Köpt mig en veteran...Audi 100 Avant turbo quattro 88A

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Jomsviking78

Aktiv medlem
Blivit lite skruva o fixa

Fimpat det rostiga draget och bytt ut slutljuddämparen mot ett rakt rör,ville höra det 5 cylindriga turbo ljudet innan jag montera bort grenrör och turbo för att fixa läckaget:cool:
Kommer blir en godkänd sportljuddämpare till slut där bak

Även kört bilen runt kvarteret så grejjerna fick röra på sig lite

Turbomätarn fick en bättre montering och seröst dragen anslutning (satt tejpad på backspegeln innan)

Går att ta ur hela enheten med wastegaten,turbo,grenrör i ett naffs om man lättar på muttern på
motorfästet på samma sida,motorn går då lyfta lite så det finns marginal att lyfta ur alltScreenshot_20200825-193328_Gallery.jpg20200830_211504.jpg20200901_155117.jpg

 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Blivit lite skruva o fixa

Fimpat det rostiga draget och bytt ut slutljuddämparen mot ett rakt rör,ville höra det 5 cylindriga turbo ljudet innan jag montera bort grenrör och turbo för att fixa läckaget:cool:
Kommer blir en godkänd sportljuddämpare till slut där bak

Även kört bilen runt kvarteret så grejjerna fick röra på sig lite

Turbomätarn fick en bättre montering och seröst dragen anslutning (satt tejpad på backspegeln innan)

Går att ta ur hela enheten med wastegaten,turbo,grenrör i ett naffs om man lättar på muttern på
motorfästet på samma sida,motorn går då lyfta lite så det finns marginal att lyfta ur alltVisa bilaga 378Visa bilaga 379Visa bilaga 380

Härligt, så ska det låta :D
/Hälsningar Claes
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Sådär....va visst en spricka i grenröret vid 4ans anslutning,fått det svetsat och monterat ihop
allt igen:cool: tyst och fint runt motorn som innan
Ska köpa mer bensin imorgon och prova lite köra lite längre 20200903_145827.jpg

Styrtrycket var lite högre än när jag monterade ner så det fick jag justera igen,måste slagit i styrtrycks
ventilen i nått under ur/i montering
Baggis nu när man kan lägga en dr.avhandling i K-jetronic:cool:

Får hoppas det håller nu utan spricka mer på ställen,annars får man leta ett grenrör i stålrör,finns nya "bolt on"....kostar dock lite över 7K:censored:

Ska kolla upp en annan grejj ganksa omgående,den elektriska kylfläkten för vattenkylning går endast om
klimatanläggningen är igång:unsure:

Håll spänningen uppe:cool:20200902_132015.jpg
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Då håller jag tummarna för att svetningen håller. Gjutgods brukar ha en förmåga att spricka bredvid svetsen.
Hade samma problem på min 100 tq, och det slutade med grenrörsbyte :cry:
/Hälsningar Claes
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Ja man får nästan ta för givet att grenröret är "uttjänat" och ska bytas framöver
så slipper man bli besviken om det spricker igen

Ett sånt här vore ju smaskens
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Kört lite mer så den får gå,bra kankse om bränslet får rotera lite i tanken
Grenröret verkar hålla än så länge men jag försöker undvika lång tomgångskörning
kankse det blir för varmt

FIck problem med att "motorelektronik" lampan tändes över 3000rpm för att sen släckas lika fort

Verka som det upphörde efter jag gjort rent den skitiga "lufttempsensorn" som sitter i intercoolern
och upptäckte en sönderklämd/tilltäppt vacuum slang som går till ECU

ECU:en i dessa behöver känna vacuum från insug för att ge data till andra komponenter bla
tror jag det gällde fulllast på motorn

Har inga rolig foton idag men ni nöjja er med lite mys"old-shool" analog kassetband :cool:20200907_204129.jpg
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Kört lite mer så den får gå,bra kankse om bränslet får rotera lite i tanken
Grenröret verkar hålla än så länge men jag försöker undvika lång tomgångskörning
kankse det blir för varmt

FIck problem med att "motorelektronik" lampan tändes över 3000rpm för att sen släckas lika fort

Verka som det upphörde efter jag gjort rent den skitiga "lufttempsensorn" som sitter i intercoolern
och upptäckte en sönderklämd/tilltäppt vacuum slang som går till ECU

ECU:en i dessa behöver känna vacuum från insug för att ge data till andra komponenter bla
tror jag det gällde fulllast på motorn

Har inga rolig foton idag men ni nöjja er med lite mys"old-shool" analog kassetband :cool:Visa bilaga 389
Tack för uppdateringen (y)Underbart att se en Blaupunkt med kassettspelare ?.
/Hälsningar Claes
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Börjar nu likna en bil även framifrån:cool:

Nya blinkers och strålkastare,dock inte inkopplat än
Ca 950 kr rätt billigt ingen ide sätta tillbaka slitna orginal då tycker jag,i
sämre tider har det varit en annan sak förståss

Även kopplat vindrute spolning och hällt i glykol i motorn

Styrtrycket lagt på exakt 3.6-3.8 som det ska va vid varm motor
Tycker den går bättre o bättre men ska justera lite på bränslevåg och bypass skruven i insuget frampå
samt mäta Co
Turbotrycket justerat så det når nästan 0,5 bar enligt mätaren,ska öka lite till

Nu går även kylfläkten utan att klimatorn är igång:cool:

20200917_134335.jpg
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Tack:cool:

Ja det va trevligt ni kom förbi,det får ni gärna göra igen,hoppas pandemin då är över och vi kan dricka kaffe eller te

Mkt fin S6 du hade den gillade jag(y)
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
TAck :giggle:

Kopplat in blinkers och strålkastare,fixat tutan
Har haft av hjulen och kollat vad som ska bytas ut och fjädern fram vänster var brusten
och ev bromsskivan höger bak ska bytas,i övrigt är det fina skivor och bromsbelägg
Spacklat,slipat och målat kjolen bak även lite på bakluckan fixat

Köpte även ett nytt batteri 65amp,är ju lite funktioner som ska gå när man stänger av bilen
som tex kylning turbo och insuget

Har ställt på bilen och halvförsäkrat,kör med den lite hemmakring varje dag
Siktar på besiktning i slutet av oktober

Montera godkänd slut-sportljudämpare
Ta ner den rensade katten och snygga till,ev blir det en sportkattalysator
Montera efterblås-fläkten till insuget och kåpan över värmepaket
Plocka isär och smörja bromsar/handbroms
Leta listerna under strålkastare/grill

FInns säkert mer att göra/eller blir...

Har förresten höjt systemtryck och ställt om styrtryck så nu orkade den lite till fram till
5500 rpm:) kommer fortsätta pilla med detta
Får inge mer laddtryck än 0.5bar men har inte spänt WG-fjädern nått mer och där finns ju lite till
att ge
Men jag måste säga att den går bra iaf,märks att det är en 5cyl turbo20200921_114052.jpg20200922_124702.jpg
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Av någon underlig anledning så finns det alltid något kvar att göra ?.
Ser bra ut det där och ljudet i turbofemman är ju underbart :D.
Som jag har sagt tidigare : Bra jobbat ?.
/Hälsningar Claes
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Börjar närma sig besikting...:)

Monterat bredbandslambda samt snyggat till katten med en nytt värmeskydd
Laborerat med laddtrycket och ställde på ca 0.6 bar,fick den faktiskt upp till typ 1.2 bar
men är rädd o grejjerna:cool:
Motorn går rätt bra nu så jag nöjjer mig för stunden

Väntar på undre grillen till fronten samt listen på stötfångaren
Flång ny sportljuddämpare även installerad

Har ett liten problem än med att "slitagevarnare" för bromsbeläggen larmar trotts hela kretsar
Har provat byglat för att utesluta fel i beläggen,kan va kabelbrott längre upp på kablarna
ska undersöka detta



20201012_174113.jpg20201012_125554.jpgScreenshot_20201015-220423_Gallery.jpg
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Kul att det börjar närma sig besiktning, det är en liten bekräftelse på att allt jobb har lönat sig!
Slitagevarnarna är ett mysterium på dessa bilar, frågan är inte om det ska börja strula, utan när...
För egen del har lösningen varit att bygla dem i motorrummet, så nära torpedväggen som möjligt.
Kan bara önska dig lycka till ;)
/Hälsningar Claes
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Jadå,en hel del jobb lagd på den,men går allt fint med:cool:
Va ju lika bra göra allt grundligt med motorn

Jag provade bygla inne i dom oranga kontakterna som sitter vid torpeväggen idag men larmet ligger kvar,likaså ett larm att en glödlampa är trasig vilket det inte är

Eftersom bilprovningen kontrollerar belägg och bromsar borde dom ju se och känna
att bromsarna är fina

Inte jordens undergång heller om de dessa larm ligger kvar men vore snyggt få bort dom
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Har ingen aning om vad bilprovningen säger om varningar, men fungerar allt så borde det vara lugnt kan jag tycka.
Eftersom du har två varningar som ligger kvar så är väl risken att det är något knas i instrumenthuset.
Gammal elektronik brukar ju kunna hitta på en massa hyss ;).
Inte så lätt att hitta ett annat instrument att testa med, men det skulle kunna vara ett sätt att utesluta det åtminstone.
Kanske finns någon här som sitter och trycker på ett...
När du har kommit så här långt så förstår jag att du vill få till det där också ?.
/Hälsningar Claes
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Ja det vore en ide att prova ett annat instrument i värsta fall

Precis som du säger är elektroniken rätt så gammal
Till veckan bör iaf besiktingen bli av så vi får se då

Känner redan störningar i besiktings-nerven:unsure::rolleyes:
Några 2or kommer det säkert bli på en gammal bil:cool:

Har förberett så gott det går,varningstriangel,smörjt bälten osv..
även satt en post-it lapp på instrumentpanelen att draget ska raderas i reggen då
jag demonterade detta pga rostskador
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp