Köpt mig en veteran...Audi 100 Avant turbo quattro 88A

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit. Se fler här.
Lite slangklämmer till intercoolersystemet så kan man försöka starta sen(y)
Naturligtvis kommer den inte starta direkt men det blir ju iaf en ny fas då bilen är i stort sett ihopsatt:cool:20200417_224208.jpg
 
Nu står den klar för provstart till veckan när man blir ledig,bara att fylla bränsle och lägga på batteripol (y)
Startade den iof 3-5 sekunder genom att spraya lite bräkleen i insuget och då gick den rätt stabilt :D

Kommer bogsera ut den innan pga jag vill slippa bränsleläckage eller avgaser i garaget,behövs bra
ventilation när man ska försöka starta gammalt skit

Håll spänningen uppe:cool:20200422_104754.jpg
 
Sådär provstartad,går dock bara tvinga igång om nån håller gas och bränslevågen tvingas upp samtidigt.
När den startar och varvas upp går den för jävligt tyst,smidigt och fint i motorn (y)

Den får på tok för mycket bensin och alldeles för lite luft som jag uppfattar det

Precis som jag misstänkte så behöver nog K-jetroniken en översyn på bränslevågen,bränslehuvedet och
styrtrycksdonet(även kallad varmkörningsventil sitter på motorblocket vänster sida)

Så tillbaks i internet-skolbänken och studera K-jetroniken,mektipps mottages såklart

Håll spänningen uppe:cool:
20200429_132030.jpg
 
Senast ändrad:

clabbe

Moderator
Forumpersonal
Bra kämpat (y). Inte helt oväntat att det dyker upp problem, som det brukar göra med gamla bilar...
Kul att du har fått igång den i alla fall och hoppas att du får ordning på K-jetroniken, den kan vara lite lynnig har jag förstått.
/Hälsningar Claes
 
Tack Clabbe:)

Har pulat lite med styrtrycksventilen idag och hittade iaf 2 fel,filtret på ingående hål va till 95% igensatt
samt att membranet som stänger/öppnar inte fungerade efter ordning.

Dock började den fungera efter rengöring även där.

Lite osäker på om bi-metallen som trycker stången mot membranet fungerar om det ska,
Den reagerade inte på värme iaf,men samtidigt tror jag den får hjälp av det elektriska där inne.

Tror jag byter ut den iaf om man finner en beggad:cool:
20200501_112447.jpg
 
Inge större framgång här mer än att den blivit lite lättare att starta utan att behöva tvinga igång

Gjorde en koll på katten idag...där orka varken tryckluft eller vatten igenom:unsure:

Igensatt och förkolad eller.. typ råslut,kaputt:eek:
Motorn borde haft väldigt svårt att andas ut

Nåväl rensade ur den och lappade ihop den och kommer montera den tills vidare när man
finner en komplett/ersättare/eftermarknad

Kankse kan motorn få andas ut lite lättare vid nästa provstart:)
Kommer även kolla resten av systemet
 

Bilagor

Absolut inga framsteg här inte:unsure:

Startade lättare efter katt-operation gjorde den men fortfarande rykande och måste tvinga upp bränslevågen

Fick dock en tips av en snubbe som haft samma symptom trotts bra kompressioner och inget vatten i oljan,kan va topp-packningen trotts allt

Lika bra att riva ner och kontrollera,fann inga konstigheter här inne,inga sprickor,inge skevhet på toppen
Packningen verka rätt ok men visst syns det att den vart med ett tag,kan det vara dåliga ventiltätningar?
Lukta bensin av motoroljan gjorde det men kankse inte konstigt att det tvingar ner när man
möjler starten så mycket och försöker starta


Kankse tyckte jag toppbultarna va lite för lätta att lossa:unsure:

Nya bult,topp-packning och bla ventiltätningar på gång sen försöker vi igen

Håll spänningen uppe:cool:
20200516_122829.jpg20200516_122824.jpg20200516_122824.jpg
 
Senast ändrad:

clabbe

Moderator
Forumpersonal
Absolut inga framsteg här inte:unsure:

Startade lättare efter katt-operation gjorde den men fortfarande rykande och måste tvinga upp bränslevågen

Fick dock en tips av en snubbe som haft samma symptom trotts bra kompressioner och inget vatten i oljan,kan va topp-packningen trotts allt

Lika bra att riva ner och kontrollera,fann inga konstigheter här inne,inga sprickor,inge skevhet på toppen
Packningen verka rätt ok men visst syns det att den vart med ett tag,kan det vara dåliga ventiltätningar?
Lukta bensin av motoroljan gjorde det men kankse inte konstigt att det tvingar ner när man
möjler starten så mycket och försöker starta


Kankse tyckte jag toppbultarna va lite för lätta att lossa:unsure:

Nya bult,topp-packning och bla ventiltätningar på gång sen försöker vi igen

Håll spänningen uppe:cool:
Visa bilaga 294Visa bilaga 295Visa bilaga 295
Har tyvärr inte så mycket att tillföra, mer än glada tillrop😜
Kämpa på (y)
/ Hälsningar Claes
 
Tack för stödet Clabbe:D

Trägen vinner:cool:

Allt hade varit för enkelt om den funkat vid det här laget och
man har ju meckat gammalt skit sen förr så jag är inte besviken:giggle:
 
Bilen ihopmonterad :)

Blev bättre med nya ventiltätningar och ny blockpackning,ryker inte så ont längre så en
förbättring blev det,de gamla tätningarna var ju inte speciellt fräsha,rätt stela:cool:

Dock går bilen inte bra än,har fått ett renoveringskitt till bränslehuvedet och även en sats
för att mäta bränsletryck

Testkörde även styrtrycksventilen med direktström och den är ju helt död,detta
verkar vara en vital del för att K-jetroniken ska fungera ordenligt så
jakten fortsätter på en sån

Håll spänningen upp era Audi-freaks!:D20200527_164330.jpg20200527_144544.jpg
 
Senast ändrad:

clabbe

Moderator
Forumpersonal
Jag fortsätter med mina glada tillrop ;)
Tänk att det kan finnas så mycket prylar som kan strula, lika otroligt som skarvsladden som slår knut på sig själv utan att man har rört den...
/Hälsningar Claes
 
Tack clabbe:)

Ja precis en del prylar att gå igenom,men med tiden eliminerar man ju problemen så nån
gång ska den ju börja fungera
Jag har nog studerat och gjort detektiv arbete lika mycket som skruvande:p
 
Testat injektorerna ,de sprutar ju jättefint och samma mängd:cool:
Då bör man iaf tillsvidare utesluta interna problem i bränslehuvedet

Bilen startar fint om man gör en "over-ride" över bränslereläet och riktigt tvingar fram bränslet för att sen lyfta bränslevågen ett par gånger

Precis som jag misstänker är det nog knas med styrtrycket och systemtrycket

Kommer iaf byta bränslepump till en helt ny:))520kr för en flong ny Magneti marelli)
samt tryckventilen som sitter på den

Kommer även prova mäta lite tryck hit o dit

Jakten fortsätter på styrtrycksventilen:cool:

20200531_145820.jpg20200601_204612.jpg
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp