A6 55 TFSI e

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Sunseeker

Medlem
What? Beställde i februari och leverans i slutet av Mai?
Är det en TFSIe vi snackar om?
Grattis isåfall!
Låter otroligt för tex jag beställde i november 2020 och inte ens har ett leveransdatum aviserat....
 
  • Like
Reactions: OTN

JE2626

Medlem
Ja en tfsie. Hörde först om den långa levtiden men lyckades väl på nåt sätt få en lucka, nu även fått bekräftat att den är med nya battericellerna så kan bli riktigt bra!
 

JonasL

Aktiv medlem
Nu så är det snart min tur med, beställde mitten feb med lev slutet maj, en nästan fullkryssad avant i en annorlunda färg..

frågan är ju nu laddare.. skulle ni sätta inne i garaget eller utomhus? Har hört nåt om att den inte laddar lika bra, förstår att det är kallt ute vid inomhusladdning...

vad har ni betalat för era laddare med grön teknik bidrag, jag lurar på tre stycken men jäkligt mycket pengar... kommer väl dock snart ännu en el/hybrid så måste ju gardera.

ser onekligen fram emot a6 igen!
Grattis till beställningen, låter som en trevlig tillvalslista.

Min box kostade ca 7000 före bidraget och fick tillbaks hälften under de gamla reglerna. Det är en 3-fas på 11kw utan några större finesser som appar etc. Men fungerar väldigt bra och lätt att ställa om ifall man vill köra på lägre effekt.

Jag installerade min i garaget, nära porten. Jag bor själv och kör alltid in bilen. Sen är kabeln ändå så pass lång att man kan stå utanför om man inte vill köra in bilen eller om jag har gäster som vill låna den.
 

JonasL

Aktiv medlem
Ni som fått era bilar, har ni hittat verktygssatsen och/eller låshylsan till hjulbultarna? Enligt instruktionsboken skall det finnas i facket till höger i bagaget men där hittar jag inget. Var sugen på att byta till sommarhjulen imorgon men får kanske hålla mig tills nästa helg.

Tillägg:
Efter kontakt med Audi så fanns det faktiskt i det där facket höger bak. Men väldigt svårt att se och hitta låsmekanismen för att få fram det.
 
Senast ändrad:

JE2626

Medlem
7000:- ovh hälften tillbaka låter ju grymt! Men du installerade själv / ej med i de 7?
i värsta fall behöver jag tre st...
 

JonasL

Aktiv medlem
7000:- ovh hälften tillbaka låter ju grymt! Men du installerade själv / ej med i de 7?
i värsta fall behöver jag tre st...
Det var utan installation, tror den kostade ca 4000kr som jag också fick tillbaka hälften av. Den kostnaden beror ju lite på hur långt du behöver dra kabel etc.

Tre stycken? Det blir ju en del.
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Det var utan installation, tror den kostade ca 4000kr som jag också fick tillbaka hälften av. Den kostnaden beror ju lite på hur långt du behöver dra kabel etc.

Tre stycken? Det blir ju en del.
Jag betalade ca 16 före statsstödet, Easee box med installation och en 7,5m kabel. Det var innan årsskiftet så med de tidigare reglerna där man fick hälften tillbaka = 8 tkr netto.
 

Sunseeker

Medlem
Man får ju fortfarande hälften tillbaka eller hur? Trodde/tror det bara var en förändring mellan vem som ansöker om stödet men själva stödet är detsamma....
Här är länken till mer information:
 

JonasL

Aktiv medlem
Man får ju fortfarande hälften tillbaka eller hur? Trodde/tror det bara var en förändring mellan vem som ansöker om stödet men själva stödet är detsamma....
Här är länken till mer information:
Skillnaden är väl dels att tidigare var det 50% men max 10' den gränsen är ju borta nu eller snarare höjd till 50' per år. Sen fanns det ju en begränsning i att man bara kunde söka bidrag för laddstolpe en gång. Nu kan man istället få bidrag för laddstolpe både hemma och till sommarhuset tex.

Så lite bättre har det ju blivit tycker jag. Även ifall det i mitt fall inte hade gjort någon skillnad.
 

Hiawaata

Medlem
Nu så är det snart min tur med, beställde mitten feb med lev slutet maj, en nästan fullkryssad avant i en annorlunda färg..

frågan är ju nu laddare.. skulle ni sätta inne i garaget eller utomhus? Har hört nåt om att den inte laddar lika bra, förstår att det är kallt ute vid inomhusladdning...

vad har ni betalat för era laddare med grön teknik bidrag, jag lurar på tre stycken men jäkligt mycket pengar... kommer väl dock snart ännu en el/hybrid så måste ju gardera.

ser onekligen fram emot a6 igen!
25kkr med extra allt före bidrag. 22kW Wi-Fi, fast kabel, lastbalansering, mm. Det blev en Garo. Tänker som dig att det blir snart en laddbar bil till då måste det finnas ”kräm”
 

Zeejay73

Ny medlem
Hej på er..!
Ska få låna hem en A6 Avant Tfsi e över natten så att man kan provköra i lugn och ro. Har scrollat igenom tråden och inser att det är/varit en del problem med denna modell, men förhoppningsvis är det löst med prel leverens i aug/sept.

Några konkreta frågor nedan:
1, Har någon av er chassi med dämparreglering och vad tycker ni om det..?
2, Är Bang&Olufsen väsentligt bättre än Audi sound..?
3, Ung räckvidd på el i 70-80 km/h med en utetemperatur på runt 0 grader med det nya större batteriet...?

Tack på förhand för era svar..!
 

JonasL

Aktiv medlem
Hej och välkommen.

Jag har legat mellan 48-51km i räckvidd med det mindre batteriet vid de farterna med temp runt noll. Då startar jag med bilen i varmgarage alt. att jag har förvärmt kupén med laddsladden i boxen. Så med det nya borde det väl bli 62-65km.

Har inte provat dämarkontroll så ingen uppfattning om det.

Gällande stereon, tycker jag Audi sound fungerar fullt tillräckligt, men så lyssnar jag mest på P4 i bilen. Men har testat köra Spotify och även där tycker jag det fungerar tillräckligt bra för mig. Har en vän som har förra generationens A6 med BO systemet och visst saknas det där sista i tex den tunga basen i Audi soundet jämfört med BO men tycker inte merkostnaden var värt det för mina behov i bilen. Valde hellre lite annan utrustning.
 

Nimo

Aktiv medlem
Hej på er..!
Ska få låna hem en A6 Avant Tfsi e över natten så att man kan provköra i lugn och ro. Har scrollat igenom tråden och inser att det är/varit en del problem med denna modell, men förhoppningsvis är det löst med prel leverens i aug/sept.

Några konkreta frågor nedan:
1, Har någon av er chassi med dämparreglering och vad tycker ni om det..?
2, Är Bang&Olufsen väsentligt bättre än Audi sound..?
3, Ung räckvidd på el i 70-80 km/h med en utetemperatur på runt 0 grader med det nya större batteriet...?

Tack på förhand för era svar..!
Jag har inte erfarenhet av chassit med dämparreglering men vet att det är 10 mm högre än sportchassit. Om du är känslig för det visuella så låt bli. Det gör stor skillnad på utseendet.
 

fabcav

Medlem
Hej. Jag är ny här, och skal lämna in en beställning i morgon. Hade en kort fråga, som jag hoppas att få et snabbt svar på: i min konfiguration har jag vald ”9PF - aut. vindrutetorkare med integrerade spolarmunstycken”. Vet ni om standard vindrutetorkare också är automatiska (start/stopp och hastighet), bara inte med integrerade munstycken? Eller er de inte automatiska liksom i gamla dagar?
jag bryr mig inte så mycket om dem integrerade munstycken (har dem i bmw’en), men åt andra sidan vill jag inte vara utan automatisering.
Är det någon som har standard, och som kan bekräfta?
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Hej. Jag är ny här, och skal lämna in en beställning i morgon. Hade en kort fråga, som jag hoppas att få et snabbt svar på: i min konfiguration har jag vald ”9PF - aut. vindrutetorkare med integrerade spolarmunstycken”. Vet ni om standard vindrutetorkare också är automatiska (start/stopp och hastighet), bara inte med integrerade munstycken? Eller er de inte automatiska liksom i gamla dagar?
jag bryr mig inte så mycket om dem integrerade munstycken (har dem i bmw’en), men åt andra sidan vill jag inte vara utan automatisering.
Är det någon som har standard, och som kan bekräfta?
Hej! Regnsensor är standard, med ställbar känslighet precis som på BMW.
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
tack. Så enda skillnad mellan 9PF och standard är spolarmunstyckens placering, på själva torparen i stället som nere vid huven?
Det låter ju så, om man ska killgissa. Kanske är de uppvärmda också? Här sitter mina (på en allt annat än ren bil för tillfället) - under huven vid rutan. Och torkarna är också som du frågade om självhastighetsreglerande beroende på nederbörd.
 

Bilagor

JonasL

Aktiv medlem
Det låter ju så, om man ska killgissa. Kanske är de uppvärmda också? Här sitter mina (på en allt annat än ren bil för tillfället) - under huven vid rutan. Och torkarna är också som du frågade om självhastighetsreglerande beroende på nederbörd.
Vad jag förstod på min säljare så ingår det även munstycken för de olika kamerorna med det tillvalet för att förhindra att de skitar igen.
Men inget jag valde till även ifall jag valde 360 kameror. De gånger de skitat igen har jag gjort rent med en trasa mellan tvättarna. Han sa att det gick åt rätt mycket spolarvätska med det tillvalet.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp