Kan man byta till standardfjädrar i sportchassi?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Pistvakt

Aktiv medlem
Bakfjädrarna på vår A4 Avant 1.8T Quattro -07 har brustit och ska nu bytas. Enligt Audiverkstan har bilen sportchassi (men den har inga Sportline-emblem).
Jag hade gärna höjt bilen lite mer än bara till hela sportfjädrar (250 mm) och gärna bytt till standardfjädrar (287 mm). Går det mtp ev andra sportchassianpassade delar, t ex dämparna? Får man det eller finns legala hinder?
Höjs bilen isf med motsvarande skillnad som fjädrarnas obelastade längd eller mindre?

Tack på förhand.
 

Killawife

Aktiv medlem
Du kan byta till vanliga standardfjädrar om du vill. Troligtvis ser du ingen skillnad alls då höjningen inte blir 37 mm utan mindre än så.. Det är helt lagligt. Sportfjädrarna brukar dock vara lite styvare än de vanliga så det kan bli en skillnad i väghållningen. Skillnaden är dock inte monumental så du märker nog inte mycket av det. Oftast är det större skillnad om man använder en helt annan typ av fjäder från nåt eftermarknadsmärke än skillnaden mellan en Audi sportfjäder och en vanlig.
 

rolleslitz

Aktiv medlem
Bakfjädrarna på vår A4 Avant 1.8T Quattro -07 har brustit och ska nu bytas. Enligt Audiverkstan har bilen sportchassi (men den har inga Sportline-emblem).
Jag hade gärna höjt bilen lite mer än bara till hela sportfjädrar (250 mm) och gärna bytt till standardfjädrar (287 mm). Går det mtp ev andra sportchassianpassade delar, t ex dämparna? Får man det eller finns legala hinder?
Höjs bilen isf med motsvarande skillnad som fjädrarnas obelastade längd eller mindre?

Tack på förhand.
Typiskt har ofta skillnaden i standardchassi mot sportchassi varit 15mm hos Audi, men det finns säkert några undantag.

Så skillnaden bör bli 15mm nytt standard mot nytt sport. Men dina fjädrar har säckat ihop genom åren så bilen har troligen sjunkit ner 10-20mm ytterligare så nya sportfjädrar mot gamla blir en troligen höjning 15-20mm
 

Pistvakt

Aktiv medlem
Tack för snabba era svar. Detta är en A-traktor och tanken var att handla på Autodoc och deras "standardfjädrar", så beskrivet förändrad väghållning med annnan fjäder/fabrik ser jag inte såäom något problem.

Alltså inget problem att det är för trångt med längre standardfjädrar pga andra delar när det är sportchassi? Så jag inte står där med lång näsa om några dagar... 😀

I och med att fjädrarna nu också är avbrutna kan nog slutlig förändring bli 3-4 cm med tänkta fjädrar.
 

Pistvakt

Aktiv medlem
Jag lyfter fram sista frågan som skymdes lite av övrig text inser jag:

Finns ingen risk att den längre standardfjädern inte ryms på sportfjäderns plats, ifall andra delar också är anpassade till sportchassit?
 

Killawife

Aktiv medlem
Nej. Inget är anpassat till sportchassiet förutom stötdämparen och den är lika lång. På tidigare modeller så satt själva sänkningen i stötdämparens skål men vad jag förstår är det inte så på B6/B7.
 

Pistvakt

Aktiv medlem
Efter en fantastisk sommar i annan miljö med också lite sjukdomsrehabilitering, är jag infull gång med bytet. Men med vissa hinder ändå.

Jag har kört Youtube som vägledning men har trots allt lite problem att få in de nya fjädrarna. De befintliga var båda i tre delar så de togs lätt bort efter lossad och sänkt lånkarm. Men de nya... De ser ut att vara lika långa som de gamla, och på höger sida fick jag till slut dit den, men det krävdes lossad p-bromsvajer och fjäderspännare (ryms endast på en sida), insmord stödnyta upptill samt assistentn som bände det sista i länkarmem. Tänkte att nu kan jag detta men på vänster sida är det ännu trängre trots att jag även lossat ljussensorn och vill inte ta införnkung och fosterland. Så vad göra?

Vågar man vålda i bändandet i bärarmen trots att det känns som stopp?
Kan man spänna ihop fjädern med fjäderspännare innan och låsa läget med litet men kraftigt spännband som kan lossas när fjädern är på plats och under tryck efter återmontaget?
Eller måste man lossa också de inre lederna som är lite svåra att komma åt?
 

rolleslitz

Aktiv medlem
Efter en fantastisk sommar i annan miljö med också lite sjukdomsrehabilitering, är jag infull gång med bytet. Men med vissa hinder ändå.

Jag har kört Youtube som vägledning men har trots allt lite problem att få in de nya fjädrarna. De befintliga var båda i tre delar så de togs lätt bort efter lossad och sänkt lånkarm. Men de nya... De ser ut att vara lika långa som de gamla, och på höger sida fick jag till slut dit den, men det krävdes lossad p-bromsvajer och fjäderspännare (ryms endast på en sida), insmord stödnyta upptill samt assistentn som bände det sista i länkarmem. Tänkte att nu kan jag detta men på vänster sida är det ännu trängre trots att jag även lossat ljussensorn och vill inte ta införnkung och fosterland. Så vad göra?

Vågar man vålda i bändandet i bärarmen trots att det känns som stopp?
Kan man spänna ihop fjädern med fjäderspännare innan och låsa läget med litet men kraftigt spännband som kan lossas när fjädern är på plats och under tryck efter återmontaget?
Eller måste man lossa också de inre lederna som är lite svåra att komma åt?
Skaffa BRA fjäderspännare så kan du säkert komprimera fjädern och även komma åt och montera den.

Chansa med komprimerade fjädrar är ett ypperligt sätt att skada sig självt.
 

Pistvakt

Aktiv medlem
Tack för svar. Jag har rejäla spännare men kommer bara åt att ha dem på en sida vid montaget, vilket förstås begrändar komprimering. Det irriterande är att ingen video nyttjar spännare utan det tycks gå bra ändå att få dit fjädern när de bänder ner länkarmen med kofot eller spännband... Jag upplever det ta stopp på vänster sida och behöver 1-2 cm till.
 

rolleslitz

Aktiv medlem
Tack för svar. Jag har rejäla spännare men kommer bara åt att ha dem på en sida vid montaget, vilket förstås begrändar komprimering. Det irriterande är att ingen video nyttjar spännare utan det tycks gå bra ändå att få dit fjädern när de bänder ner länkarmen med kofot eller spännband... Jag upplever det ta stopp på vänster sida och behöver 1-2 cm till.
Du kanske har rejäla spännare, men inte BRA.

Du verkar redan ha upptäckt problemet med 2st standard el chepo spännare, inte alltid de får plats.

De bra har en tallrik uppe och en nere och endast en stång mellan dessa, men tallrikarna ser till att fjädern sitter säkert i tallriken och komprimeras utan att böjas och vilja hoppa iväg.

Som sagt, BRA inte bara rejäla.
 

Killawife

Aktiv medlem
Det varierar. Ibland behövs spännare, ibland inte. Om man lossar tillräckligt mycket så finns det inget som hindrar bakvagnens bärarmar från att pressas ner så mycket att du får in en hur lång fjäder som helst där, men oftast gör man ju inte detta. Det som brukar hindra en från att få in fjädern är stötdämparen och krängningshämmaren.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp