Audi A6 2019 c8 - Många problem


J

Johan83

Guest
Jag kommer testa så fort det finns tillgängligt. Vad jag vet så lyckades men inte "knäcka" förra generationen 3.0 Tdi, så tyvärr får man väl köpa något sånt där påhängs chip som lurar motorn.

Eller också får man försöka lära sig köra Audi style, dvs alltid gasa en stund innan man troligen behöver det :)
Då får du återkomma hit sedan när det finns tillgängligt och meddela hur den upplevs :)

Nu har jag fått en väldigt störande vibrationsljud i bilen när man ligger i stabil hastighet främst på högre växlar då det vibrerar mer i bilen, plastknarrande som om det skulle ligga pennor och vibrera ungefär... både i nedre delen av ratten och plastdetaljerna ovanför handskfacket på passagerarsidan.

Hur kräsen kan man vara med sådana "småsaker" som försämrar komforten otroligt i mina öron?.
Det är ju inte någon billig bil direkt så man tycker ju att den inte borde låta i plastdetaljerna.
Är det någon mer som har liknande plastoljud i bilen?
 
A

A6 40 TDI

Guest
Då får du återkomma hit sedan när det finns tillgängligt och meddela hur den upplevs :)

Nu har jag fått en väldigt störande vibrationsljud i bilen när man ligger i stabil hastighet främst på högre växlar då det vibrerar mer i bilen, plastknarrande som om det skulle ligga pennor och vibrera ungefär... både i nedre delen av ratten och plastdetaljerna ovanför handskfacket på passagerarsidan.

Hur kräsen kan man vara med sådana "småsaker" som försämrar komforten otroligt i mina öron?.
Det är ju inte någon billig bil direkt så man tycker ju att den inte borde låta i plastdetaljerna.
Är det någon mer som har liknande plastoljud i bilen?
Så hade jag med! Men efter några hundra mil försvann det, eller också har jag filtrerat bort det. Ungefär som exempelvis en Alfa Romeo, Renault eller Saab ägare måste göra :)
 
S

SKA

Guest
Jag har samma knarrande! Har bokat tid för det på verkstad, står inte ut med ljudet. Har även haft problem med låset, parkeringsbromsen spolningen av lasern samt med växellådan. TDI 45.
 

Dan84

Ny medlem
Har en 45 tdi som jag tog ut i dec 2018. Har aldrig varit med om en bil som strulat så mycket ett axplock av fel:
Dieselvärmaren går inte slå igång med jämna mellanrum
Dörrarna gick ej öppna inifrån
En stötdämpare trasig
Parkeringssensorer fram ur funktion
Presense systemet ur funktion
Appen hittar ej fordonet emellanåt
Sen det vanliga med gummisnodds effekten.
Systemfel kontakta verkstad har väl stått i displayen 10-15 gånger

Ja sen är det säkert nåt mer jag glömt nu. Bilen har gått 1100 mil nu och är 6 mån gammal problemet med seniorerna fram har varit sen ny och audi har ingen lösning mer än att det jobbas på nån mjukvara?!

Hur har alla andra gjort som haft mycket strul? Kompensation på nåt sätt från Audi ? Pratade själv med Audi men dom hänvisar bara tillbaka till ÅF, tycker Audi själva bör ta tag i att på något sätt kompensera men vi får väl se vad ÅF kommer fram till
 
B

BMW nästa?

Guest
Jag har haft ett par garantiärenden, mjukvaruuppdatering för spelaren, samt läslampa plus något mer.

I början tyckte jag filhållningsassisten fungerade ok. Den gjorde jobbet men kändes aldrig säkert att åka motorväg och byta radiokanal etc.

Av någon anledning så förra veckan blev det värre än någonsin. Bilen studsar mellan väglinjerna. Totalt oanvändbar funktion.

Jag ångrar det här köpet så bittert. TDI40
 

EE99

Ny medlem
Jag har haft ett par garantiärenden, mjukvaruuppdatering för spelaren, samt läslampa plus något mer.

I början tyckte jag filhållningsassisten fungerade ok. Den gjorde jobbet men kändes aldrig säkert att åka motorväg och byta radiokanal etc.

Av någon anledning så förra veckan blev det värre än någonsin. Bilen studsar mellan väglinjerna. Totalt oanvändbar funktion.

Jag ångrar det här köpet så bittert. TDI40
Upplever också att filhållningen är lite sen, visst funkar den men reagerar så sent att man inte riktigt litar på den.
Har du kollat så sensorer och kamera är rena ? Låter ju annars konstigt att den helt plötsligt blivit mycket sämre.

Jag har min fjärde A6 på raken men det blir ingen mer Audi. Gillar bilen i stort men kan inte vänja mig vid den otroligt sega responsen. Känns rent farlig när bilen inte kan flytta på sig när man trycker på gasen.

Har en ny Polo som andrabil den upplever man som dubbelt så pigg fast den har 2 liter mindre motorvolym :( .
 
A

Audi ägare

Guest
Hej, jag har en Audi A6 TDI40 och är nu ute efter motoroptimering för att få den lite piggare och slippa den sega gasresponsen från stillastående.

Är det någon som har rekommendationer om företag som utför exemplariska optimeringar?
Vtech, BSR, AKtuning? kom gärna med förslag eller om man ska passa sig för vissa företag.

Tack på förhand :)
 
T

Trepador

Guest
Hej!
Har en 45 Tfsi, där är det tvärtom. Vid ex kraftig gaspådrag vid en omkörning så kommer allt direkt, blir väldigt ryckigt, skulle då vilja jämna ut detta eller flytta vridmoment/ turbo med ex någon form av motoroptimering eller om Audi själva har denna kunskap? Hur funkar det med garantier osv??
Min erfarenhet vid kontakt av service verkstad är att utbildning/ kunskap av nya bilar har inte hängt med, känns som dom bara vill ha service uppdrag där det är enkla och snabba pengar.
Går Riktigt bra för övrigt, snabb vid rödljusen och drar inte mycket bränsle för att vara så stor bil, ca 0,74 blandad körning på 500 mil.
Kan hålla med om att Filhållningsassistenten är så där, går ju väldigt långt åt sidorna innan den reagerar, men man får väl se det som ett hjälpmedel, det är ju trots allt ingen självkörande bil.
360 graders kameran är grym, rekommenderas starkt.
Nöjd med bilen för övrigt än så länge.
 
O

Optih

Guest
Har haft min A6 40 TDI Proline Sport i 2 månader och är nöjd i det stora hela.

Jag har kopplat in min iPhone men jag undrar över styrning av Spotify och annat streamat ljud, tex Storytel och podcastappen. Jag får inte upp någon play/pausknapp utan måste starta/stoppa ljudet i telefonen. Är det riktigt?
Höger rullknapp på ratten får tyst på ljudet, men jag upplever den inte som konsekvent. Ibland pausar det och ibland sänks bara ljudet. Oerhört störande när man lyssnar på en podd eller ljudbok att ljudet bara mutas när det ringer. Har inte smartphone interface, så apple carplay fungerar inte.

Sedan undrar jag över farthållaren. Kan man på något sätt få bort att den saktar ner/accelererar vid ändring av hastighetbegränsningar? Ibland tvärnitar bilen när en avfart man passerar har lägre hastighet, vilket förstås inte är så kul.
 
A

Audi ägare

Guest
Har haft min A6 40 TDI Proline Sport i 2 månader och är nöjd i det stora hela.

Jag har kopplat in min iPhone men jag undrar över styrning av Spotify och annat streamat ljud, tex Storytel och podcastappen. Jag får inte upp någon play/pausknapp utan måste starta/stoppa ljudet i telefonen. Är det riktigt?
Höger rullknapp på ratten får tyst på ljudet, men jag upplever den inte som konsekvent. Ibland pausar det och ibland sänks bara ljudet. Oerhört störande när man lyssnar på en podd eller ljudbok att ljudet bara mutas när det ringer. Har inte smartphone interface, så apple carplay fungerar inte.

Sedan undrar jag över farthållaren. Kan man på något sätt få bort att den saktar ner/accelererar vid ändring av hastighetbegränsningar? Ibland tvärnitar bilen när en avfart man passerar har lägre hastighet, vilket förstås inte är så kul.

Jag hade inte tänkt på hur musiken pausades osv via ratten men nu är det testat och spotify pausar när man trycker in "mute" knappen på ratten. upplever att det är samma varje gång, aldrig att den fortsätter att ticka tid på låtar osv. vet ej om det skiljer sig emot andra streaming tjänster. (har inte smartphone interface)

För att stänga av anpassning mot hastighetsbegränsning:

1. Tryck på knappen till vänster om volymratten (symbol på en bil med ring runt)
2. Tryck på kugghjulet upp i högra hörnet
3. Tryck på "Prediktiv reglering"
4. Välj Hastighetsgränsöverföring "av"
 
P

Peter-hnr

Guest
Audi A6 avant 50 tdi
Kanonbil på många sätt men som andra skriver här, lådan är urusel, den är direkt farlig då man inte kommer iväg ordentlig i korsningar, ibland växlar den ner så långt så den fastnar på varvstoppet mm mm. Detta blir extra påtagligt ju tyngre bilen blir, ex dubbla rutor mm.
Audi själva säger att den ska bete sig så.... kom igen, bilen är en trafikfara.
Ska nu prova att optimera bilen som då ska ge 360hk och 720nm och hoppas att detta kan minska problemet. Beter den sig lika illa så får Audi ta tillbaka den.
Kan säga att problemet var betydligt mindre på den lättare sedanmodellen som jag provkörde innan köp.
Övriga problem, instrumenteringen svartnar ibland och går in i systemläge, Audi väntar på uppdatering.
 
H

Hee

Guest
Audi A6 avant 50 tdi
Kanonbil på många sätt men som andra skriver här, lådan är urusel, den är direkt farlig då man inte kommer iväg ordentlig i korsningar, ibland växlar den ner så långt så den fastnar på varvstoppet mm mm. Detta blir extra påtagligt ju tyngre bilen blir, ex dubbla rutor mm.
Audi själva säger att den ska bete sig så.... kom igen, bilen är en trafikfara.
Ska nu prova att optimera bilen som då ska ge 360hk och 720nm och hoppas att detta kan minska problemet. Beter den sig lika illa så får Audi ta tillbaka den.
Kan säga att problemet var betydligt mindre på den lättare sedanmodellen som jag provkörde innan köp.
Övriga problem, instrumenteringen svartnar ibland och går in i systemläge, Audi väntar på uppdatering.
Jag fick samma svar från Audi efter de provkört bilen, "den ska vara så för att ge bra komfort".

Väntar också på att chip ska bli tillgängligt, BSR säger sig kunna leverera under september. Var optimerar du din motor ?
 
P

Peter-hnr

Guest
Jag fick samma svar från Audi efter de provkört bilen, "den ska vara så för att ge bra komfort".

Väntar också på att chip ska bli tillgängligt, BSR säger sig kunna leverera under september. Var optimerar du din motor ?
Bra komfort!!!, vilka idioter dom är, den ger snarare hjärtinfarkt.
Dieselkraft, då våra företag ligger grannar, först prövade jag med den första boxen som släpptes och körde den på ca 30%, bilens beteende blev faktiskt lite bättre med den, dock så gick den ner i limp mode efter någon dag men det var bara att plocka bort boxen, så det som gäller är nog omprogrammering av befintlig box nu när dom äntligen verkar komma åt programvaran.
Dock så finns det ju andra nackdelar med omprogrammering.
Testar också pedalbox som är ganska vettig men den tar inte bort grundproblemet.
/P
 
P

peter-hnr

Guest
Bra komfort!!!, vilka idioter dom är, den ger snarare hjärtinfarkt.
Dieselkraft, då våra företag ligger grannar, först prövade jag med den första boxen som släpptes och körde den på ca 30%, bilens beteende blev faktiskt lite bättre med den, dock så gick den ner i limp mode efter någon dag men det var bara att plocka bort boxen, så det som gäller är nog omprogrammering av befintlig box nu när dom äntligen verkar komma åt programvaran.
Dock så finns det ju andra nackdelar med omprogrammering.
Testar också pedalbox som är ganska vettig men den tar inte bort grundproblemet.
/P
Nu har vi optimerat Audin utan box. Visst blev den lite piggare men det var som sagt inte huvudsyftet, men äntligen fungerar bilen så som man kan förvänta sig av en såpass dyr bil.
Den hittar växlarna lättare, den växlar inte ner så fort man nuddar gasen, den blir inte hängande vid utfarter på samma sätt som innan, även passagerarna tycker att den är behagligare att åka med i.
Har bara kört den ett par dagar sedan optimeringen och ska nu åka till Audi och be dom provköra bilen så dom får känna på skillnaden.
/P
 
Z

Ztaffan

Guest
Aj då, det låter som att många haft rejält med problem. Jag har varit nära att beställa en 45 TFSI Q men börjar såklart tveka nu. Visst kände jag fördröjningen i motor/låda när jag provkörde men trodde att jag bara var bortskämd som huvudsakligen kör på el idag = omedelbar respons.

Vilka utrustningstips har ni annars? Är Matrix HD värt den rejäla pengen? Kan nån betygsätta de eluppvärmda torkarbladen? Klarar man sig med Audi Sound System eller måste man upp på B&O?
 
P

peter-hnr

Guest
Aj då, det låter som att många haft rejält med problem. Jag har varit nära att beställa en 45 TFSI Q men börjar såklart tveka nu. Visst kände jag fördröjningen i motor/låda när jag provkörde men trodde att jag bara var bortskämd som huvudsakligen kör på el idag = omedelbar respons.

Vilka utrustningstips har ni annars? Är Matrix HD värt den rejäla pengen? Kan nån betygsätta de eluppvärmda torkarbladen? Klarar man sig med Audi Sound System eller måste man upp på B&O?
Matrix ljusen är dom bästa ljusen på senare år
Spolning från torkarbladen gillar jag inte,
Att kliva upp ett steg i ljudet gör ganska mycket.
Vill man ha en extra tyst bil så gör dubbelglas väldigt mycket, Avant med lågprofilhjul blev
mycket tystare än ex A7an med vanligt glas.
 
A

Audi ägare

Guest
Nu har vi optimerat Audin utan box. Visst blev den lite piggare men det var som sagt inte huvudsyftet, men äntligen fungerar bilen så som man kan förvänta sig av en såpass dyr bil.
Den hittar växlarna lättare, den växlar inte ner så fort man nuddar gasen, den blir inte hängande vid utfarter på samma sätt som innan, även passagerarna tycker att den är behagligare att åka med i.
Har bara kört den ett par dagar sedan optimeringen och ska nu åka till Audi och be dom provköra bilen så dom får känna på skillnaden.
/P
Vilket företag gjorde optimeringen på bilen? Har själv letat lite och lutar åt AKtuning men är lite osäker.
Återkom gärna med vad audi säger efter provkörningen, intressant att höra då ja fått samma svar som dig att det är för komforten.
Dom kanske blir griniga med tanke på motorgarantin osv?
 
P

Peter-hnr

Guest
Vilket företag gjorde optimeringen på bilen? Har själv letat lite och lutar åt AKtuning men är lite osäker.
Återkom gärna med vad audi säger efter provkörningen, intressant att höra då ja fått samma svar som dig att det är för komforten.
Dom kanske blir griniga med tanke på motorgarantin osv?
Ja dom blir säkert griniga, men dom slipper få tillbaka bilen :)
Sen är låd problemet tydligast på DSG-lådan med 8 växlar, har man andra kombinationer med lite svagare motor kanske man har S-tronic eller liknande då fungerar det mycket bättre.
Ang att välja optimerare, det skiljer säkert lite mellan företagen, beroende på vilken map dom väljer att använda, men jag valde Dieselkraft.se och den mappen gav mig en ny bil.
Som sagt tror inte detta kan göras i någon påhängslåda i nuläget, även om vissa säger att deras box funkade fint på 2018 modellerna så gå inte på det.
 
P

peter-hnr

Guest
Ja dom blir säkert griniga, men dom slipper få tillbaka bilen :)
Sen är låd problemet tydligast på DSG-lådan med 8 växlar, har man andra kombinationer med lite svagare motor kanske man har S-tronic eller liknande då fungerar det mycket bättre.
Ang att välja optimerare, det skiljer säkert lite mellan företagen, beroende på vilken map dom väljer att använda, men jag valde Dieselkraft.se och den mappen gav mig en ny bil.
Som sagt tror inte detta kan göras i någon påhängslåda i nuläget, även om vissa säger att deras box funkade fint på 2018 modellerna så gå inte på det.
Kanske ska rätta mig själv, Audi 50 tdi har ingen DSG då den också är med dubbelkoppling.
 
Z

Ztaffan

Guest
Matrix ljusen är dom bästa ljusen på senare år
Spolning från torkarbladen gillar jag inte,
Att kliva upp ett steg i ljudet gör ganska mycket.
Vill man ha en extra tyst bil så gör dubbelglas väldigt mycket, Avant med lågprofilhjul blev
mycket tystare än ex A7an med vanligt glas.
Tack. Ska def. överväga dubbelglasen.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp