Köpt mig en veteran...Audi 100 Avant turbo quattro 88A

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Jomsviking78

Aktiv medlem
Monterat listen mellan grill och stötfångare samt undre grillen,listen fanns just nu bara i vinrött att få tag i
så jag sprayade den svart,det får duga nu

Bättrat på den lilla rosten som fanns där framskärmarna slutar mot listen

Kört lite polish och vinyluppfräshare,tycker bilen ser rätt respektabel nu faktiskt:cool:

Väntar lite med besiktingen då jag vill byta bromskivor bak pga ena sidan rostangripen
och andra rätt så tunn

Va in på bilprovningen och fråga om att radera draget då jag tog bort det eller iaf resterna
Tydligen är redan draget raderat då vi inte hittade nån data om "kopplingsanordning":)

Kommer utrusta bilen med lite 80-tals prylar som en tidsenlig "polisradio" samt extraljus
Skulle va kul hitta såna där extra bromsljus som fanns förr(fyrkantiga med ett stag att montera på)

Jag letar även ett sånt där äldre kassettställ för bil,verkar dock svåra hitta

Även köpt en billig vinterbil A6 quattro 2002 helt sjövild med 150hk :D ,besiktad iaf mars 2021 ut
Va ju tänkt använda denna audi 100an som vinterbil men känns liksom som den blir för bra
för daglig lortig använding20201017_165809.jpg20201019_111112.jpg20201020_204111.jpg
 

Bilagor

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Per

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Helt riktigt, använd inte pärlan i saltslasket ?. Även om det är frestande att dra ut och sladda så är det synd när du har fått så fin ordning på den. Smart med en vinterbil, även om den inte når upp till 100:ans nivå,men det är ju en quattro i alla fall ?
/Hälsningar Claes
 

Fenrir

Medlem
"Jag provade bygla inne i dom oranga kontakterna"

Min Audi 100 har ingen slitagevarnare så jag kan ju inte svära på hur det är på din bil men på de flesta bilar brukar lampan tändas när kretsen sluts. Dvs den inbyggda kontakten i belägget får kontakt mot bromsskivan.
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
"Jag provade bygla inne i dom oranga kontakterna"

Min Audi 100 har ingen slitagevarnare så jag kan ju inte svära på hur det är på din bil men på de flesta bilar brukar lampan tändas när kretsen sluts. Dvs den inbyggda kontakten i belägget får kontakt mot bromsskivan.
Jag har stött på bägge konstruktionerna, bla på äldre BMW byglade man ihop trådarna om man tex
köpte ekonomibellägg,just på dessa öppnades kretsen när beläggen börja bli dåliga och slitagevarningen
startade

Angående de oranga kontakterna så va visst dessa till ABS givarna så där fick jag naturligtvis ta ur byglingen då det börja varna för abs fel :censored: :cool:dock ingen skada skedd

Ska kolla lite mer frampå,kan ju vara så att det är som du påstår
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Jag har råkat ut för problemet på både C3 och C4 modeller och när tråden i beläggen går av så larmar den. Kretsen är normalt alltså sluten(hel), så en bygel brukar göra susen.
/Hälsningar Claes
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Bytt bromskivor bak och lite annat smått o gott

Emblemet kom ända från Midwest på andra sidan Atlanten,frakten va dock dyrare än delen:D
Den gamla "polisradion" köpte jag på Tradera för 300 spänn,

Lite smått o gott som jag fortfarande vill ha tag på

Plattformen/hållaren för gaswiren som sitter på insuget
Vertikala draperiet/rullgardinen som ska sitta i kombiutrymmet
Reservhjul
Kåpan över kamaxeldrevet
Kassethållare
Nya gummimattor alt velour
Tidsenliga extraljus
20201101_113257.jpg20201027_105840.jpg20201028_154231.jpg
 
Senast ändrad:

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Sådär...resultatet av allt jobb ser ni här :D :cool:

Visa bilaga 447
Ja grattis då och bra jobbat (y). Måste kännas bra att ha fått rull på veteranen. Såg ju bra ut med CO-värdet också! Jag har letat i gömmorna här efter grejorna som du söker efter,
men tyvärr verkar jag inte kunna bidra med något.
Har ett sprucket skydd för kamremmen till en AAN och det passar väl knappast...
/Hälsningar Claes
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Tack Clabbe :)

Ja Co-värdet är fint,beror nog lite på att det är k-jet lambda på dessa med frekvensventil så en del justeras ju själv och sen kan man ju skruva på Co-skruven lite

Vid ca "14.5" på bredbandslambdan hamnar man på 1.0 i Co,mycket bra instrument när man
ska tuna in ett gammalt jetronik

Ok,hmm nej passar nog inte:unsure:
Jag ska mejla min leverantör på Ljusdals och fråga om han har delarna frampå

Ska dona lite med handbromsen på vänster sida,tog inte så bra där men slapp undan
"bra att veta" på detta:cool:
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
20201109_144105.jpg20201109_144128.jpg

Inget direkt nytt här mer än att den funkar bra:cool:
Kör den till människobyn nåra gånger veckan typ

Fick shopping frispel igår så jag köpte hem följande

Trimchip
Hårdare Wg-fjädern 1bar
En extra styrbox(ecu) tar ett tag köpt på Ebay Usa

Har bytt chip i styrenheter förr dock ska detta lödas,kommer lämnas till erfaren lödare

Har ev ett gammalt Audi projekt på gång igen 5 cylinder,turbo och quattro....diesel
Tror det är en C4 runt 90
 
  • Like
Reactions: Per

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Visa bilaga 525Visa bilaga 527

Inget direkt nytt här mer än att den funkar bra:cool:
Kör den till människobyn nåra gånger veckan typ

Fick shopping frispel igår så jag köpte hem följande

Trimchip
Hårdare Wg-fjädern 1bar
En extra styrbox(ecu) tar ett tag köpt på Ebay Usa

Har bytt chip i styrenheter förr dock ska detta lödas,kommer lämnas till erfaren lödare

Har ev ett gammalt Audi projekt på gång igen 5 cylinder,turbo och quattro....diesel
Tror det är en C4 runt 90
Det finns alltid något mer att göra ;). Trimchipet jag hade i min 100tq gjorde inte så mycket med toppeffekten, men vridet kom mycket tidigare så den blev mer lättkörd.
Har för mig att den första C4:an kom - 91 osäker på om det var som årsmodell 91 eller 92,men det låter väl som ett kul projekt.
Börjar bli fullt på gården nu, eller? :p
/Hälsningar Claes
 
  • Like
Reactions: Per

Jomsviking78

Aktiv medlem
Ok,ja vi får se hur det blir med trim grejjerna monterade,blir lite spännande
Det jag är lite ute efter är få lite mer ladd utan att Ecu klipper bränslepumpen
Finns en variant med att löda in motstånd men det är inte att rekomendera

Ja om priset är ok så blir det nog affär,blivande klassiker antagligen
Bilen har stått många år pga nått haveri,känner ägarens bror så jag så jag
sa till han att jag är intresserad

Ja det är lite bilar nu 3 ute och 2 i garaget:cool:
Men så länge allt är iordning och inget skrot uppställt så är allt bra
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Ja lödningen av chippet gick ju galet,alldeles för fin lödning nästan på nano-nivå :unsure:
Trotts bra utrustning med tillbehör+träning i 5 timmar på ett gammalt slutsteg så blev det inget bra
Det svåraste var avlödningen av org chippet,även få i nya lödsockeln blev skit
Bilen livlös,va inget fel på Ecu jag köpte då jag provade att den funka direkt jag hämta ut den
Jag tror jag skadat en nästan mikroskopisk fläta och kankse dålig kontakt på en av benen på chippet

Ja ja..har beställt nytt chip för säkerhets skull samt har en extra Ecu på gång igen:cool:
Tur det inte kostar skjortan än med dessa delar iaf
Kommer lämna bort detta jobb även om det tar tid att finna nån som tex jobbar med lödning
Känner ni nån superexpert så hör av er

Har monterat tillbaka org Ecu så länge så man kan ta sig en tur ibland:cool:
Tur man garderade sig

Även köpt nya mattor samt bytt dämparna till bakluckan
Fick även tag på kamremskåpa

Det nya projektet va en A6 Quattro-1996 (AEL motor 5cyl tdis)Lb-regg med endast 56000mil på mätaren:giggle:
En komplett bil iaf som kosta ett flak öl,har inte fått hem den än
Får se om det går att riva liv i den

20201213_120217.jpg
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Det vill till att inte vara darrhänt med lödkolven, har aldrig vågat mig på det själv. Anlitade https://www.obdtuning.se/sv-SE för chipbyte på min S6 :a. Verkar som att de pysslar med lite av varje som har med bilelektronik att göra.
Slå en pling och kolla.
Ett flak öl för en bil måste vara så nära gratis som det går ;).
Hoppas du får liv i den (y)
/Hälsningar Claes
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Fick bli en Ecu från Nascom som redan tack o lov hade en med omlödd/sockel på hyllan :)
Chipp monterade dom med

Den hårdare Wg fjädern(1bar) har redan vart monterad en stund

Resultat

Ja den är snabbare/starkare och laddtrycksspärren klipper inte av bränslepumpen som den
gör orginal vid 0.6,nu får jag nästan 1 bar vid pådrag
Dock har jag problem med att den motar/börjar rycka och orkar inget mer över
4000rpm,men den går superfint fram tills dess

Har labbat lite med bränsleblandning och provat olika shimsningar i systemtrycksregulatorn
utan större resultat

Även granskat slangen mellan ic och insug
Ska studera lite mer tändning och om takt/frekvensventilen

FInns en del kvar att labborera med så lösa sig kommer det göra:cool:

Även spekulerat lite i olika kamaxlar med det tar vi en annan gång:p20201217_161308.jpg
 
Senast ändrad:

Jomsviking78

Aktiv medlem
Har gått genom massa punkter minst 25st på felsöknigsprotokollet

Har monterat tillbaka org.wastegate fjädern samt bytt bränslefiltret,ja det var väl
de sista på protokollet så klart:giggle:

Nu går den mycket bättre och har ork till 5000rpm,den varken rycker eller hackar:cool:

Bränslefiltret va väldigt trögt blåsa igenom vs det nya,tror det sista från den skitiga tanken
kan ha fastnat tack o lov.
Analyserade även bränslet genom ett kaffefilter kunde varken se partiklar eller missfärgningar

Har lärt mig läsa av blinkkoderna och fått ibland 2113(hallgivare i fördelare eller felinställd tändning)
och ibland 4444(inga fel)

Vet att bilen kan missa att starta tex 1 på 25 starter
Ny hallgivare beställd och även en beggad fördelare

Testade och övade blinkkoder tex på vissa komponenter,drog ur knacksensorn och
läste av felkod på den,alltså fungerar sensorn

Även riggat k-jet tryckmätarna på skärmen lite provosorisk för att kunna
se om det fanns störningar vid belastning,inga fel här
Tyvärr gjorde jag detta efter filterbyten men spelar ju ingen roll nu

Man borde igentligen vara nöjd här men ska kolla lite mer lufttempsensor
i intercoolern frampå då dessa kan va lite lustiga

20201227_142731.jpg
 
Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp