Audi A6 2019 c8 - Många problem

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
H

Hee

Gäst
Hej,
Jag har haft samma problem, det började redan efter 1500mil och hade inne den 2 ggr innan dom hittade felet.

Det var airbagen i ratten som var problemet och då ersatte dom den till en ny och nu är det knäpptyst och har varit så i 2500mil.

Har även haft massa oljud från konsolen framför passageraren och där har dom satt i dämpningstejp för att få bort det.

God Jul!
Idag fick jag också ny airbag, verkar ha fått bort missljudet :)
 
H

Håkan K

Gäst
Är det någon som kommit tillrätta med tvekan i drivlinan utan chiptrimmning. Min 45 TDi är hemsk i stan. Har kopplat bort "intelligent frirullning" i MMI, slår av autostop men ändå känns tvekandet oerhört störande. Rondeller, korsningar eller stopp där man inte behöver stanna utan bara ska sakta ner och gasa sig ur. Som om den storknar. Blir bättre i S läget men det ger ju andra nackdelar, ryckigt och högvarvigt.
Skulle komma ett nytt program och min ÅF har laddat ner någon mod men jag tycker den blev ännu värre.
 

Micke650

Ny medlem
Är det någon som kommit tillrätta med tvekan i drivlinan utan chiptrimmning. Min 45 TDi är hemsk i stan. Har kopplat bort "intelligent frirullning" i MMI, slår av autostop men ändå känns tvekandet oerhört störande. Rondeller, korsningar eller stopp där man inte behöver stanna utan bara ska sakta ner och gasa sig ur. Som om den storknar. Blir bättre i S läget men det ger ju andra nackdelar, ryckigt och högvarvigt.
Skulle komma ett nytt program och min ÅF har laddat ner någon mod men jag tycker den blev ännu värre.
Hej
Är det den senaste uppdateringen som du fått installerat?
Den ska vara en programvaruuppdatering för motor och växellåda.
 
S

SKA

Gäst
Är det någon som kommit tillrätta med tvekan i drivlinan utan chiptrimmning. Min 45 TDi är hemsk i stan. Har kopplat bort "intelligent frirullning" i MMI, slår av autostop men ändå känns tvekandet oerhört störande. Rondeller, korsningar eller stopp där man inte behöver stanna utan bara ska sakta ner och gasa sig ur. Som om den storknar. Blir bättre i S läget men det ger ju andra nackdelar, ryckigt och högvarvigt.
Skulle komma ett nytt program och min ÅF har laddat ner någon mod men jag tycker den blev ännu värre.
Jag blev kontaktad i veckan om att uppdatering kommit. Ska in nästa vecka och hoppas det får ordning på drivlinan.
 
A

Audi ägare

Gäst
Jag blev kontaktad i veckan om att uppdatering kommit. Ska in nästa vecka och hoppas det får ordning på drivlinan.
Är det endast för 45 TDI som det har kommit en uppdatering?

Jag har en 40 TDI med samma problem och min ÅF hade inte fått någon ny information om att en uppdatering skulle finnas.
 
H

hee

Gäst
Är det någon som kommit tillrätta med tvekan i drivlinan utan chiptrimmning. Min 45 TDi är hemsk i stan. Har kopplat bort "intelligent frirullning" i MMI, slår av autostop men ändå känns tvekandet oerhört störande. Rondeller, korsningar eller stopp där man inte behöver stanna utan bara ska sakta ner och gasa sig ur. Som om den storknar. Blir bättre i S läget men det ger ju andra nackdelar, ryckigt och högvarvigt.
Skulle komma ett nytt program och min ÅF har laddat ner någon mod men jag tycker den blev ännu värre.
Jag har chiptrimmat men det löste inte problemet med segheten. Fortfarande som du beskriver, känns rent farligt i stan när man inte kan följa trafikrytmen. Jag hoppar nog över denna uppdatering då jag inte vet vad som händer ihop med chippningen...

Kollega har samma modell TDI45 (ej chippad) och var inne och fick uppdateringen, enl. honom blev det möjligen något bättre men absolut ingen jätteskillnad.

Lite bittert börjar jag inse att man nog få stå ut tills det är dags att byta bil.
 
S

SKA

Gäst
Återkom gärna med hur du upplever nya mjukvaran.
Har inte hunnit köra så mycket än, men upplever en liten förbättring. Det känns som att den hittar rätt växel lite snabbare, men effekten dröjer fortfarande. En liten förbättring men inte tillräckligt bra, är väl betyget just nu.
 

POHedman

Medlem
Jag kommer testa så fort det finns tillgängligt. Vad jag vet så lyckades men inte "knäcka" förra generationen 3.0 Tdi, så tyvärr får man väl köpa något sånt där påhängs chip som lurar motorn.

Eller också får man försöka lära sig köra Audi style, dvs alltid gasa en stund innan man troligen behöver det :)
Förra generationens (C7) 3.0 TDI finns det hur mycket trim till som helst, däremot så behöver man göra både motor och växellådeuppdatering för att hyfsat komma till rätta med fördröjningen.
Körde själv aldrig en diesel Euro 5, men det jag läst mig till är att fördröjningen kom med Euro 6-dieslarna.
 

Fredrik90

Ny medlem
Hej!
Vet inte om de är rätt ställe att fråga men testar ?
Ja har nu en A6 allroad 2020, hade gamla modellen innan. Där kunde man ställa luftfjädringen upp och ner. Men den nya går inte lika bra att höja och sänka. Då måste man byta läge på bilen för att sänka den? Gör ja fel eller kan man lösa detta på något sätt?
 

Nimo

Aktiv medlem
Är det någon dom gjort uppdatering avseende samspelet motor/växellåda? Blir det någon skillnad? Frågan gäller 45/50 TDi.
 

Ram Jim

Ny medlem
Är det någon som fått nya uppdateringen när det gäller fördröjning vid gaspådrag? har en A6 50 tdi som har detta problem och vill höra om det hjälper?
 

Carloser

Ny medlem
Flikar in här när vi endå håller på: Har märkt att kamerorna blir "svarta" ibland, dvs visar ingen bild när man lägger i backen. Brukar försvinna efter en omstart men det är störande.
 

Bamse

Ny medlem
Hej. Är det fler Audi ägare som har problem med sina nya Audi?. Kan inte använda adaptiva farthållare vid låga hastigheter flera felmeddelande kontakta verkstad.. ( felsökt styrbox beställt dem vet inte när den kommer den är restad) sen har jag fått fel på parkeringbromsen kontakta verkstaden(försvann efter omstart) 2 gånger har man inte kunnat öppna förardörren .Måste öppna bakdörren och öppna inifrån.
Jag har samma problem jävla skit bil
 

Bamse

Ny medlem
Hej. Är det fler Audi ägare som har problem med sina nya Audi?. Kan inte använda adaptiva farthållare vid låga hastigheter flera felmeddelande kontakta verkstad.. ( felsökt styrbox beställt dem vet inte när den kommer den är restad) sen har jag fått fel på parkeringbromsen kontakta verkstaden(försvann efter omstart) 2 gånger har man inte kunnat öppna förardörren .Måste öppna bakdörren och öppna inifrån.
Detta är en sommarbil så less på denna skitbil
 

Dragon52

Ny medlem
Haft min inne då det fanns någon typ av uppdatering av detta, efter den så tycker jag den drar mycket mindre och spolar inte lika länge längre , systemfel parkeringsbroms har dykt upp men berodde på att dörrarna ej kunde stängas ordentligt så de bytte ut till andra med annat fett så efter det inte dykt upp igen
Har Audi löst dina problem( både dessa och de som du rapporterat innan) eller tänker du lösa det med att byta bil?
 

alpinab10

Ny medlem
Hej ! Har en 40tdi Avant och har haft följande problem som alla årgärdats på nybilsgaranti. Fönsterhiss på förarsida så funkar ej ” autodown eller autoupp” fel på knappen. Fel på list till bagagelucka gör att det läcker in vatten in i bakluckan, det tredje felet var ett pumpljud som följer motorvarv, vissde sig var en bränslepump som behövde bytas.
 

Bigpizza

Ny medlem
Hej!

Jag har en A6 45TFSI MY 2020 S-tronic. Har fått problem med ett klonkande oljud när man går från stillastående. I samband med ljudet så känner man att det vibrerar i bilen.

Min ÅF har bytt dubbelmassesvänghul utan att det blivit bättre. Nästa steg kommer vara att de ska använda mätutrustning för att göra en analys av ljudet för att få reda på vart det kommer ifrån.

Jag länkar till ljudfilen så kan ni lyssna på den. Vad tror ni det beror på? Jag startar tre gånger i klippet men det hörs tydligast första gången.

 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp