A6 55 TFSI e

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Rusty

Medlem
Dagens dummaste fråga förmodligen, men var i herrans namn sitter domkraften???
Hittar inte någon i facket höger bak där alla andra verktyg tycks vara lokaliserade...
 

Nimo

Aktiv medlem
Dagens dummaste fråga förmodligen, men var i herrans namn sitter domkraften???
Hittar inte någon i facket höger bak där alla andra verktyg tycks vara lokaliserade...
Vissa modeller har inte medföljande domkraft om inte tillvalet reservhjul gjorts. Det har inte varit så på A6/A7 tidigare men nu kanske det är så?
 

Energyhunter

Ny medlem
Hej,

Nya tjänstebilen 55 TFSI E beställdes i maj-22 och jag gjorde nog alla fel som finns gällande att få ner leveranstiden:rolleyes: Valde BO-anläggning, dragkrok å toppade detta med exklusivelack -Goodwood Green…

Jag undrar om den blir levererad under 2023:LOL:

Med vänlig hälsning, Björn
 
Hej,

Nya tjänstebilen 55 TFSI E beställdes i maj-22 och jag gjorde nog alla fel som finns gällande att få ner leveranstiden:rolleyes: Valde BO-anläggning, dragkrok å toppade detta med exklusivelack -Goodwood Green…

Jag undrar om den blir levererad under 2023:LOL:

Med vänlig hälsning, Björn
Tror inte valen spelar så stor roll längre (de som bromsar syns om man klickar igenom en beställning på Audi.se), det är mera att rena elbilar prioriteras och ev. kabelhärvor från Ukraina.
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
I början av augusti ska min bil in på verkstad igen. Dels för att lösa problemet med de systemfel på elen som gör att den totalstrejkat ett par gånger igen, dels för att den nu varken har fungerande navigation/vägmärken/prediktiv reglering mm. Dessutom tar det upp till 5 min att koppla upp Apple CarPlay.

Men det verkar inte bättre med andra märken heller. En kompis som just skaffat en BMW i4 M50 bjöd in mig till en svensk facebookgrupp för den bilen och det kryllar av bilar där ingenting fungerar där heller + kommentarer från ägare av Volvo och Mercedes som råkar ut för liknande problem. Känns mest som att ingenjörerna släpper ut sina listiga uppfinningar långt innan de är kvalitetssäkrade.

Audin är tyst och skön att köra i alla fall och snål. Dragit 0,42 i snitt de drygt 1700 mil jag kört.👍
 

JonasL

Aktiv medlem
I början av augusti ska min bil in på verkstad igen. Dels för att lösa problemet med de systemfel på elen som gör att den totalstrejkat ett par gånger igen, dels för att den nu varken har fungerande navigation/vägmärken/prediktiv reglering mm. Dessutom tar det upp till 5 min att koppla upp Apple CarPlay.

Men det verkar inte bättre med andra märken heller. En kompis som just skaffat en BMW i4 M50 bjöd in mig till en svensk facebookgrupp för den bilen och det kryllar av bilar där ingenting fungerar där heller + kommentarer från ägare av Volvo och Mercedes som råkar ut för liknande problem. Känns mest som att ingenjörerna släpper ut sina listiga uppfinningar långt innan de är kvalitetssäkrade.

Audin är tyst och skön att köra i alla fall och snål. Dragit 0,42 i snitt de drygt 1700 mil jag kört.👍
Tråkigt att höra om dina problem. Känner ingen felen med vägmärken och sen får min problem med helljusassistansen och det adaptiva ljuset men mina fel försvinner så fort jag startar om bilen. Så har inte brytt mig om dem, dessutom har de bara uppstått kanske 10ggr sen jag fick bilen för ca 1,5 år sen.
Hoppas det löser sig för dig.
Men är säkert så att man är väldigt snabba med att skicka ut halvfärdiga program istället för att vänta tills man tagit tag i alla buggar.

Överlag är jag väldigt nöjd med bilen. Har hunnit köra 3600mil och snittar 0,2 vilket gör att jag inser att jag lätt hade klarat mig med en ren elbil. Fanns dock inget som lockade när jag beställde. Men BMW i4 och kommande A6 lockar redan till ett byte med tanke på vad man får vid försäljning nu. Blir inte mycket till förlust på bilen.
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Tråkigt att höra om dina problem. Känner ingen felen med vägmärken och sen får min problem med helljusassistansen och det adaptiva ljuset men mina fel försvinner så fort jag startar om bilen. Så har inte brytt mig om dem, dessutom har de bara uppstått kanske 10ggr sen jag fick bilen för ca 1,5 år sen.
Hoppas det löser sig för dig.
Men är säkert så att man är väldigt snabba med att skicka ut halvfärdiga program istället för att vänta tills man tagit tag i alla buggar.

Överlag är jag väldigt nöjd med bilen. Har hunnit köra 3600mil och snittar 0,2 vilket gör att jag inser att jag lätt hade klarat mig med en ren elbil. Fanns dock inget som lockade när jag beställde. Men BMW i4 och kommande A6 lockar redan till ett byte med tanke på vad man får vid försäljning nu. Blir inte mycket till förlust på bilen.
Hämtade precis ut den. En mjukvaruuppdatering löste navigationsproblemen. Dock har bilen inte sparat några felkoder på systemfelen vilket även verkstaden tyckte var väldigt konstigt, så deras anvisning är helt enkelt att ringa mobilitetsservice direkt och bli bärgad nästa gång det händer.

Men nog borde man slippa lämna inen nytillverkad bil på uppdatering av programvara? Den är ju uppkopplad.

att bilen får problem med helljus mm verkar bero på temperaturskiftningar/kondens? Fick alltid de varningarna på samma ställe när jag skjutsade till Tennisträning på morgnarna på vintern…
 

JonasL

Aktiv medlem
Hämtade precis ut den. En mjukvaruuppdatering löste navigationsproblemen. Dock har bilen inte sparat några felkoder på systemfelen vilket även verkstaden tyckte var väldigt konstigt, så deras anvisning är helt enkelt att ringa mobilitetsservice direkt och bli bärgad nästa gång det händer.

Men nog borde man slippa lämna inen nytillverkad bil på uppdatering av programvara? Den är ju uppkopplad.

att bilen får problem med helljus mm verkar bero på temperaturskiftningar/kondens? Fick alltid de varningarna på samma ställe när jag skjutsade till Tennisträning på morgnarna på vintern…
Håller med om att det borde vara over the air uppdatering.

Har inte reflekterat över om det är pga av tempskillnader, tack för tipset. Får försöka notera hur vädret är vid nästa tillfälle och se om det kan finnas nått i det. Har dock haft de nu i sommar så inte bara på vintern för min del även om det skett mest då.
 

Fager74

Medlem
Är det fortfarande några i denna tråden som väntar på beställda bilar? Som många andra har min flyttats fram kontinuerligt. Ursprungligen var den schemalagd för leverans våren 2022 vilket sedan ändrats vid flera tillfällen. I augusti fick jag info om att den hade flyttats fram till v13 2023, men för ett par dagar sedan fick jag dock besked om att prod datum var tidigarelagt till v4 2023. Kan det månne vara lite ljus i tunneln? Hur ser det ut för er?
 

BiTu

Aktiv medlem
I början av augusti ska min bil in på verkstad igen. Dels för att lösa problemet med de systemfel på elen som gör att den totalstrejkat ett par gånger igen, dels för att den nu varken har fungerande navigation/vägmärken/prediktiv reglering mm. Dessutom tar det upp till 5 min att koppla upp Apple CarPlay.

Men det verkar inte bättre med andra märken heller. En kompis som just skaffat en BMW i4 M50 bjöd in mig till en svensk facebookgrupp för den bilen och det kryllar av bilar där ingenting fungerar där heller + kommentarer från ägare av Volvo och Mercedes som råkar ut för liknande problem. Känns mest som att ingenjörerna släpper ut sina listiga uppfinningar långt innan de är kvalitetssäkrade.

Audin är tyst och skön att köra i alla fall och snål. Dragit 0,42 i snitt de drygt 1700 mil jag kört.👍
Haft samma som du, massa småprolem. Inget allvarligt, men irriterande. Tills sist kollade de igenom hela bilen och hittade fysiska (!) skador på stora batterikablaget. Rättade till det, sen dess har den faktiskt fungerat 100%
Sjukt nöjd med den annars, men kört längre resor än jag brukar, så inte så grymt snål som vissa andra upplever. Snittar 0.55 på 3600 mil, men visst, många av de milen har man kört som ett svin till flygplatser m.m.
 

Ag+

Medlem
Är det fortfarande några i denna tråden som väntar på beställda bilar? Som många andra har min flyttats fram kontinuerligt. Ursprungligen var den schemalagd för leverans våren 2022 vilket sedan ändrats vid flera tillfällen. I augusti fick jag info om att den hade flyttats fram till v13 2023, men för ett par dagar sedan fick jag dock besked om att prod datum var tidigarelagt till v4 2023. Kan det månne vara lite ljus i tunneln? Hur ser det ut för er?
Min beställdes i feb 2021 med planerad leverans okt 2021, den kom i juni 2022
 

Paulo_z

Ny medlem
Fick besked om att min bil är i Södertälje men att de väntar på någon reservdel som de ska montera. Bilen har varken panoramatak eller dragkrok som ska eftermonteras. Den är beställd utan vinterdäck. Ringde Audi Hammarby och de orkade först inte ge mig besked om leveranstid. Säljaren sa bara som sagt att han visste att den ankommit södertälje men inte kunde ge mig tid om leveranstid. Efter lite tjat så bemödade säljaren dock att kolla i datorn och då kunde han ju tydligen ändå ge besked om att den var registrerad som en sjua, vad det nu betyder. Frågade om leveranstiden då ligger närmare spannet två veckor eller närmare en månad. Det kunde han tydligen inte heller ge besked om. Har säljare ingen erfarenhet av väntetider att de inte ens kan ge en rikt-tid?
Är det någon som har koll på leveranstider från Södertälje fram till leverans? Vad kan det vara för reservdel de väntar på?
 
Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp