A6 55 TFSI e

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

SL TFSIe

Aktiv medlem
En uppdatering. Det verkar trots allt inte vara min bil det är fel på utan antingen box eller något med installationen av den. Jag har inte velat testa någon laddare "på stan" med risk att paja den. Men Audi vågade och där fungerade det som det skulle. Nu kan jag också ladda med den medföljande 8-timmars-stickkontaktladdaren. Så jag får ta tillbaka alla arga tankar jag tänkt och vara litet snäll mot bilen ett tag. 😬
 

JonasL

Aktiv medlem
En uppdatering. Det verkar trots allt inte vara min bil det är fel på utan antingen box eller något med installationen av den. ...
Visst var det så att du hade köpt en Garo?
Vi installerade två st sådana på jobbet i mellandagarna och den ena fungerade kanon för mig och min kollega (ID 3) medans den andra laddaren laddade i max 1min innan den slutade. Men den fungerade för mina kollegor som kör V60 och som bara klarar av att ladda 3,6kwh.

Hur reagerar din laddar när du sätter i sladden? Börjar den lysa blått en kort stund för att sedan sluta?

Garo försökte först hävda att det var en dålig installation eller att det var fel version på programvaran i den felande boxen. Men de var kopplade precis på samma sätt och hade samma version på programmet. Då gav de med sig lite och bad elektrikern byta kontaktor (vad det nu är för nått) och då fungerade det. Så prova att göra det och stå på dig ifall de säger något annat.
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Visst var det så att du hade köpt en Garo?
Vi installerade två st sådana på jobbet i mellandagarna och den ena fungerade kanon för mig och min kollega (ID 3) medans den andra laddaren laddade i max 1min innan den slutade. Men den fungerade för mina kollegor som kör V60 och som bara klarar av att ladda 3,6kwh.

Hur reagerar din laddar när du sätter i sladden? Börjar den lysa blått en kort stund för att sedan sluta?

Garo försökte först hävda att det var en dålig installation eller att det var fel version på programvaran i den felande boxen. Men de var kopplade precis på samma sätt och hade samma version på programmet. Då gav de med sig lite och bad elektrikern byta kontaktor (vad det nu är för nått) och då fungerade det. Så prova att göra det och stå på dig ifall de säger något annat.
Tack! Precis sådana svar man blir glad för! Nu är det en Easee jag har men kan säkert vara vägledande ändå. Den fungerade felfritt i två månader och nu blir den bara strömlös när laddningen startar. Leverantören verkar lösningsinriktad så förhoppningsvis vet vi snart vad det är.
 

Dan84

Ny medlem
Någon som valt till Bang & Olufsen ljudsystem ? Är ni nöjda ? Hade en 2019 Audi A6 samma kaross med B/O ljud och det är betydligt mycket sämre bas från subwoofern i den nya A6 Tfsie trots att drt ska vara samma effekt i systemen mellan årsmodellerna, nån som har nån erfarenhet? Känns sjukt tråkigt att lägga 15k extra och inte få det man förväntar sig eller är van vid
 

Dan84

Ny medlem
Även jag har fått problem i veckan och bilen startade inte. Efter låtit bilen vara i 30 min gick det starta den och åka till verkstaden. Dem felsökte den och kom fram till att det var fel på ett styrdon men dem kunde inte se vilket så dem fick bara nollställa den, installera en uppdatering som inte hade med saken att göra och sedan fick jag bilen igen och hoppas det inte händer igen.
Exakt samma fel som är på min bil, den har nu stått på verkstaden i 3 veckor, Audi vet om detta problem men har ingen lösning, jag vägrar hämta ut en bil som inte är åtgärdat, att nolla felkoderna läser bara problemet tillfälligt. Nån fler som har detta bekymmer ?
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Exakt samma fel som är på min bil, den har nu stått på verkstaden i 3 veckor, Audi vet om detta problem men har ingen lösning, jag vägrar hämta ut en bil som inte är åtgärdat, att nolla felkoderna läser bara problemet tillfälligt. Nån fler som har detta bekymmer ?
På min bytte de ett styrdon (Audi Danderyd) och efter det (början av januari) har felet inte återkommit. Det var första gången så de fick beställa extra verktyg för att få till det.
 

Dan84

Ny medlem
Okej, enligt Audi Tyskland vet dom om problemet men jobbar på en lösning, verkstaden har fått order om att inte byta komponenter innan rätt lösning finns tydligen, så Audi får stå lånebil eller hyrbil under tiden, dock sjukt seg start på en ny bil, speciellt då man hade in den förra A6an typ 15 gånger på ett år..
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Okej, enligt Audi Tyskland vet dom om problemet men jobbar på en lösning, verkstaden har fått order om att inte byta komponenter innan rätt lösning finns tydligen, så Audi får stå lånebil eller hyrbil under tiden, dock sjukt seg start på en ny bil, speciellt då man hade in den förra A6an typ 15 gånger på ett år..
Intressant. Undrar om verkstaden hann före den instruktionen eller inte gjorde nåt alls... Eller om jag snart får byta något igen?
 

Sunseeker

Medlem
Ojoj... Det find da informationer i konfiguratorn... co2 utsläpp med nya batteri/motor: bara 30g! Då förlora man nästan ingenting med nya bonusberäkningen jämfört med bonusen som betalas ut bara till april 21.
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Ni som har era bilar redan - hur ser det ut med räckvidden när det varit kallt?

Nu på morgonen med -6 grader sade min bil att den hade 33 km räckvidd innan förvärmning. Så fort jag satte iväg med rattvärme, klimatanläggning och stolsvärme i båda framsätena gick räckvidden ned till 25 km. Efter 4 km långsam körning (30-55 km/h) var den nere på 19 km. Och efter ytterligare 5 km likadan körning är jag nere på 10 km. Inte riktigt vad jag väntade mig måste jag säga. 🤔 Alla eldrivna bilar förlorar ju räckvidd i kyla men jag ligger i verklig möjlig körsträcka på el inte ens på hälften av angiven räckvidd.
 

JonasL

Aktiv medlem
Ni som har era bilar redan - hur ser det ut med räckvidden när det varit kallt?
När jag startar på morgon (i garage med ca 15c) så ligger jag på 43-45km i räckvidd när tempen är -3 till -6 ute.
Förra veckan när det var nere på -14 kom jag 39km. Idag var det +1 och då kom jag 52km. Så stor skillnad bara man kommer över nollan.
Räckvidden enligt färddatorn brukar stå på 50-52km när jag startar och efter 5km så har den hållt det rätt väl, sen svänger jag ut på motorvägen, då tappar den direkt 5-6km för att sen stabilisera sig igen.

På em. när bilen stått ute hela dagen så kommer jag ca 40-42km med förvärmd kupé (med laddar inkopplad) om jag kör raka vägen hem med temp runt -1 till -3. De dagar jag tränar på vägen hem så kommer jag ca 36-38km då kupén behöver värmas upp en extra gång utan laddmöjlighet.

Har precis börjat använda funktionen "ladda till avfärd" för att även batteriet skall vara varmt vid start på em. så skall bli intressant att se vad skillnaden i räckvidd blir då.

Min körning består av ca 6km av 50-70 väg, 11km 80 väg och 19km 100 väg och jag kör strax över gällande hastighet. AC är i gång och tempen inställd på 20,5c. Använder väldigt sällan stolsvärmen och har inte rattvärme.

SL dina siffor låter väldigt låga tycker jag. Speciellt att den tappar så mycket när du kör iväg. Du skriver " 33 km räckvidd innan förvärmning" hur menar du då? Det går åt rätt mycket kraft för att värma upp kupén så förvärm alltid med sladden i.
 

Sunseeker

Medlem
Inte än. Sidan uppdateras lite här och där (BTW ett konstigt sätt att inte köra "big bang" och lägger i all ny information på en gång tycker jag). Nya räckvidden är inte synlig än. Min förhoppning: första siffra 7 ;)
Vi kan väl räkna med nya siffror under veckan, det sägs att konfiguratorn i Tyskland (som var stängd sedan ca ett par månader) ska öppnas under veckan och då ska det också finnas fullständiga infos om bilen.
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
SL dina siffor låter väldigt låga tycker jag. Speciellt att den tappar så mycket när du kör iväg. Du skriver " 33 km räckvidd innan förvärmning" hur menar du då? Det går åt rätt mycket kraft för att värma upp kupén så förvärm alltid med sladden i.
Det var med sladden i, men då min box är trasig så var det med vanlig stickkontaktsladdare och den är inte snabb... Jag tänkte ärligt talat inte på vad det stod när jag precis satte mig i bilen. 33 var det jag såg när bilen var fulladdad innan jag satte igång förvärmningen och 25 när jag kört ut från tomten.

Det spelar förstås stor roll vilken typ av körning man normalt har, och du verkar ju ha en hel del landsväg (+ garage). Men samtidigt var det just för de här korta körningarna på el som jag valde en hybrid, och den levererar inte det jag tänkt, jag måste ju ladda flera ggr varje dag normalt trots att jag inte kör 50 km/dag.
 

Hiawaata

Medlem
Det var med sladden i, men då min box är trasig så var det med vanlig stickkontaktsladdare och den är inte snabb... Jag tänkte ärligt talat inte på vad det stod när jag precis satte mig i bilen. 33 var det jag såg när bilen var fulladdad innan jag satte igång förvärmningen och 25 när jag kört ut från tomten.

Det spelar förstås stor roll vilken typ av körning man normalt har, och du verkar ju ha en hel del landsväg (+ garage). Men samtidigt var det just för de här korta körningarna på el som jag valde en hybrid, och den levererar inte det jag tänkt, jag måste ju ladda flera ggr varje dag normalt trots att jag inte kör 50 km/dag.
Som jag skrivit tidigare så förvärmning med riktig laddare i så drar det 24-27 ampere och då blir inte räckvidden alls lika lidande. Se tidigare inlägg i tråden
 

JonasL

Aktiv medlem
Just det, din laddare spökade. Där har du en liten förklaring, den vanliga stickkontakten klarar inte av att kompensera fullt ut det som går åt att värma.
Hade samma problem med min BMW innan jag fick laddbox och bilen stod ute. Tappade ca 7-8% kapacitet med bara stickkontakten när jag förvärmde då. Med laddbox och den kraftigare ombordladdaren hos Audin tappar jag inget.

Men tycker ändå att det låter lågt för dig. Du finns inte i närheten av Göteborg? Hade varit intressant att testa att köra din bil min dagliga rutt för att se skillnaden.
 

Perrob

Ny medlem
Inte än. Sidan uppdateras lite här och där (BTW ett konstigt sätt att inte köra "big bang" och lägger i all ny information på en gång tycker jag). Nya räckvidden är inte synlig än. Min förhoppning: första siffra 7 ;)
Vi kan väl räkna med nya siffror under veckan, det sägs att konfiguratorn i Tyskland (som var stängd sedan ca ett par månader) ska öppnas under veckan och då ska det också finnas fullständiga infos om bilen.
Benzin: 1,3 l/100km står det när man kollar på bygg och beställ. Det var väl 1,8 innan?
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Som jag skrivit tidigare så förvärmning med riktig laddare i så drar det 24-27 ampere och då blir inte räckvidden alls lika lidande. Se tidigare inlägg i tråden
Nej, i normala fall så kompenserar laddaren och drar igång i början av förvärmningen ett tag, men jag har ändå inte legat över 35 km i angiven räckvidd sedan det blev minusgrader. Och den beräknade räckvidden minskar alltid i mycket snabbare takt än de km jag kör, och mitt körmönster är konstant.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp