audi innan jag åker in med den.
De tyckte inte det var nån idé att komma in innan de fått svar på vad felet kan vara samt lösningen. Hoppas du får ordning på din iallafall!
 
  • Like
Reactions: OTN

Bellhou5e

Medlem
Någon som har fått en uppdatering kring leveranstider på sina bilar? Snart 6 månader sedan jag beställde men knäpptyst. Jag kan gärna vänta men man vill ju veta varför man väntar.
 

fabcav

Medlem
Någon som har fått en uppdatering kring leveranstider på sina bilar? Snart 6 månader sedan jag beställde men knäpptyst. Jag kan gärna vänta men man vill ju veta varför man väntar.
Min (sedan) beställd ultimo marts var redan i slutmontering d. 30/06.
Nån som vet hur lång tid det går innan den är helt klar och skickas och 'landar' i Halmstad?
 

Bellhou5e

Medlem
Jo, det ligger nog något i det. Tråkigt i alla fall att man inte kan få något som helst besked om vad som hänt/händer.
 

aNgY

Medlem
Jag beställde min Avant den 30 oktober. Blev tillverkad vecka 20 och jag kunde hämta ut den i Stockholm (Kista) vecka 24. Lång väntan och dålig (ingen) information från säljaren, jag var tvungen att "jaga" information från Audi vilket jag anser är rätt så dåligt när man beställer en helt ny bil i den här prisklassen.

Nåväl nu har jag kört drygt 200 mil (varav 2 längre resor 2x60 mil) och inget (fingers crossed) att klaga på. Mycket bekväm, stor skillnad mot vår gamla Passat från 2010, en del ljud från hjulen men jag får väl skylla mig själv som valde 20" :). Sjuk acceleration i Boost-läge och generellt rätt sportigt men ej stötigt chassie.
 

fabcav

Medlem
Bor i Umeå så ska in där! Men väntar nu på svaret från Audi innan jag åker in med den.
De tyckte inte det var nån idé att komma in innan de fått svar på vad felet kan vara samt lösningen. Hoppas du får ordning på din iallafall!
Är det hela klimatiseringen som går ut, eller ’bara AC? Kan den fortfarande kyla ner igenom alm. kallt luft, fast utan AC?
 

antonao

Ny medlem
Är det hela klimatiseringen som går ut, eller ’bara AC? Kan den fortfarande kyla ner igenom alm. kallt luft, fast utan AC?
Har inte varit så kallt att det går att göra en bedömning av det men känns ungefär som morsans Audi 80 från 1981 den fräser på den luft som är ute.
Fick besked idag att de har lokaliserat felet och det är tydligen en magnetkoppling till kylkompressorn…vad jag uppfattade av verkstaden
 

aNgY

Medlem
Jag har två funderingar:
1. Finns det någon standard placering för låsnyckeln till till hjulbultarna? (Får ej tag på min säljkontakt).
2. Jag har en Easee laddbox kopplad på 3-fas x 16A. Bilen laddar endast på två av tre faser, är det bilen som styr hur många faser som används eller ligger det i laddboxen? Är det något jag kan justera själv?
 

JonasL

Aktiv medlem
Hej

1. Det finns ett fack till höger i bagaget. Om du öppnar det så sitter det där ett verktygskitt där låsbulten sitter. Tog mig ett tag att hitta den då själva kittet smälte in rätt bra med det utrymmet. Finns ett lite vred uppe i mitten som gör att det lossnar.

2. Nu har jag en annan box men det är samma sak med den. Eftersom bilen max tar emot 7,2kwh så behövs bara två faser. Det är boxen som styr det och vad jag vet går det inte att portionera ut laddningen över alla tre faserna.
 

aNgY

Medlem
Hej

1. Det finns ett fack till höger i bagaget. Om du öppnar det så sitter det där ett verktygskitt där låsbulten sitter. Tog mig ett tag att hitta den då själva kittet smälte in rätt bra med det utrymmet. Finns ett lite vred uppe i mitten som gör att det lossnar.

2. Nu har jag en annan box men det är samma sak med den. Eftersom bilen max tar emot 7,2kwh så behövs bara två faser. Det är boxen som styr det och vad jag vet går det inte att portionera ut laddningen över alla tre faserna.
Tack för bra info, ska kolla höger fack :) Verkar som att det är bilen som är "strypt" till endast två faser. Hade ju varit bra om 7,2 kW kunde fördelas över alla tre faser för att uppnå lite lägre belastning på de ingående komponenterna. Dvärgbrytarna i centralen blir rejält varma känner jag (och även laddsladden såklart)...

Mina kablar från huvudcentralen i huset är 2,5 mm2 FK dragna i ett 20 mm VP-rör till garagets elcentral och vidare därifrån till laddboxen via utanpåliggande kabel (5x2,5 mm2, vet ej namnet). När bilen laddas så hör jag ett svagt brummande från kablaget som går i VP-röret från huset till garaget: Kan det bero på att det bildas elektomagnetiska fält tro?
 

Duetten

Ny medlem
Hej på er!

Ny här i forumet. Beställt en A6 Avant 55 TFSI e, tankar och erfarenheter från den? Navarrablå.
Kört den och gillar den skarpt. Väldigt starkt turbosug när man axar, och elmotorns "turbinljud" gör att det låter rätt coolt!
Körde en 2017 V90 T5 Inscription som jag älskade, men nu var det dags för nytt, och Volvo fanns inte på kartan när de väljer att spärra de nya modellerna i 180 km/h...
Riktigt trevlig bil, bra drag när det behövs men går hyfsat snålt vid normalkörning på både el och bensin samt i hybridläget på längre sträckor. Jag kör dock med den Tornadogrå som jag tycker är riktigt fin.
/Anders
 

JonasL

Aktiv medlem
Tack för bra info, ska kolla höger fack :) Verkar som att det är bilen som är "strypt" till endast två faser. Hade ju varit bra om 7,2 kW kunde fördelas över alla tre faser för att uppnå lite lägre belastning på de ingående komponenterna. Dvärgbrytarna i centralen blir rejält varma känner jag (och även laddsladden såklart)...

Mina kablar från huvudcentralen i huset är 2,5 mm2 FK dragna i ett 20 mm VP-rör till garagets elcentral och vidare därifrån till laddboxen via utanpåliggande kabel (5x2,5 mm2, vet ej namnet). När bilen laddas så hör jag ett svagt brummande från kablaget som går i VP-röret från huset till garaget: Kan det bero på att det bildas elektomagnetiska fält tro?
Jag har inte upplevt någon direkt värme vid själva laddsladden. Har en gammal central med proppar men inte upplevt något speciellt där heller och inget ljud från rören.
 

OTN

Medlem
Har inte varit så kallt att det går att göra en bedömning av det men känns ungefär som morsans Audi 80 från 1981 den fräser på den luft som är ute.
Fick besked idag att de har lokaliserat felet och det är tydligen en magnetkoppling till kylkompressorn…vad jag uppfattade av verkstaden
Spännande! Min är inne på verkstan nu sen igår morse. Har inte hört nåt, men hoppas att dom kan lösa det snabbt nu när dom vet vad det är för fel.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp