Kan man byta till standardfjädrar i sportchassi?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Pistvakt

Aktiv medlem
Bakfjädrarna på vår A4 Avant 1.8T Quattro -07 har brustit och ska nu bytas. Enligt Audiverkstan har bilen sportchassi (men den har inga Sportline-emblem).
Jag hade gärna höjt bilen lite mer än bara till hela sportfjädrar (250 mm) och gärna bytt till standardfjädrar (287 mm). Går det mtp ev andra sportchassianpassade delar, t ex dämparna? Får man det eller finns legala hinder?
Höjs bilen isf med motsvarande skillnad som fjädrarnas obelastade längd eller mindre?

Tack på förhand.

Killawife

Aktiv medlem
Du kan byta till vanliga standardfjädrar om du vill. Troligtvis ser du ingen skillnad alls då höjningen inte blir 37 mm utan mindre än så.. Det är helt lagligt. Sportfjädrarna brukar dock vara lite styvare än de vanliga så det kan bli en skillnad i väghållningen. Skillnaden är dock inte monumental så du märker nog inte mycket av det. Oftast är det större skillnad om man använder en helt annan typ av fjäder från nåt eftermarknadsmärke än skillnaden mellan en Audi sportfjäder och en vanlig.

rolleslitz

Aktiv medlem
Bakfjädrarna på vår A4 Avant 1.8T Quattro -07 har brustit och ska nu bytas. Enligt Audiverkstan har bilen sportchassi (men den har inga Sportline-emblem).
Jag hade gärna höjt bilen lite mer än bara till hela sportfjädrar (250 mm) och gärna bytt till standardfjädrar (287 mm). Går det mtp ev andra sportchassianpassade delar, t ex dämparna? Får man det eller finns legala hinder?
Höjs bilen isf med motsvarande skillnad som fjädrarnas obelastade längd eller mindre?

Tack på förhand.
Typiskt har ofta skillnaden i standardchassi mot sportchassi varit 15mm hos Audi, men det finns säkert några undantag.

Så skillnaden bör bli 15mm nytt standard mot nytt sport. Men dina fjädrar har säckat ihop genom åren så bilen har troligen sjunkit ner 10-20mm ytterligare så nya sportfjädrar mot gamla blir en troligen höjning 15-20mm

Pistvakt

Aktiv medlem
Tack för snabba era svar. Detta är en A-traktor och tanken var att handla på Autodoc och deras "standardfjädrar", så beskrivet förändrad väghållning med annnan fjäder/fabrik ser jag inte såäom något problem.

Alltså inget problem att det är för trångt med längre standardfjädrar pga andra delar när det är sportchassi? Så jag inte står där med lång näsa om några dagar... 😀

I och med att fjädrarna nu också är avbrutna kan nog slutlig förändring bli 3-4 cm med tänkta fjädrar.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp