Hakar på denna tråd då jag hittar motstridiga svar om möjligheten att värma batteriet på min E-tron 55 2020. Audi säger att den inte har batteriuppvärmning via Temperaturreglering utan endast via navigatorn och där inför inställd definierad laddplats. Frågar man AI så ska både och värmas, men det kan ju vara olika för olika årsmodeller tänker jag.
Häromveckan var jag nämligen i fjällstugan och hade -37`C. Då gick det inte att ladda bilen. Man hörde hur systemet försökte men kopplade inte in vid anslutning av laddsladden. Någon tempgräns ska inte finnas enligt Audi men det måste ha varit för kallt och jag fick bygga in bilens underrede och värme under batteriet, vilket efter nära ett dygn funkade.
Jag vill hitta ett sätt att värma batteriet med dess egen energi ifall det någon gång händer igen. Så värms batteriet också, liksom kupe'en, när man slår på Temperaturreglering eller inte?
Om inte så vill jag kunna värma batteriet via navigatorn genom att skapa stugadressen som en "officiell laddplats" att ställa in navigatorn på och få värme så det går att ladda. Jag har m h a AI sökt svar men den ger ingen möjlighet att skapa en egen AC-laddpunkt som mål.
Vet någon ett sätt eller är det att gasa mer energiskt innan laddning?