A6 55 TFSI e

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Magut75

Medlem
Igår blev jag kontaktad av min Audi-säljare. Bilen har nu fått produktionsvecka efter att fabriken stått still i två veckor. Fick april när jag beställde 12 okt, men nu är det trolig leverans slutet på maj... Han bekräftade också att jag får det nya större batteripaketet.
 

aNgY

Medlem
Igår blev jag kontaktad av min Audi-säljare. Bilen har nu fått produktionsvecka efter att fabriken stått still i två veckor. Fick april när jag beställde 12 okt, men nu är det trolig leverans slutet på maj... Han bekräftade också att jag får det nya större batteripaketet.
Fick du även info om att Sverige hade sålt slut sin kvot då du beställde 12 oktober? Jag beställde sista oktober men har inte hört något från säljaren ännu. Hos vilken handlare har du beställt?
 

Magut75

Medlem
Fick du även info om att Sverige hade sålt slut sin kvot då du beställde 12 oktober? Jag beställde sista oktober men har inte hört något från säljaren ännu. Hos vilken handlare har du beställt?
Jag beställde hos Audi Göteborg. Nä, vid beställning var allt guld och gröna skogar, men fick den informationen någon månad senare.
 

Strykjärnet

Ny medlem
Är det någon som kör problemfritt här i forumet?
Hej
Jag fick min bil i mitten av December
Bilen är en dröm att köra
Jag har nu kört ca 250 mil.

Det. enda jag har klagat på är räckvidden på el
I början kom jag ca 27 km men nu är jag uppe i 35 km
Om man kör med farthållaren så bromsar bilen själv och anpassar hastigheten till fartskyltarna och vid motorbroms så laddas batterierna .
Jag har inget värmegarage och kör mest korta stäckor .
Ser framåt att få på sommardäcken och klida 50 km
 

JonasL

Aktiv medlem
Min är inne för andra gången, saker som hänt:

- Växlar går inte i, går ej att köra
-Klimatorn spökar
-Svarta skärmar i 5 minuter
-Bromsar tar knappt ibland, känns som att den "seglar" förbi - nästa gång funkar det kanon
- Systemfel på handbroms m.m.
m.m.
Det där med växlar inte går i har jag nu stött på en gång (efter ca 95mil med bilen). Stod vid ett rödljus och när jag skulle iväg så fanns ingen drivning framåt. Den gick över från el till att lägga sig i neutralt läge på bensinmotorn. Fick starta om bilen och då fungerade det som vanligt och har bara hänt en gång. Får hoppas det bara var en engångs grej. Det är enda felet för min del hittills.

Sen finns det några små irriterande detaljer som jag börjat märka. Kamerorna är väldigt känsliga för regn/slask. Det räcker med lite blöt vägbana för att det skall vara väldigt svårt att se nått på skärmen när man kört någon km och sen aktiverar dem. Bara den främre som verkar vara någorlunda skyddad.

Jag har även lagt in hemadress och jobbadress under genvägar men är man lite för snabb med att klicka på genvägen när bilen startat så säger den att ingen adress är inlagd som hem/jobbadress. Då får man manuellt gå in och lägga in den. Sen fungerar det igen när man startat om bilen tills nästa gång man är lite för snabb med knapptrycket.

Har även märkt att den automatiska motorbromsen som aktiveras när man närmar sig en rondell eller en svängen inte alltid fungerar. Någon som vet logiken bakom detta? Tex fungerar det varje gång vid vissa rondeller oavsett om jag lagt in en rutt eller ej medans aldrig på andra rondeller (som finns med på kartan).
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Jag har inte haft problem med växlarna och inte heller med motorbromsen som jag märkt. Nu när jag bara kan köra på bensin får man en del intressanta data dock. Trots 0km på batteriet går bilen på el mycket korta stunder, framförallt precis i början från stillastående, och kopplar ändå ur förbränningsmotorn vid motorbroms och rull då det väl regenereras en del energi till batteriet. Men min bensinförbrukning vid samma lokala körning som jag annars kan genomföra helt på el ligger nu på 13,6-13,8 L/100 KM...

Jag har nu ställt bilen åt sidan tills vidare. Vi har två bensinbilar som drar mindre vi kan köra med istället. Men det var ju inte tanken. :(
 

JonasL

Aktiv medlem
... Nu när jag bara kan köra på bensin får man en del intressanta data dock. Trots 0km på batteriet går bilen på el mycket korta stunder, framförallt precis i början från stillastående, och kopplar ändå ur förbränningsmotorn vid motorbroms och rull då det väl regenereras en del energi till batteriet. ...
När jag hade hade strul med styrdon på min BMW kunde jag inte ladda i väggen men den laddade vid körning. Säkert samma sak här.
 

nn.j

Medlem
fy fan vilken problem bil den nya A6 verkar vara ! riktig bedrövlig bil,, att ni står ut ! skulle aldrig byta ut min Audi A4 b8 som rullar problem fritt år efter år,, vill bara tilläga att jag kan köpa en NY A6 med cash om jag vill skulle dock aldrig göra det pengar i sjön som bara förlorar i värde lika snabbt som en sten till sjöbotten.
 

Hiawaata

Medlem
fy fan vilken problem bil den nya A6 verkar vara ! riktig bedrövlig bil,, att ni står ut ! skulle aldrig byta ut min Audi A4 b8 som rullar problem fritt år efter år,, vill bara tilläga att jag kan köpa en NY A6 med cash om jag vill skulle dock aldrig göra det pengar i sjön som bara förlorar i värde lika snabbt som en sten till sjöbotten.
Nej den är grym!
Jag har inte haft några problem utom ett fruset dörrlås i -25 och en frusen handbroms efter tvätt. Löste sig själv när det blev varmare. Under de snart 400 mil har den en förbrukning på 0,23l/mil. Då har jag kört en del längre resor. Den är som sagt inte lika vinter anpassad som Volvo men det är inte de andra Audi modellerna heller.
Var man lägger pengarna är väl upp till var och en.
 

nn.j

Medlem
Nej den är grym!
Jag har inte haft några problem utom ett fruset dörrlås i -25 och en frusen handbroms efter tvätt. Löste sig själv när det blev varmare. Under de snart 400 mil har den en förbrukning på 0,23l/mil. Då har jag kört en del längre resor. Den är som sagt inte lika vinter anpassad som Volvo men det är inte de andra Audi modellerna heller.
Var man lägger pengarna är väl upp till var och en.
ja det är säker en grym bil när det fungerar återkom när bilen har gått 20000 mil :) det är bara att läsa alla som har problem med ny A6 allt från boxar som måste bytas ut till att det elen inte fungerar, växellådor MM.MM på en helt ny bil här kan du läsa lite om du har missat det
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
ja det är säker en grym bil när det fungerar återkom när bilen har gått 20000 mil :) det är bara att läsa alla som har problem med ny A6 allt från boxar som måste bytas ut till att det elen inte fungerar, växellådor MM.MM på en helt ny bil här kan du läsa lite om du har missat det
Det här är väl ingen debatt om bilen i sig är bra eller dålig. När den fungerar är den väldigt trevlig på alla sätt och vis, komfort och teknik har ju tagit stora steg plus att den är roligt snabb.

Mina egna problem har ju hittills helt rört själva den eldrivna delen av bilen. Man får se litet nyktert på det. De traditionella biltillverkarna måste göra den här omställningen till el väldigt fort, klarar de inte utsläppsmålen i den takt EU bestämt är det otroligt dryga kostnader för dem, vi får nog leva med att tekniken kommer ut till oss innan den är helt färdigtestad. Det räcker ju med att en eller ett par underleverantörer blir för hårt pressade på kostnader eller tid för att hela bilen skall paja.

Och så kan man ju som jag leasa bilen för att undvika restvärdesrisker. :)
 

BiTu

Aktiv medlem
fy fan vilken problem bil den nya A6 verkar vara ! riktig bedrövlig bil,, att ni står ut ! skulle aldrig byta ut min Audi A4 b8 som rullar problem fritt år efter år,, vill bara tilläga att jag kan köpa en NY A6 med cash om jag vill skulle dock aldrig göra det pengar i sjön som bara förlorar i värde lika snabbt som en sten till sjöbotten.
Är du från England förresten?
 

nn.j

Medlem
?? Please, tråden är till för att vi ska kunna dela erfarenheter och information om 55 TFSI e. Vi kan väl hålla oss till det och inte massa oväsentligheter.
Håller med dig det var BiTu som hade funderingar... jag ska ändra bilden till min egen bil när jag kommer hem så ingen tror att någonting 😀
 

Perrob

Ny medlem
Igår blev jag kontaktad av min Audi-säljare. Bilen har nu fått produktionsvecka efter att fabriken stått still i två veckor. Fick april när jag beställde 12 okt, men nu är det trolig leverans slutet på maj... Han bekräftade också att jag får det nya större batteripaketet.
Samma här, leverans i slutet av maj. Beställde oxå i oktober, Audi Göteborg. Även min försäljare bekräftade att det blir med det större batterier, så det kan väl vara värt väntan då ...
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp