Audi A6 2019 c8 - Många problem

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

cisssi

Ny medlem
tycker min funkar ändå hyfsat, det är vid blöt/kall väderlek allt slås ut, farthållare, skyltavläsning,auto helljus, pre sense.
Okej, det går inte att använda farthållaren alls då? Jag har 10 mil landsväg enkel resa till jobbet så är ganska beroende av att bilen kan hålla samma hastighet. Behöver dock inte den adaptiva
 
Måste kränga ur mig: Fick en A6 C8 som lånebil från Audi, som verkade ha de flesta optionerna. Testade den adaptiva farthållaren, och den verkade fungera som det ska, förrutom när jag på motorvägen passerade över en 70-väg. Då bromsade bilen automatiskt (eftersom datorn trodde att det var 70) så att man hängde i bältet, rent livsfarligt med tanke på trafiken bakom mig.
Är detta normalt på en så pass ny bil?

Körfältshållaren ville även ligga längst till vänster eller höger i filen, inte mitt i filen. Kändes obehagligt flera gånger då man låg centimeter ifrån vajerräcken och vägreäcken.

Verkar helt bortkastat med dessa system om man inte kan lita på dem till 100%.
 

lsoderlund

Medlem
Går nu på riktigt i tankarna på en C8. Sålde i väg min C7:a som vi haft i 7 år. Värdefallet som bilen tagit sensaste 7 år ligger på 18.000kr per år. Det får man ändå säga är förstkalssigt lågt jämfört med många andra bilar man ägt.

ska försäka ge mig iväg till en Audi-handlare och prova ut någon dieseldriven a6:a.

Vad ligger ni på för förburkning på era C8:eek:r med diesel (40TDI och 45TDI) om man tänker laglig körning och tillämpar lite framförhållning.
Körde min C7:a med mutitronic och 2-literspisen på 177 häst under mina 16.000mil på 0,52L milen mätt mellan tankningar. Vore ju bra om nästa bil inte drar mer...

Frun vill däremot ha laddbar bil.
 

Nimo

Aktiv medlem
Går nu på riktigt i tankarna på en C8. Sålde i väg min C7:a som vi haft i 7 år. Värdefallet som bilen tagit sensaste 7 år ligger på 18.000kr per år. Det får man ändå säga är förstkalssigt lågt jämfört med många andra bilar man ägt.

ska försäka ge mig iväg till en Audi-handlare och prova ut någon dieseldriven a6:a.

Vad ligger ni på för förburkning på era C8:eek:r med diesel (40TDI och 45TDI) om man tänker laglig körning och tillämpar lite framförhållning.
Körde min C7:a med mutitronic och 2-literspisen på 177 häst under mina 16.000mil på 0,52L milen mätt mellan tankningar. Vore ju bra om nästa bil inte drar mer...

Frun vill däremot ha laddbar bil.
Jag kan försöka mig på ett svar på dina frågor då jag har erfarenhet av alla nämnda motorer. Om jag förstå dig rätt så körde du 16000 mil med 0,52 i snitt. Detta var jag inte ens i närheten av med min bil.

A6 Avant 177 Multitronic körde jag från ny till 2400 mil. Jag var aldrig någonsin under 0,6 ens vid någon enstaka försiktig långtur. Snittet var ca 0,7. Bilen var utrustad med 20 tums hjul.

45 TDI med Bsr optimering körde jag 4400 mil med sittandes i en A7. Lägsta uppmätta förbrukning var 0,58 på en långtur med blandat 90 och 110 väg och 10-20 km högre fart än skyltat. Snittet över tid var ca 0,75. Det satt 21 tums hjul på denna.

40 TDI sittandes ien Allroad med 21 tums hjul har jag som lägst kört på 0,56 med 90 procent långkörning. Snitt på de 1300 mil jag kört är ca 0,65.

Jag vet inte om du blev klokare på detta men min åsikt är att 45 TDI är den solklara favoriten. Den blir ett monster med optimering med mycket rimlig förbrukning. Övriga två gör väl sitt jobb men så mycket njutning är det inte tal om.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
kan då bara hålla med föregående talare... 45 tdi är riktigt fin och med optimering blir den grym 💪.
Personligen hade jag aldtig ens funderat mellan en 40tdi vs 45tdi men det lär du också märka efter en provkörning 🙂
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp