Katalysatorproblem på Audi A4 1,6 – Engine-lampa tänds vid motorvägskörning

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

BUMG

Medlem
Hej,
Jag äger sedan ett år en äldre Audi A4 1,6 från 2003 som bara gått drygt 12000 mil och är i gott skick. Bilen har ägts av en äldre släkting till min fru, som kört mycket lite med bilen, särskilt på senare år.

Jag har fått problem med katalysatorn och Engine-lampan tänds när bilen körs i högre fart (motorvägsfart). Men vid stadskörning tänds aldrig lampan. Bilfirman som släckte enginelampan åt mig nu sa att felkoderna var katalysatorn. De tror att den kan vara igensatt pga. den lilla körning som bilen körts på senare år. Och då även så klart i lägre hastigheter. Firman rekommenderade en katalysatorrengörare att testa innan ett byte ev. måste ske. Bilfirman föreslog produkten https://www.marinshopen.se/product/catalytic-converter-lambda-cleaner/wyn24463 som bl.a. denna affär säljer. När jag läser deras info står det att denna produkt är avsedd för nyare bilar.

Vad rekommenderar ni att jag ska göra innan ett ev. byte av katalysatorn? Finns någon annan produkt som är bättre anpassa för en äldre bil som min för att försöka rengöra katalysatorn? Ett byte av katalysator är ju även ganska dyrt. Nypris ligger vad jag hört på ca 12 000 kr för en originaldel plus arbetskostnad. Finns andra alternativ? Är köpa begagnad katalysator en tänkbar idé?

Hälsningar,
/Mikael

viktorhul

Medlem
Jag hade absolut testat att köra rengöring. Ponera att katalysatorn mot förmodan skulle må sämre av rengöringen så behöver den ju ändå bytas. Tycker det låter rimligare än att börja med att byta någon dyr del. Och jag hade absolut köpt en begagnad katalysator om det var aktuellt att byta.

Killawife

Aktiv medlem
En kompis till mig fick nyligen samma fel på sin opel. Han köpte katalysatorrengöring på Mekonomen och körde med och det hjälpte faktiskt. Han behövde dock köra ca 100 mil innan lampan slocknade.
Jag hade ju inte köpt en NY katalysator till en så pass gammal bil. Bättre isåfall att köpa typ en Biltema-kat. Men testa rengöringen först, den är ju billigast av alternativen.

BUMG

Medlem
Tack för svar. Har i några alternativa tips till katalysatorreningsmedel att köpa? Klart finns det att köpa i butik typ Mekonomen är det ju smidigare än att behöva skicka efter med post, förutsatt så klart att man kan förvänta sig samma effekt. Nu var ju det jag hade fått tips om nedsatt i pris som ni kanske märkte? Men med frakt blir det ändå 275 kr. (Kollade med säljaren där och det skulle funka utmärkt till min bil, då nyare stod för mycket gamla bilar som de ofta har kunder till.).

rolleslitz

Aktiv medlem
Hej,
Jag äger sedan ett år en äldre Audi A4 1,6 från 2003 som bara gått drygt 12000 mil och är i gott skick. Bilen har ägts av en äldre släkting till min fru, som kört mycket lite med bilen, särskilt på senare år.

Jag har fått problem med katalysatorn och Engine-lampan tänds när bilen körs i högre fart (motorvägsfart). Men vid stadskörning tänds aldrig lampan. Bilfirman som släckte enginelampan åt mig nu sa att felkoderna var katalysatorn. De tror att den kan vara igensatt pga. den lilla körning som bilen körts på senare år. Och då även så klart i lägre hastigheter. Firman rekommenderade en katalysatorrengörare att testa innan ett byte ev. måste ske. Bilfirman föreslog produkten https://www.marinshopen.se/product/catalytic-converter-lambda-cleaner/wyn24463 som bl.a. denna affär säljer. När jag läser deras info står det att denna produkt är avsedd för nyare bilar.

Vad rekommenderar ni att jag ska göra innan ett ev. byte av katalysatorn? Finns någon annan produkt som är bättre anpassa för en äldre bil som min för att försöka rengöra katalysatorn? Ett byte av katalysator är ju även ganska dyrt. Nypris ligger vad jag hört på ca 12 000 kr för en originaldel plus arbetskostnad. Finns andra alternativ? Är köpa begagnad katalysator en tänkbar idé?

Hälsningar,
/Mikael
Det finns väl ingen felkod som direkt säger katalysator, den har heller inga givare utan är en passiv komponent.

Nu finns det ju andra felkoder som kan peka mot att katalysatorn kanske är dålig, men kan även bero på andra orsaker.

Vad för felkoder? Eller prova en annan verkstad.

BUMG

Medlem
Jag ska kolla imorgon om jag kan få de exakta felkoderna av verkstaden? Har du annars nåt tips om alternativt rengöringsmedel till katalysatorn, eller tror du det jag fått tips om är det bästa på marknaden? Verkar inte finns så mycket om man söker på nätet?

rolleslitz

Aktiv medlem
Jag ska kolla imorgon om jag kan få de exakta felkoderna av verkstaden? Har du annars nåt tips om alternativt rengöringsmedel till katalysatorn, eller tror du det jag fått tips om är det bästa på marknaden? Verkar inte finns så mycket om man söker på nätet?
Jag tror inte så mycket på alla olika mirakelmedels helande verkan... Sedan finns det ibland pärlor som är bättre än ingenting.

MEN om det inte är katalysatorn som är smutsig, varför ska du slösa pengar på rengöring?

Killawife

Aktiv medlem
Dessa mirakelmedel man kan köpa är ju gjorda för att det ska vara så enkelt och smidigt för konsumenten som möjligt,man bara häller i dom och kör. Men om du har garage och mek-kunskap så är det precis lika effektivt att ta loss katalysatorn och rensa den med typ kaustiksoda eller t.o.m diesel. Man kan även bränna bort sotet har jag hört.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp