Kylarvästka går inte ner i systemet från expansionskärlet efter bytning Audi A6 2.7 tdi S-line

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Svnte

Ny medlem
Hej!
Jag bytte expansionskärl på min Audi A6 2008 2.7 TDI S-line på grund av någon sörja som hade bildats i det.
Jag öppnade slangen under bilen där kylarvätskan rinner igenom och tömde systemet. Sedan satte jag tillbaka slangen och fyllde på med kylarrens. Men vätskan går inte ner i systemet – det kommer bara upp luftbubblor.

Jag har låtit bilen gå på tomgång i ungefär en kvart och klämt på slangarna.
Jag har även kollat efter blockeringar i slangarna och inte hittat något. Förmodligen är det luft i systemet, men jag vet inte hur jag ska lufta det eftersom jag inte hittar några luftningsskruvar eller nipplar. Jag har sökt upp information och frågat ChatGPT om det finns några, men får olika svar.

All hjälp uppskattas!

rolleslitz

Aktiv medlem
Hej!
Jag bytte expansionskärl på min Audi A6 2008 2.7 TDI S-line på grund av någon sörja som hade bildats i det.
Jag öppnade slangen under bilen där kylarvätskan rinner igenom och tömde systemet. Sedan satte jag tillbaka slangen och fyllde på med kylarrens. Men vätskan går inte ner i systemet – det kommer bara upp luftbubblor.

Jag har låtit bilen gå på tomgång i ungefär en kvart och klämt på slangarna.
Jag har även kollat efter blockeringar i slangarna och inte hittat något. Förmodligen är det luft i systemet, men jag vet inte hur jag ska lufta det eftersom jag inte hittar några luftningsskruvar eller nipplar. Jag har sökt upp information och frågat ChatGPT om det finns några, men får olika svar.

All hjälp uppskattas!
Den viktiga punkten är nog SÖRJA.

Varför bildades det sörja i ditt expansionskärl?

Din bil har från fabrik longlifeglykol G12 eller G12+ kanske, läs instruktionsbok. Mest troligen rosa glykol.
Denna är inte blandbar med äldre oftast blå eller gröna glykolsorter från åttio- och nittiotalsbilar.

Om du häller i båda i samma system blir det en beige eller brun sörja som klumpar sig.

Nu kommer kanske någon att skriva att glykolsort inte har med färg att göra, och det är rätt så tillvida att du kan färgsätta hur du vill men traditionellt var äldre glykolsorter blå eller gröna, och longlife glykolen som kom sent nittiotal rosa. Men läs på flaskan vad den är blandbar med.

Har du eller tidigare ägare lyckats blanda dessa sorter skulle jag ta bort så många slangar jag kan, och spola från alla håll och kanter. Kanske en flaskborste genom slangar. Montera tillbaka, en diskmaskinstablett och fyll med vatten och värm upp motorn, töm ur och spola några gånger.

Häll sedan på med korrekt longlife som din bil ska ha. På några modeller har du 'luftning' med att du nästan drar bort en av slangarna mellan motor- och värmepaket, då friläggs ett luftningshål. Men det är bara om du inte får värme du behöver göra detta. Vet inte om din bil har denna luftning.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp