A6 55 TFSI e

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Strykjärnet

Ny medlem
Nej, i normala fall så kompenserar laddaren och drar igång i början av förvärmningen ett tag, men jag har ändå inte legat över 35 km i angiven räckvidd sedan det blev minusgrader. Och den beräknade räckvidden minskar alltid i mycket snabbare takt än de km jag kör, och mitt körmönster är konstant.
Jag har liknande erfarenheter efter 300 mil
Vid 5-10 grader går bilen ca 27-30 km
Viid -3- -7 grader går min bil ca 20-22 km
laddar bilen 2 ggr / dag

Jag kör på 19’ vinterdäck , kanske bilen går längre på el om man har 18’ vinterdäck . Vid konstant fart är motståndet lika
men vid acceleration
är massan placerad längre ut eftersom radien är längre vid 19’ fälgen .

Ni långglidare på 40 km vintertid kör ni med 18 eller 19’ fälgar

Nu har jag aldrig kört min bil på våren sommaren och hösten
Skall bli intressant och se hur långt jag kommer
/men i övrigt är jag nöjd med bilen
 

JonasL

Aktiv medlem
Jag har odubbade 18'' på min.
Nu när vi kommit över nollan (+5 både igår morse och i morse) så har räckvidden ökat med ca 5km. Igår em när vi hade runt +11 så var det ytterligare 4-5km (utan förvärmning) mot när det varit -2 till -5.
 

JonasL

Aktiv medlem
SL TFSIe, jag körde lite extra stadskörning förra och denna helgen för att se vad jag låg på då. Den drar mer än när jag kör min dagliga pendling men låg ändå på 35-38km i räckvidd så ett lite tapp (4-5km) men ändå inte så lågt som du har haft. Tempen var lite under nollan då.
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
SL TFSIe, jag körde lite extra stadskörning förra och denna helgen för att se vad jag låg på då. Den drar mer än när jag kör min dagliga pendling men låg ändå på 35-38km i räckvidd så ett lite tapp (4-5km) men ändå inte så lågt som du har haft. Tempen var lite under nollan då.
Tack! Jag antar att den på något sätt mäter ett längre snitt på körmönstret och uppskattar räckvidden därifrån med hänsyn till yttre förhållanden. Jag kom 35 km i söndags med litet blandad landsväg och stadskörning innan elen tog slut. Men den går också flera km extra fast räckvidden på displayen nått noll.
 

JonasL

Aktiv medlem
Ja, normalt så brukar bilarna räkna ut räckvidden genom ett genomsnitt av senaste körningarna alternativt senaste x antal körda km.
Men verkar även som Audi tar med temperaturen som en variable då min räckvidd hoppade upp flera km mellan morgonkörningen och eftermiddagskörningen igår, när tempen steg från +4 till +11.

Eller så har de någon helt annan formal för att räkna ut räckvidden.

Att man kan komma några extra km även ifall det står noll är nog en kombination av två saker. Dels att du kört snålare än beräknad snittförbrukning. Oftast så saktar den bara ner "räckviddsnerräkningen" för att korrigera men ibland hinner den inte det. Var likadant med min BMW.
Dels att tillverkarna måste lämna lite utrymme även ifall det står räckvidd noll. Samma sak med bensin/diesel, måste finnas någon km till i tanken även ifall den visar noll i räckvidd.
 

Painberg

Ny medlem
Hej BiTu, jag har också beställt en likadan fast Firmamentblå, tillverkningsvecka 40 och beräknad leverans någon gång i november. Och jag håller med om känslan i bilen. Vi behöver eg. inte så stor bil som A6 och testade litet olika hybrider, b.l.a. BMW 330e Touring - men Audin (testkörningen var i sedan-modellen) kändes mer "framtid" i el-suget och litet härligare överhuvudtaget. När jag satt bredvid och min fru körde så blev jag överraskad av hur starkt den drog iväg på el från stillastående. Helt annan känsla än i BMWn.

Det verkar som att det kommer ytterligare en uppdatering av MMI-skärmen med samma typ av layout som BMW, Alfa med flera där man kan ha navigation, radio mm uppe i olika fält på den samtidigt.

Jag ser verkligen fram emot att få den. Har du kollat något på deras laddboxlösning i samarbete med Bee?
Tjena SL,
Är du nöjd med din TFSI E?
Funderar på att beställa snart.

Troligen har du redan skaffat laddbox, blev det Bee?
 
Och en ny finess (y)
Four driving modes: now also including “Charge” mode
The five part-time electric vehicles have another new feature: In addition to the familiar operating modes “EV,” “Auto,” and “Hold,” there is now a fourth operating mode called “Charge” mode. It allows the battery to be charged by the combustion engine while driving if necessary, for example before driving into environmental zones.
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Och en ny finess (y)
Four driving modes: now also including “Charge” mode
The five part-time electric vehicles have another new feature: In addition to the familiar operating modes “EV,” “Auto,” and “Hold,” there is now a fourth operating mode called “Charge” mode. It allows the battery to be charged by the combustion engine while driving if necessary, for example before driving into environmental zones.
En jäkla tur att man valde leasingavtal...
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Tjena SL,
Är du nöjd med din TFSI E?
Funderar på att beställa snart.

Troligen har du redan skaffat laddbox, blev det Bee?
Svårt att svara på. Jag är nöjd med en del saker men inte med andra.

Räckvidden på el är för mig rätt långt ifrån WLTP-siffrorna och det gäller förstås bensinförbrukningen också (men den stämmer väl aldrig enligt WLTP). Som man kan läsa tidigare i den rätt långa tråden har bilen också helt lagt av vid ett tillfälle (liksom för flera här) och fått byta en styrmodul till batterierna.

Appen är dåligt designad och opålitlig i funktion. Jag har inte kunnat förvärma på ett par dagar nu då den säger att den inte får kontakt med bilen fast alla andra data uppdateras.

Trots all digital teknik saknar jag tillgång till en del basinformation om bilens status som man alltid lätt fått tillgänglig i BMW/Mini. Den är inte heller så intuitiv som man skulle önska, BMW är bättre på det. Det känns som att det är samma ingenjörer som uppfunnit tekniken som fått designa gränssnitten hos Audi och inte experter på interaktion med människor..

Men den är både snygg och behaglig att köra, går väldigt mjukt, tyst och fint på el men måste förstås laddas ofta. Den är riktigt, riktigt snabb när man använder boost-funktionen och trycker gasen i botten. Den är rimligt rymlig även om vår familj (där den kortaste är mamman på nästan 180 cm) inte tycker att det är massor av utrymme i baksätet. Vi har inte testat lastutrymmet på någon resa än men det är inte jättestort (särskilt inte med jätteväskan med laddkablar på plats).

Om jag verkligen rannsakar mig själv - efter snart 4 månader med bilen så är jag inte säker på att det skulle bli en Audi om jag gjorde om valet faktiskt. Men leasingdealen var mycket bättre än de BMW erbjöd vid tillfället och det avgjorde litet grann då. Och det har också blivit klart för mig att det här med laddbar bil kräver mer entusiasm och engagemang än en vanlig fossilbil. Min fru hade aldrig orkat med att ta hand om allt småstrul vi haft.

Box: jag valde till slut en Easee. Jag har haft litet trassel med den också men det största verkar ha varit installationsproblem där de fått till ett glapp i kopplingen i mitt elskåp. Jag kan varken rekommendera eller avråda från den, men min leverantör säger att det varit litet mer problem med dem och att det är någon generalagent som har ensamrätt att koppla upp sig på den och felsöka. Så det finns flaskhalsar om man har problem. Mitt tog över en månad att få löst.
 
Senast ändrad:
En jäkla tur att man valde leasingavtal...
Eller vilade på beställningshanen 😀
Dock finns det en brasklapp, i pdf:en som följer med pressreleasen står längst ner: ”The equipment, data and prices specified in this document refer to the model range offered in Germany”, återstår att se om dom skickar gamla konfigar till lilla Swedala. 🤥
 

Painberg

Ny medlem
Svårt att svara på. Jag är nöjd med en del saker men inte med andra.

Räckvidden på el är för mig rätt långt ifrån WLTP-siffrorna och det gäller förstås bensinförbrukningen också (men den stämmer väl aldrig enligt WLTP). Som man kan läsa tidigare i den rätt långa tråden har bilen också helt lagt av vid ett tillfälle (liksom för flera här) och fått byta en styrmodul till batterierna.

Appen är dåligt designad och opålitlig i funktion. Jag har inte kunnat förvärma på ett par dagar nu då den säger att den inte får kontakt med bilen fast alla andra data uppdateras.

Trots all digital teknik saknar jag tillgång till en del basinformation om bilens status som man alltid lätt fått tillgänglig i BMW/Mini. Den är inte heller så intuitiv som man skulle önska, BMW är bättre på det. Det känns som att det är samma ingenjörer som uppfunnit tekniken som fått designa gränssnitten hos Audi och inte experter på interaktion med människor..

Men den är både snygg och behaglig att köra, går väldigt mjukt, tyst och fint på el men måste förstås laddas ofta. Den är riktigt, riktigt snabb när man använder boost-funktionen och trycker gasen i botten. Den är rimligt rymlig även om vår familj (där den kortaste är mamman på nästan 180 cm) inte tycker att det är massor av utrymme i baksätet. Vi har inte testat lastutrymmet på någon resa än men det är inte jättestort (särskilt inte med jätteväskan med laddkablar på plats).

Om jag verkligen rannsakar mig själv - efter snart 4 månader med bilen så är jag inte säker på att det skulle bli en Audi om jag gjorde om valet faktiskt. Men leasingdealen var mycket bättre än de BMW erbjöd vid tillfället och det avgjorde litet grann då. Och det har också blivit klart för mig att det här med laddbar bil kräver mer entusiasm och engagemang än en vanlig fossilbil. Min fru hade aldrig orkat med att ta hand om allt småstrul vi haft.

Box: jag valde till slut en Easee. Jag har haft litet trassel med den också men det största verkar ha varit installationsproblem där de fått till ett glapp i kopplingen i mitt elskåp. Jag kan varken rekommendera eller avråda från den, men min leverantör säger att det varit litet mer problem med dem och att det är någon generalagent som har ensamrätt att koppla upp sig på den och felsöka. Så det finns flaskhalsar om man har problem. Mitt tog över en månad att få löst.
Tack för nyanserad bild av dina erfarenheter med bilen. Tänkvärt!
 

AndreasH

Medlem
Min är inne för andra gången, saker som hänt:

- Växlar går inte i, går ej att köra
-Klimatorn spökar
-Svarta skärmar i 5 minuter
-Bromsar tar knappt ibland, känns som att den "seglar" förbi - nästa gång funkar det kanon
- Systemfel på handbroms m.m.
m.m.

Jag bryr mig ärligt talat inte så mycket så länge de fixar det, kvittar vilket märke så kan det hända mysko saker på nya modeller. Får bra och ärligt bemötande, de skäms att det händer när man valt ett dyrare märke.
Älskar bilen!
Vad sa dem om dina bromsar?
Tycker även min beter sig som din angående bromsarna, plus att min kan skrapa och låta som att bilen stått stilla i en vecka och skivorna rostat. Detta kanske kan vara grus som sitter fast då det hänt flera gånger och det skriker i låga farter
 

JonasL

Aktiv medlem
..... Appen är dåligt designad och opålitlig i funktion. Jag har inte kunnat förvärma på ett par dagar nu då den säger att den inte får kontakt med bilen fast alla andra data uppdateras.....

Trots all digital teknik saknar jag tillgång till en del basinformation om bilens status som man alltid lätt fått tillgänglig i BMW/Mini. Den är inte heller så intuitiv som man skulle önska, BMW är bättre på det. Det känns som att det är samma ingenjörer som uppfunnit tekniken som fått designa gränssnitten hos Audi och inte experter på interaktion med människor.....
Jag har haft samma strul med appen senaste dagarna så måste vara något centralt problem. Ett litet försvar är väl att BMWs app inte heller var superstabil. Kan hålla med att den känns lite rörig. Nu använder jag den främst till att förvärma och ställa in timer och för det fungerar den ok.

Stod också i valet mellan ytterligare en BMW eller Audi och håller med om att det finns en del detaljer/lösningar som jag gillade mer hos BMW, tex var man kan lägga laddkabeln. Men det finns även små detaljer hos Audi som är bättre.
Det som vägde över för mig var att jag ville prova nått nytt, att den var lite tystare, samt att jag tycker förarmiljön är fräschare hos A6an. Står inte ut med BMW:s nya digitala instrumentpanel, ser ut som nått från 80-talet och väldigt rörig.

Har ännu inte haft möjlighet att prova den på några längre körningar så ser fram emot att få testa det längre fram i vår för att se hur förbrukningen och komforten är då.
 

Sunseeker

Medlem
Der verkar vara ganska mycket fördelaktigt att parkera bilen i garaget om man nu ha ett... Önskar SL att hans strul slutar eller minst reduceras mycket efter vintern....
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Der verkar vara ganska mycket fördelaktigt att parkera bilen i garaget om man nu ha ett... Önskar SL att hans strul slutar eller minst reduceras mycket efter vintern....
Ja, nu i vårvärmen står det 47km! :) I mitt källargarage står en gammal Mercedes som klarar öppningen med ca 0,5cm tillgodo för backspeglarna i porten... ;)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp