Audi A6 2019 c8 - Många problem

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Tony R

Ny medlem
Jag har en -19 A6 40 tdi quattro Proline Sport som har rullat 3500 mil.
Säkerhetssystemen uppdaterades med ny programvara vid service på 2700 mil...men problemen, som även övriga ägare beskriver, kvarstod. Så jag stängde av skiten...det är så förbannat irriterande när bilen plötsligt bromsar helt obefogat. Även start/generatorn byttes, en åtgärd från Audi på bilar som producerats fram till Oktober -19...den kunde tydligen överhettas vid stadskörning med ideliga motorstarter...själv stänger jag av stopp-start systemet direkt jag kör ut från gården så jag har aldrig haft problem med överhettad start-generator. I övrigt har jag bara positiva saker att säga om bilen...kör alltid med Comfort programmet inkopplat så visst kan den i vissa situationer vara lite slö i reaktionen på gaspådraget...men det rör sig om 10-delar av en sekund! Men i vissa trafiksituationer kan det upplevas som ett par sekunder...man kan minska denna egenhet genom att ge ett stort gaspådrag initialt...och snabbt minska gaspådraget då motorn reagerar. Håller man kvar gasen blir accelerationen irriterande kraftig...ur ett Comfort perspektiv.
Jag hade en -16 A6 Allroad 3,0 tdi före denna...den rullade 13000 problemfria mil och var en bra bil på alla sätt och vis...körde den här om dagen och slogs då av känslan att tiden har trots allt sprungit ifrån den! C8-an är, trots redovisade brister, en modernare och körmässigt bättre bil än C7-an...rent mekaniskt. Att alla ”elektroniska gizmos” inte fungerar klanderfritt i dagsläget är irriterande...men skiten går att stänga av till den dag alla ” systembuggar” är åtgärdade. Det är faktiskt befriande att köra bilen efter mitt egna huvud och slippa alla elektroniska pek-pinnar som lägger sig i hur jag kör!
C8-a generationen av A6-an är så raffinerad att jag har svårt att se behovet av A8-an...utöver dess status egenskaper.
Så till alla er som överväger att köpa en A6 av C8- generationen...köp den och njut av den sista A6-an med motor som drivs med diesel/bensin. Snart sitter ni i ett 2,5-tons batteri med räckvidds-ångest och drömmer om tiden när ett tankstopp tog max 5-minuter. Eller får panikångest över att utskriften på felkoderna är längre än kassakvittot från Ullared! Då!, maine Damen unt Herren, har ni skitit i det blå skåpet. Då ter sig problemen vi nu diskuterar som ett avslitet sko-snöre!
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Bra skrivet 🙂👍 stod själv i valet & kvalet men valde istället en bmw 530d xdrive mest pga allt man läst om på just a6 c8,,men skulle lätt kunna tänka mig en sån om de fått bort alla buggar.
 

Tony R

Ny medlem
Bra skrivet 🙂👍 stod själv i valet & kvalet men valde istället en bmw 530d xdrive mest pga allt man läst om på just a6 c8,,men skulle lätt kunna tänka mig en sån om de fått bort alla buggar.
BMW 5-serien är en mycket trevlig bil...520d x-drive var ett av mina alternativ inför bilbytet. Men...jag upplevde A6-an som rappare och smidigare...som den omtalade handsken för min del. Mercedes 220 cdi 4-matic var det tredje alternativet...men den föll på något så banalt som designen...på både ut och insidan! Utsidan liknar en Ford Mondeo från -90 talet...och insidan...en osmaklig blandning av digital och analog stil. Avslutningsvis Volvo V90 AWD. En komfortabel bil...med avdomnad körkänsla...väckte inte den där nödvändiga ”vill ha känslan”...vilket är nödvändigt för att öppna bank kontot. Så...nu gäller det att hålla liv i A6-an fram till att jag beviljas färdtjänst...någon rullande batteri (ångest) låda vill jag inte äga. Livet i Arjeplog fungerar inte med batteridrift...kylan knäcker batteriet och räckvidden är för kort. Batteridrift fungerar ju för faan inte ens i rakapparaten...man ser ut som en trafikdödad igelkott när batteriet tar slut...så i en bil! Nix...glöm det!
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
BMW 5-serien är en mycket trevlig bil...520d x-drive var ett av mina alternativ inför bilbytet. Men...jag upplevde A6-an som rappare och smidigare...som den omtalade handsken för min del. Mercedes 220 cdi 4-matic var det tredje alternativet...men den föll på något så banalt som designen...på både ut och insidan! Utsidan liknar en Ford Mondeo från -90 talet...och insidan...en osmaklig blandning av digital och analog stil. Avslutningsvis Volvo V90 AWD. En komfortabel bil...med avdomnad körkänsla...väckte inte den där nödvändiga ”vill ha känslan”...vilket är nödvändigt för att öppna bank kontot. Så...nu gäller det att hålla liv i A6-an fram till att jag beviljas färdtjänst...någon rullande batteri (ångest) låda vill jag inte äga. Livet i Arjeplog fungerar inte med batteridrift...kylan knäcker batteriet och räckvidden är för kort. Batteridrift fungerar ju för faan inte ens i rakapparaten...man ser ut som en trafikdödad igelkott när batteriet tar slut...så i en bil! Nix...glöm det!
Håller med haft en v90 d5 awd inscription full utrustad visst den var betydligt modernare än c7an men den saknade det. känslan. Mercan tycker jag är snyggast designad invändigt däremot är dom ju väldigt plastiga och gnekiga, audin känns mest hightech och Bmwn känns äldst men mest välbyggd i min mening.
Bor själv i Gällivare så batteri är heller inte aktuellt för mig...än iaf 🙂
 

Nimo

Aktiv medlem
Jag har en -19 A6 40 tdi quattro Proline Sport som har rullat 3500 mil.
Säkerhetssystemen uppdaterades med ny programvara vid service på 2700 mil...men problemen, som även övriga ägare beskriver, kvarstod. Så jag stängde av skiten...det är så förbannat irriterande när bilen plötsligt bromsar helt obefogat. Även start/generatorn byttes, en åtgärd från Audi på bilar som producerats fram till Oktober -19...den kunde tydligen överhettas vid stadskörning med ideliga motorstarter...själv stänger jag av stopp-start systemet direkt jag kör ut från gården så jag har aldrig haft problem med överhettad start-generator. I övrigt har jag bara positiva saker att säga om bilen...kör alltid med Comfort programmet inkopplat så visst kan den i vissa situationer vara lite slö i reaktionen på gaspådraget...men det rör sig om 10-delar av en sekund! Men i vissa trafiksituationer kan det upplevas som ett par sekunder...man kan minska denna egenhet genom att ge ett stort gaspådrag initialt...och snabbt minska gaspådraget då motorn reagerar. Håller man kvar gasen blir accelerationen irriterande kraftig...ur ett Comfort perspektiv.
Jag hade en -16 A6 Allroad 3,0 tdi före denna...den rullade 13000 problemfria mil och var en bra bil på alla sätt och vis...körde den här om dagen och slogs då av känslan att tiden har trots allt sprungit ifrån den! C8-an är, trots redovisade brister, en modernare och körmässigt bättre bil än C7-an...rent mekaniskt. Att alla ”elektroniska gizmos” inte fungerar klanderfritt i dagsläget är irriterande...men skiten går att stänga av till den dag alla ” systembuggar” är åtgärdade. Det är faktiskt befriande att köra bilen efter mitt egna huvud och slippa alla elektroniska pek-pinnar som lägger sig i hur jag kör!
C8-a generationen av A6-an är så raffinerad att jag har svårt att se behovet av A8-an...utöver dess status egenskaper.
Så till alla er som överväger att köpa en A6 av C8- generationen...köp den och njut av den sista A6-an med motor som drivs med diesel/bensin. Snart sitter ni i ett 2,5-tons batteri med räckvidds-ångest och drömmer om tiden när ett tankstopp tog max 5-minuter. Eller får panikångest över att utskriften på felkoderna är längre än kassakvittot från Ullared! Då!, maine Damen unt Herren, har ni skitit i det blå skåpet. Då ter sig problemen vi nu diskuterar som ett avslitet sko-snöre!
Du har fångat min känsla bra ang bilen och dess egenheter även om jag kör A7. Jag har en A7 45 Tdi som jag njuter av i fulla drag. Säkerhetssystemen ger jag inte mycket för dock. Känslan är lite att man får passa på bilen och se vad den tänker hitta på. Segheten i växellådan har blivit lite bättre med uppdageringen som gjorts. Detta ihop med Bsr:s nya programvara blev ett lyft totalt sett. Om jag skulle följa min vanliga rutin så skulle jag byta bil nästa år men nu kommer det inte bli så. Om jag köper en likadan så har den astronomisk skatt samt Ultra Quattro och 7 växlad S-tronic. Hybriden lockar inte nog för ett byte den heller. När jag köpte denna bilen sade jag att detta blir nog den sista bilen som köps på känslomässiga grunder. Tyvärr känns det ännu mer så idag, nästa bil blir nog ett leasat transportmedel. Den enda bil som skulle få mig att omvärdera min tanke är Q8 hybriden. Det är en rejält cool bil med bra skatt men priset är i högsta laget för mig. Bilkostnaderna har verkligen skenat det sista året. Dieselpriset där jag bor var 17,42 på obemannad station idag. Den Svenska ambitionen att rädda planeten känns tung att hantera i vardagen. I helgen provsatt jag vad våra politiker har bestämt ska gälla i framtiden. Det var elbilen Q4. Den gav en mycket märklig känsla av familjebuss tyckte jag. Det var ett väldigt stort avstånd till framrutan och något annat som gav mig den känslan. Den lockade inte mig.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
har också kollat på q4 men den känns ju så jävla budget och etron har ju värdelös räckvidd,,skulle tro om 5år så är dagens elbilar rent skit i jämförelse när allt krut nu satsas på el och batterier...man får tanka diesel och avvakta känns de som 🙂
 

Sportklubben

Ny medlem
Har en A6 Avant 40 TDI C8 sedan ett par veckor.
Den adaptiva farthållaren håller på att driva mig till vansinne, den verkar prioritera någon gammal version av karta med hastighetsinformation istället för att gå på skyltarna. De ändrade alla hastigheter i stan för drygt ett år sedan, från 50 till 40 eller 60. Det verkar inte ha nått Audi och bilen tycker det är 50 i hela staden. Sätter jag den på 40 så kör den i 40 ett tag sedan tycker den att det är 50 och gasar på. På E4/E20 mellan Stockholm och Södertälje ändrade de från 110 till 100 för flera år sedan, har Audi fått med det? Nope, de tycker att det är 110.
Sjukt irriterande!
 

Nimo

Aktiv medlem
Har en A6 Avant 40 TDI C8 sedan ett par veckor.
Den adaptiva farthållaren håller på att driva mig till vansinne, den verkar prioritera någon gammal version av karta med hastighetsinformation istället för att gå på skyltarna. De ändrade alla hastigheter i stan för drygt ett år sedan, från 50 till 40 eller 60. Det verkar inte ha nått Audi och bilen tycker det är 50 i hela staden. Sätter jag den på 40 så kör den i 40 ett tag sedan tycker den att det är 50 och gasar på. På E4/E20 mellan Stockholm och Södertälje ändrade de från 110 till 100 för flera år sedan, har Audi fått med det? Nope, de tycker att det är 110.
Sjukt irriterande!
Jag har åkt samma sträcka varje vecka sedan jag köpte bilen för snart 2,5 år sedan. Bilen är helt ovetande om att hastigheten ändrades där för en lång tid sedan. Spännande eftersom det allt som oftast står att jag har senaste versionen an programvaran. Skyltavläsningen borde ju rimligen läsa skyltar men tydligen är det Gps som gäller med felaktigheter dessutom.
 

Sportklubben

Ny medlem
Jag har åkt samma sträcka varje vecka sedan jag köpte bilen för snart 2,5 år sedan. Bilen är helt ovetande om att hastigheten ändrades där för en lång tid sedan. Spännande eftersom det allt som oftast står att jag har senaste versionen an programvaran. Skyltavläsningen borde ju rimligen läsa skyltar men tydligen är det Gps som gäller med felaktigheter dessutom.
Det var ju upplyftande att höra... :)
Varenda navigerings-app lyckas ju ganska snabbt få reda på uppdaterade hastighetsbegränsningar, undrar var VW/Audi får tag i sitt kartdata. Pinsamt dåligt för ett s.k. premiummärke.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Har samma på min Bmw 530 dxd 2018,, har senaste kartorna i den men hastighet stämmer inte på flertal vägar. skyltavläsningen är heller inte helt 100..
 

Sportklubben

Ny medlem
Har samma på min Bmw 530 dxd 2018,, har senaste kartorna i den men hastighet stämmer inte på flertal vägar. skyltavläsningen är heller inte helt 100..
Fasen, BMW som nog låg högst på "nästa bil-listan"... men det ligger ju ett par år fram i tiden så då kanske det är löst. Eller inte.
Är det ett tyskt problem?
 

Sportklubben

Ny medlem
Mailade Audi digital support och fick detta till svar...

"Tack för att du kontaktar oss på Audi Digitala Tjänster.

Detta är något Audi känner till och jobbar på att lösa detta problem.

Tack för ditt intresse för denna tjänst."​
 

Fliiix

Ny medlem
Attans att man hittar den här tråden nu… jag som precis har lagt en handpenning på en Audi A6 45 TDI qauttro som gått 3800mil.
Man blir ju väldigt osäker när man läser på alla problem som folket här verkar ha med denna bilmodell.
 

Tony R

Ny medlem
Attans att man hittar den här tråden nu… jag som precis har lagt en handpenning på en Audi A6 45 TDI qauttro som gått 3800mil.
Man blir ju väldigt osäker när man läser på alla problem som folket här verkar ha med denna bilmodell.
Du ska inte oroa dig i onödan...alla biltillverkare har problem med dessa förbannade gizmos som monteras för att nå full pott i Euro N Cap ligan...där man utgår från att körkorten delas ut i flingpaketen så bilen måste kunna köra själv. Du kommer att bli nöjd med ditt köp...stäng av systemen och njut av den fantastiska körkänsla och komfort som C8 generationen ger sin ägare. Bilägandet blir aldrig bättre än med en bränsle driven A6 Quattro, det vet alla som har ägt en A6 och nu sitter i en batteri (ångest) låda och svär över att kabel jäveln aldrig når ända fram. Tids nog tvingas du bli en av alla som drömmer sig tillbaka till en tid då en 100 mils tripp gjordes på EN Dag! Till dess....njut av den sladdlösa friheten🤩
 

alpinab10

Ny medlem
Nytt problem med bilen, A6 40tdi 2019. Tex när man stannar vid rödljus eller övergångsställe och motorn stannar pga av start stopp, motorn startar sen som den ska men när man trycker ner gaspedalen så händer inget och man får stänga motorn och starta den igen då kommer man iväg. Detta hänt 5-6 ggr på ett par månader nu. Audi tar in den för felsök på garanti. Att nästa bil skulle bli en Audi känns mer och mer långsökt, 4:e ggr på verkstaden nu ( exl service ).
 

Tony R

Ny medlem
Nytt problem med bilen, A6 40tdi 2019. Tex när man stannar vid rödljus eller övergångsställe och motorn stannar pga av start stopp, motorn startar sen som den ska men när man trycker ner gaspedalen så händer inget och man får stänga motorn och starta den igen då kommer man iväg. Detta hänt 5-6 ggr på ett par månader nu. Audi tar in den för felsök på garanti. Att nästa bil skulle bli en Audi känns mer och mer långsökt, 4:e ggr på verkstaden nu ( exl service ).
😲dessa förbannade Gizmos! Då det kommer till start/stopp funktionen så är jag av åsikten att den ska man stänga av, helst programmera bort, för att skydda motorn från haveri. Jag är övertygad om att just den funktionen är den största orsaken till att kamdrivningen havererar på många 6-8 cylindriga motorer. Tänk er själva, motorn stannar...oljetrycket går ner på noll...kedjans spännare tappar trycket...kedjan blir slapp. Motorn startar...det rycker till i kedjan när den spänns upp. Upprepa detta ett par 1000x i stadstrafik ...kedjan har nu blivit så lång att sträckaren inte Kan hålla kedjan spänd. Du hör ett rasslande ljud på tomgång, åker till Audi verkstan och får veta att det kostar ca70 000 SEK att repa motorn😱. Du får ett hjärnsläpp🤯...åker hem och skriver av dig ilskan över alla tings jävligheter som kallas Audi på nätet. Jag har ALLTID stänkt av detta sattyg på mina Audi bilar...och har ALDRIG haft något problem med motorerna.
Sedan har vi ”problemet” med Long Life Oljorna som ofta debatteras. Jag har ALLTID följt rekommendationen...max 3000 mil/max 1 år mellan oljebyten och använt Castrol olja av rekommenderad kvalitet. Jag har ALDRIG haft något problem med motorerna och har sparat en rekorderlig summa genom åren då jag oftast klarar mig med 2 oljebyten/år...i stället för 4-6 byten om jag följer vissa skribenters rekommendationer här på forumet. Den längsta körsträckan jag har haft på mina Audi bilar är 42 700mil (3,0 tdi)...den bilen passerade sedan 55 000 mil hos sin nya ägare innan en Älg avslutade bilens livscykel.
Så...mina egna erfarenheter är att det är dessa förbannade elektronik Gizmos som ställer till problem med bilen...om man kunde välja bort skiten när man beställer bilen skulle bilägandet bli betydligt billigare...men då går väl ÅF-ledet i konkurs p.g.a tomma verkstäder🤔
 

Nimo

Aktiv medlem
Start/stop är verkligen ett elände. Jag stänger alltid av det, bilen blir ju totalt hopplös i stadstrafik inte minst. Parkering är ett annat problem. Lite trixande och bilen har stängt av sig 5 ggr. Det mest intressanta av allt är det faktum att bilen förbrukar ca 8 dl i timmen på tomgång. En avstängning på 2 sek som det är ibland känns inte som någon större besparing minst sagt.
 

cisssi

Ny medlem
Gammal tråd men chansar ändå på svar.. 😊

Kan man stänga av den ”adaptiva delen” med farthållaren, och ändå använda farthållare som vanligt så att säga?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp