A6 55 TFSI e

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Sunseeker

Medlem
Jag tror ingen vet Don. Rykten är 20% eller räckvidd 60+km. 60km pga tex tyska regler som säger att bilen måste klara 6 mil elektriskt för att ge rätt till statens miljöbonus/premie from Jan 2022.
Det ska ju också blir intressant vad den nya WLTP utsläpp ska vara... Lite konstigt att några som jag har köpt/beställd en bil och inte exakt vet vad den ska kostar för a) utsläppet är inte klart och b) svenska statens miljöbonus och beräkningen är inte fastställd (som jag har förstått är det bara säkert att det blir "någon" ändring from 31.3.)
 
Senast ändrad:

Hiawaata

Medlem
Räknar du på det bör batteriet öka med 17,6% och om dagens batteri är 14kWh så blir nya 16,5 för att nå 60 isf 51km så 20% känns rimligt. Undrar bara hur det ska få plats. Hoppas de inte höjer golvet i bagaget
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Skulle tro att yttermåtten är desamma på det "nya" batteriet. De klämmer helt enkelt in celler med högre kapacitet i stället. Jämför med ett laddningsbart vanligt batteri, tex. AA. Det finns ju med olika kapacitet, men har samma yttermått.
/Hälsningar Claes
 

Sunseeker

Medlem
Mycket snyggt! Synd man egentligen inte riktigt kan göra sånt med en leasingbil... Det blir bara svarta ringar framme för mig, enkelt att byta tillbaka och inte så dyrt (45 Eur)
 
Senast ändrad:

SL TFSIe

Aktiv medlem
Jag har kört utan el nu i en vecka och kan meddela att utan batteristödet är det här INGEN miljöbil. Herrejösses vad törstig den är, har faktiskt aldrig varit med om maken. Korta sträckor har jag lyckats komma upp i över 20 liter/100 km och snittar 15-16 skulle jag säga. Bästa noteringen (iofs med släp) ToR Norrköping i helgen landade på 10,4 l. Det är förstås tyngden den förhållandevis lilla motorn släpar på men jag är ändå förvånad.
 

Nimo

Aktiv medlem
Jag köpte en ny A7 45 Tdi våren 2019 som privatperson. När hybriden kom funderade jag några gånger om jag skulle väntat på den. Nu känns det som att det blivit ett dyrt sätt att ev spara pengar på. Jag är medveten om att det är helt annat läge för tjänstebilsförare än för mig som privatperson dock. Min förbrukning ligger på 7,5 l/ 100 km och motorn känns som gjord för denna bil.
 
Senast ändrad:

aNgY

Medlem
Jag har kört utan el nu i en vecka och kan meddela att utan batteristödet är det här INGEN miljöbil. Herrejösses vad törstig den är, har faktiskt aldrig varit med om maken. Korta sträckor har jag lyckats komma upp i över 20 liter/100 km och snittar 15-16 skulle jag säga. Bästa noteringen (iofs med släp) ToR Norrköping i helgen landade på 10,4 l. Det är förstås tyngden den förhållandevis lilla motorn släpar på men jag är ändå förvånad.
Låter illavarslande högt... Test jag läst tidigare (kommer ej ihåg var, kan ha varit Teknikens värld?) indikerade låga 0,65 på bensin "blandad körning". Frågan är hur korta dina korta sträckor är och hur lång resan var ToR Norrköping :) Skulle vara intressant med jämförande siffror från er andra också som kört på bara bensin.
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Låter illavarslande högt... Test jag läst tidigare (kommer ej ihåg var, kan ha varit Teknikens värld?) indikerade låga 0,65 på bensin "blandad körning". Frågan är hur korta dina korta sträckor är och hur lång resan var ToR Norrköping :) Skulle vara intressant med jämförande siffror från er andra också som kört på bara bensin.
Turen till Norrköping var ToR 399 km men den dras upp litet av att det var med släp förstås. De korta sträckorna, som annars drar 0L/100 km ligger de senaste dagarna på:
65 km = 8,7L,
4 km = 18,5 L,
9 km = 19,8 L,
15 km = 13,7L och idag
2 km = 24,2 L

Ju kortare desto värre alltså. Men innan den gick sönder var min snittnotering nere på ca 4L/100km och då var ju alla korta sträckor 100% på el.

De senaste dagarna tror också appen att mina fönster är öppna. Skall bli intressant att se vad det är för fel på bilen och hur lång tid det tar att fixa. Verkstadstid på måndag 8/2.
 

aNgY

Medlem
Turen till Norrköping var ToR 399 km men den dras upp litet av att det var med släp förstås. De korta sträckorna, som annars drar 0L/100 km ligger de senaste dagarna på:
65 km = 8,7L,
4 km = 18,5 L,
9 km = 19,8 L,
15 km = 13,7L och idag
2 km = 24,2 L

Ju kortare desto värre alltså. Men innan den gick sönder var min snittnotering nere på ca 4L/100km och då var ju alla korta sträckor 100% på el.

De senaste dagarna tror också appen att mina fönster är öppna. Skall bli intressant att se vad det är för fel på bilen och hur lång tid det tar att fixa. Verkstadstid på måndag 8/2.
En kall motor drar ju MYCKET bränsle innan den är uppvärmd så siffrorna på sträckorna 2 - 15 km tycker jag ser förhållandevis normala ut ändå. Hur funkar förvärmningen på den här bilen förresten, är det endast kupén som värms upp med el (värmepump vad jag förstått) eller värms även motorn upp tro?
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
En kall motor drar ju MYCKET bränsle innan den är uppvärmd så siffrorna på sträckorna 2 - 15 km tycker jag ser förhållandevis normala ut ändå. Hur funkar förvärmningen på den här bilen förresten, är det endast kupén som värms upp med el (värmepump vad jag förstått) eller värms även motorn upp tro?
Du har förstås rätt i det, men den drar ändå mycket mer än mina tidigare bilar som alla haft betydligt större motorer och saknat förvärmning. (BMW-sexor, Porsche-boxer-sexor etc)

Det heter väl "prekonditionering" på Audi-språk. Det verkar inte finnas mycket att läsa om det men det implicerar att den liksom E-tron värmer upp batteriet samtidigt som kupén. Bensinmotorn tror jag dock är lämnad utanför (men jag vet inte säkert).
 

Hiawaata

Medlem
Du har förstås rätt i det, men den drar ändå mycket mer än mina tidigare bilar som alla haft betydligt större motorer och saknat förvärmning. (BMW-sexor, Porsche-boxer-sexor etc)

Det heter väl "prekonditionering" på Audi-språk. Det verkar inte finnas mycket att läsa om det men det implicerar att den liksom E-tron värmer upp batteriet samtidigt som kupén. Bensinmotorn tror jag dock är lämnad utanför (men jag vet inte säkert).
Finns det inte någon värme växlare mellan de två systemen? Idag när jag förvärmt ordentligt (drar 24 ampere) i en halvtimme gick bilen bara på el vid -18 (38,6 kWh per 100 km 😵) Igår när lastbalanseringen gick in och inte tillät mer än 11 ampere vid ungefär samma utetemperatur så startade den bensin motorn ett tag innan den gick över på el. Men den gick inte så hårt som de brukar låta om de är väldigt kalla. Någon som vet? Får öppna huven imorgon och känna på blocket.
 

Sunseeker

Medlem
Februari månaden ska väl bli ganska intressant för oss som väntar på bilen... Leveranstermin, WLTP värde med nya batterin, nya batterins storlek, fastställande av nya miljöbonus....
 

Strykjärnet

Ny medlem
Jag har kört utan el nu i en vecka och kan meddela att utan batteristödet är det här INGEN miljöbil. Herrejösses vad törstig den är, har faktiskt aldrig varit med om maken. Korta sträckor har jag lyckats komma upp i över 20 liter/100 km och snittar 15-16 skulle jag säga. Bästa noteringen (iofs med släp) ToR Norrköping i helgen landade på 10,4 l. Det är förstås tyngden den förhållandevis lilla motorn släpar på men jag är ändå förvånad.
Hej
Jag körde 20 mil på moterväg förra veckan utan el. i 130-140 km/ h
enligt loggen drog den 0,78 l/ mil
Kör du bara stadskörning ?
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Hej
Jag körde 20 mil på moterväg förra veckan utan el. i 130-140 km/ h
enligt loggen drog den 0,78 l/ mil
Kör du bara stadskörning ?
Inte bara, tex de 65 km med 0,87 var mera landsväg men inte bara. Men jag jämför ju främst här med de körningar då den inte drar något alls när den fungerar som den skall - och det blir mina korta lokala bykörningar.
 

BiTu

Aktiv medlem
Jag har kört utan el nu i en vecka och kan meddela att utan batteristödet är det här INGEN miljöbil. Herrejösses vad törstig den är, har faktiskt aldrig varit med om maken. Korta sträckor har jag lyckats komma upp i över 20 liter/100 km och snittar 15-16 skulle jag säga. Bästa noteringen (iofs med släp) ToR Norrköping i helgen landade på 10,4 l. Det är förstås tyngden den förhållandevis lilla motorn släpar på men jag är ändå förvånad.
Drar c:a 15 l/100 km med detta monstret på kopplat, så undrar om allt är som det ska med din motor?
 

Bilagor

SL TFSIe

Aktiv medlem
Drar c:a 15 l/100 km med detta monstret på kopplat, så undrar om allt är som det ska med din motor?
Kall start på morgonen och kort sträcka tar väldigt mycket. 2 km ToR till affären för att köpa kaffe nu på morgonen drog som synes 24, men 19 km i går em kom ”ned” till knappt 12. Men landsväg långt med släp var ju ca 10-11.
Vad har du för spännande i släpet?
 

Bilagor

BiTu

Aktiv medlem
Vi specade upp den och fick den precis innan corona, skulle ha den på mässor...bad timing!
Så nu används den till allt möjligt, köra garderober, lägger in soffor och har den som rullande kök när vi cyklar, åker skridskor etc.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp