Audi A6 2019 c8 - Många problem

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
H

Hee

Gäst
Har äntligen fått in motoroptimering i min TDI 45. Fortfarande kvarstår det lite tvekan när man ska iväg från noll, men sen drar den grymt.
Tog inte BSR då min lokala verkstad inte kunde lägga in det (trots att dom är BSR partner).
Så det blev nått annat som han rekommenderade. Han beskrev det som att man tankade ut mjukvaran från bilen skickade iväg det till någon firma som sedan returnerade det "optimerat".
 

Micke650

Ny medlem
Har äntligen fått in motoroptimering i min TDI 45. Fortfarande kvarstår det lite tvekan när man ska iväg från noll, men sen drar den grymt.
Tog inte BSR då min lokala verkstad inte kunde lägga in det (trots att dom är BSR partner).
Så det blev nått annat som han rekommenderade. Han beskrev det som att man tankade ut mjukvaran från bilen skickade iväg det till någon firma som sedan returnerade det "optimerat".
Fick du några siffror på hk/Nm samt några acctider som jämförelse före och efter?
 

Nimo

Aktiv medlem
Har äntligen fått in motoroptimering i min TDI 45. Fortfarande kvarstår det lite tvekan när man ska iväg från noll, men sen drar den grymt.
Tog inte BSR då min lokala verkstad inte kunde lägga in det (trots att dom är BSR partner).
Så det blev nått annat som han rekommenderade. Han beskrev det som att man tankade ut mjukvaran från bilen skickade iväg det till någon firma som sedan returnerade det "optimerat".
Detta låter väldigt likt det som inträffade mig. Kontaktade den Bsr återförsäljare som ligger närmst för mig. De saknade något för att lägga in mjukvaran. Jag blev då erbjuden något annat,oklart vad. I mitt fall så valde jag att åka lite längre för att få just Bsr Mjukvara.Detta kommer att ske i närtid.
 
H

Hee

Gäst
Detta låter väldigt likt det som inträffade mig. Kontaktade den Bsr återförsäljare som ligger närmst för mig. De saknade något för att lägga in mjukvaran. Jag blev då erbjuden något annat,oklart vad. I mitt fall så valde jag att åka lite längre för att få just Bsr Mjukvara.Detta kommer att ske i närtid.
Jag försökte stöta på BSR om detta men de skickade bara samma lista på återförsäljare. :(
Om min lokala återförsäljare hade kunnat lägga in BSRs mjukvara hade det dessutom kostat 1500:- för installationen, utöver BSR priset...

Hittills är jag iaf nöjd med den optimering som gjordes. Bilen känns ett ton lättare.
 

Nimo

Aktiv medlem
Jag försökte stöta på BSR om detta men de skickade bara samma lista på återförsäljare. :(
Om min lokala återförsäljare hade kunnat lägga in BSRs mjukvara hade det dessutom kostat 1500:- för installationen, utöver BSR priset...

Hittills är jag iaf nöjd med den optimering som gjordes. Bilen känns ett ton lättare.
Kostnaden på 1500kr för installationen hade definitivt överraskat mig, det framgår inte någonstans.
 

Nimo

Aktiv medlem
Jag försökte stöta på BSR om detta men de skickade bara samma lista på återförsäljare. :(
Om min lokala återförsäljare hade kunnat lägga in BSRs mjukvara hade det dessutom kostat 1500:- för installationen, utöver BSR priset...

Hittills är jag iaf nöjd med den optimering som gjordes. Bilen känns ett ton lättare.
[/QUOTE

Nu sitter det Bsr mjukvara i min bil. Jag tycker att det är bättre/snabbare gensvar vid gaspådrag än tidigare.Skillnaden i prestanda är påtaglig. Det blev en best men ändå lika behaglig som innan vid lugn körning.
 
H

Hee

Gäst
Hej,
Jag har ett mycket irriterande vibrations gnissel i bilen som jag blir tokig på.
Tror det kommer från själva ratten, om jag slår till hårt på den blir det i alla fall tyst någon minut.
Tog upp det på senaste service men "nej vi hörde inget". Känns överdrivet att lämna in bilen för en sån skitsak men samtidigt är jag inte helt bekväm med att skruva isär ratten själv bland airbags och elektronik.
Någon som haft samma problem och lyckats lösa ?
 
A

Audi ägare

Gäst
Hej,
Jag har ett mycket irriterande vibrations gnissel i bilen som jag blir tokig på.
Tror det kommer från själva ratten, om jag slår till hårt på den blir det i alla fall tyst någon minut.
Tog upp det på senaste service men "nej vi hörde inget". Känns överdrivet att lämna in bilen för en sån skitsak men samtidigt är jag inte helt bekväm med att skruva isär ratten själv bland airbags och elektronik.
Någon som haft samma problem och lyckats lösa ?

Hej,
Jag har haft samma problem, det började redan efter 1500mil och hade inne den 2 ggr innan dom hittade felet.

Det var airbagen i ratten som var problemet och då ersatte dom den till en ny och nu är det knäpptyst och har varit så i 2500mil.

Har även haft massa oljud från konsolen framför passageraren och där har dom satt i dämpningstejp för att få bort det.

God Jul!
 
  • Like
Reactions: Per

TigerSWE

Ny medlem
Har nu haft bilen sen 29April en Avant TDI40-2019, kört i dagsläget 2600mil, gillar bilen rent utseende mässigt oC till viss del motorn med men alla dessa fel på en premium bil, listar mina problem:

*Båda strålkastarspolarna fastnar i utskjutet läge( i luckorna som öppnar sig)
*slukar spolarvätska i mängder, hade den inne och ändrade till det mindre marginellt
*systemfel parkeringsbroms vid kallt väder, Audi hittar inte ens att den dykt upp i sina system
*dörrana gå inte att öppna vid kallt väder
*adaptiv farthållare och kamera/radar varsnar hela tiden att den är reducerad, Audis rek var att ställa ner känsligheten i systemet=) bilen kan tvärbromsa utan varning vid adaptiv farthållare är aktiverad
*Navigationen tappar min position är och kör i annat län hela tiden, så funkar ej i dagsläget,testat farbriksåterställning utan verkan
*går ej uppdatera Navi kartor, avbryts hela tiden
*nu senast oljetryck lågt - stäng av motorn-hämta , fick beställa bärgare- hämta den idag , de trodde det ar kondens i oljan

lite av vad jag gått igenom , har jag fått måndags exemplar eller ? Vad ska man acceptera när man löpt bil för 600 isch...
haft Audis tidigare men aldrig varit med om mer problem en denna....

Någon som haft liknande upplevelser?fått hjälp med ngt av de jag har och det blivit bra?

 
Har nu haft bilen sen 29April en Avant TDI40-2019, kört i dagsläget 2600mil, gillar bilen rent utseende mässigt oC till viss del motorn med men alla dessa fel på en premium bil, listar mina problem:

*Båda strålkastarspolarna fastnar i utskjutet läge( i luckorna som öppnar sig)
*slukar spolarvätska i mängder, hade den inne och ändrade till det mindre marginellt
*systemfel parkeringsbroms vid kallt väder, Audi hittar inte ens att den dykt upp i sina system
*dörrana gå inte att öppna vid kallt väder
*adaptiv farthållare och kamera/radar varsnar hela tiden att den är reducerad, Audis rek var att ställa ner känsligheten i systemet=) bilen kan tvärbromsa utan varning vid adaptiv farthållare är aktiverad
*Navigationen tappar min position är och kör i annat län hela tiden, så funkar ej i dagsläget,testat farbriksåterställning utan verkan
*går ej uppdatera Navi kartor, avbryts hela tiden
*nu senast oljetryck lågt - stäng av motorn-hämta , fick beställa bärgare- hämta den idag , de trodde det ar kondens i oljan

lite av vad jag gått igenom , har jag fått måndags exemplar eller ? Vad ska man acceptera när man löpt bil för 600 isch...
haft Audis tidigare men aldrig varit med om mer problem en denna....

Någon som haft liknande upplevelser?fått hjälp med ngt av de jag har och det blivit bra?

Instämmer!
Har haft min Sedan 40 sedan Lucia 2018 och har nu passerat 5400 mil.
Håller med dig på samtliga punkter.
Att man inte skall kunna köra en Premiumbil i lätt snöväder utan att ge avkall på farthållare är fanimej ett stort SKÄMT. Så fort det kommit några flingor på sensorn är det kört. Uppenbarligen är dessa bilar ej konstruerade för vårt klimat.
Man borde kunna kräva mer av en premiumbil 2019-2020 kan man tycka.
 
Senast ändrad:
T

Tomi

Gäst
Någon mer som har problem vid stängning av passagerardörr fram? jag måste ta i för att den dörren ska stängas. Lämna in den på verkstad och de säger att det inte är något fel. Fastän alla andra dörrar kan stängas med vanlig kraft
 
M

MRV

Gäst
Min har gått 250 mil.
Bara en varning hittills...kör till verkstad utan orsak...försvann efter 2 dagar av sig självt.
Blir BSR när dom får det att funka.
Se till att välja Matrix eller något mer än standard. Där missade jag så om man ställer min Arteon bredvid så märks det inte om man tänder Audi ledljus.. surt. Bilen kostade 500 plus.. utan ljus..fan
 
H

Hee

Gäst
Hade bilen inne på verkstad igår för felsöka vibrationsljud i ratten och en parkeringssensor som ofta larmar utan anledning.
Vibrationsljudet blev fixat med lite tejp, inte säker på att det är helt borta men klart bättre.
Parkeringssensorn fanns det tydligen en uppdatering som skulle fixa, hjälpte inte...
 
I

Illern

Gäst
1600mil körda

rullat 1600mil nu och tycker den går rätt okej men håller med alla om brister.

det som stör mig mest är spolaren på frontsensorn, dricker otroligt mycket och klarar mig inte en vecka utan att fylla på.... och då använder jag inte spolaren för vindrutan alls.

sedan är tomgången helt kass, +7 grader ute men ändå står den och skakar som en traktor och går mellan 800-1000 varv på mätaren.

varnar ofta på säkerhetssystemen och kopplar ur dessa trots nytvättad sensor.

som det är nu skulle jag inte rekommendera att köpa bilen och hoppas det kommer mjukvarufix till några av problemen snart.
Kör du diesel? Den höjer tomgång när den rengör partikelfiltret. Rätt ofta om du kör mkt korta sträckor. Har en A6 Allroad 20th edition 2020. Handbromsfel en gång aldrig återkommit sen dess. Bytt Mecatronic med på garanti. Inget strul med spolarvätskan går åt
 

TigerSWE

Ny medlem
Någon mer som har problem vid stängning av passagerardörr fram? jag måste ta i för att den dörren ska stängas. Lämna in den på verkstad och de säger att det inte är något fel. Fastän alla andra dörrar kan stängas med vanlig kraft
jag har haft inne min för samtliga dörrar då det hände på olika när det var kallt , gick inte att öppna eller problem med stängning , problemet var att det är för lite fett på vajrarna i dörrarna , så alla byttes ut, också även kopplat till felet systemfel parkeringsbroms
 

TigerSWE

Ny medlem
Kör du diesel? Den höjer tomgång när den rengör partikelfiltret. Rätt ofta om du kör mkt korta sträckor. Har en A6 Allroad 20th edition 2020. Handbromsfel en gång aldrig återkommit sen dess. Bytt Mecatronic med på garanti. Inget strul med spolarvätskan går åt
Haft min inne då det fanns någon typ av uppdatering av detta, efter den så tycker jag den drar mycket mindre och spolar inte lika länge längre , systemfel parkeringsbroms har dykt upp men berodde på att dörrarna ej kunde stängas ordentligt så de bytte ut till andra med annat fett så efter det inte dykt upp igen
 
A

Audi A6 45 Tfsi

Gäst
Audi har nu ökat reklaminslagen för nya A6.
Dom kanske borde se till så att bilarna funkar att köra med i Sverige först...Eller rättare sagt går ju att köra, men alla funktioner/ hjälpmedel som inte funkar när man betalat dryga halvmiljonen!
Snö, regn, dimma, kallt ute så funkar ej den adaptiva farthållaren, helljusassistenten, skyltavläsningen, presense,väglinjer, etc....
Åker man iväg på morgonen och det är kallt ute tar det ngr mil innan vissa saker funkar..
Som grädde på moset kommer man ej in i bilen, får försöka öppna förardörren inifrån genom höger bakdörr, Lätt?? Ibland går förardörren att öppna men stänger jag den o ska öppna den direkt igen är det kört.
En följd av detta blir ett systemfel som visas i displayen när man kör, med vissa tekniska följder.
Dörrarna skall åtgärdas snart, men det andra berodde på yttre omständigheter fick jag till svar.
Tänk efter innan ni ska köpa bil o lägger dessa pengar.
Denna vinter har ej varit ngn riktig vinter, undrar om den funkar överhuvudtaget om det blir vinter??
 

lsoderlund

Medlem
Intressant läsning för en som överväger ett köp.
Rullar i dag en c7 från 2014 som varit klippstabil från dag ett, men känner att det börjar bli dags för en nyare bil (mest för att jag vill byta). Av att läsa denna tråden så tror jag nog att jag väntar lite längre, alternativt köper mig ett annat märke. Min nuvarande har enbart fått service och färre slitagedelar bytta och jag har överlag varit väldigt nöjd med den.
 
A

Audi-Göran

Gäst
Då får du återkomma hit sedan när det finns tillgängligt och meddela hur den upplevs :)

Nu har jag fått en väldigt störande vibrationsljud i bilen när man ligger i stabil hastighet främst på högre växlar då det vibrerar mer i bilen, plastknarrande som om det skulle ligga pennor och vibrera ungefär... både i nedre delen av ratten och plastdetaljerna ovanför handskfacket på passagerarsidan.

Hur kräsen kan man vara med sådana "småsaker" som försämrar komforten otroligt i mina öron?.
Det är ju inte någon billig bil direkt så man tycker ju att den inte borde låta i plastdetaljerna.
Är det någon mer som har liknande plastoljud i bilen?
Det är nog det värsta med nya Audi. De har gjort hela inredningen i knallhård plast. Väldigt snygg och modern att se på, men knarrande som de troligen inte löser i denna generation. Har lagt för mycket pengar på utveckla elbilar och glömde inredningen. I övrigt en härlig bil. Passerat 8000 mil i min 50 tid och bara fått oljepumpen bytt för missljud.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp