Köpt mig en veteran...Audi 100 Avant turbo quattro 88A

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Jomsviking78

Aktiv medlem
Fixat reservhjul och domkraft då detta saknades
Eller jo ett "Volvo" mini reservhjul va instucket i vänstra förvaringsutrymmet där bak :unsure:

Även monterat en orginalratten ska fota denna frampå

Kört nåra gånger så den fått röra på sig lite,går fint och drar inge tjuvström då
jag inte slagit ifrån huvudströmbrytaren jag monterat vid batteriet och
den har stått ibland 3 veckor

Ser fram emot våren och några längre turer:cool:20210207_153625.jpg20210207_153704.jpg
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Inte vår än verkar det som:rolleyes::)

Har exprienterar lite mer med att få mer sås vid fullast på motorn
Kopplade in mig på kallstartsinsprutaren i insuget med en switch att
trycka till vid fullast,motorn fick mer sås enligt bredbandslambdan
men inte tillräckligt tyckte jag
alternativ att koppla in/montera en insprutare till finns ju

Att få en sån här gammal bil att bli exakt är nästan omöjligt enligt sjmautotechnik,
finns många komponeneter kvar som kan fela och svåra att upptäcka och
inte går att upptäcka genom blinkoderna

Finns ett alternativ och det är ett gnistat bränslehuvud så den får mer sås vid höglasten
Visst kan man feta på jetroniken men då blir det fett i hela registret vilket inte är så
bra

Kommer leta lite efter ett gnistat bränslehuvud
Byta sensorn i intercoolern samt byta/kolla lite på spjälllägesgivaren (dessa 2 komponenter måste va 100%)

Annars nöjer jag mig där just nu,hörs och känns att det är en turbo 5a
räcker med att gasa på till 4500rpm då man vill vara lite försiktigt med
gamla grejjer:cool:
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Blir väl varken åka eller meka direkt nuförtiden,står mest och samlar damm
Tog iaf ut den och körde till människobyn för att tanka,går kalasfint förutom
att när jag skulle motionera diffspärrarna fastnade den bakre i låst läge...:unsure:

Var dock en "easy fix" då det behövdes smörjas/göra rent staget som lägger i/ur diffen:cool:
Finns en modul som sitter lite på sidan diffklumpen med vakumslangar och denna
har rört nog på sig alldeles för lite har ju vart lite seg med att lägga i/ur diffspärren bak

Har även gjort ett oljebyte med endast det bästa varorna förstås:cool:

20210813_113836.jpg20210701_144354.jpg
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Ja precis:)

Bestämt mig att sälja den,svalnat intresse just nu och ska göra andra projekt
Kanske blir kvar man vet aldrig

Kommer inte ge bort utan ska den säljas ska den gå för det den kostat mig
annars kan man alltid ställa/konservera den i nån lada
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Inte direkt synd tycker jag:cool:nu har man ägt den och lärt sig så mycket om motorerna
Dessutom räddat den,tror få skulle vilja göra det jobb jag gjort på bilen

Om det blir en ny ägare hoppas jag han kan fortsätta tråden
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Du har verkligen gjort ett jättejobb med bilen, men som du säger så är mekandet en stor del av ägandet. Med tanke på hur den såg ut från början så är det riktigt kul att du ville göra den nära nog orginal igen (y).
Hoppas bara att den nya ägaren fortsätter på samma spår.
/Hälsningar Claes
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Bilen såld men flyttade inte långt,till Forshaga:cool:

Ok,så där avslutar jag den bilen och klarade av dom primära uppdragen med få den gå fint
och bessiktad och nära orginalutförande

Nästa gärning är om man får tag på nått s4/s6 objekt med AAN motorn och ge sig på
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Det blev en snabb affär! Kul att den finns kvar i mitt närområde 👍. Blir spännande att se vad du sätter tänderna i efter detta, hoppas att du får tag en vettig S4/S6 att jobba med. Finns tyvärr allt för många som är "förstörda", enligt mig alltså...
/Hälsningar Claes
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Ja trevligt den hamna i närheten :)

Ja det har dykt upp ett par objekt senare tid som är sönderkörda eller inte startar
Kollar man på tex på blocket så har priset verkligen gått upp på "körbara" bilar
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Inskaffat en veteran igen:cool:

En 80S 1,8 1990 med minsta möjliga utrustning verkar det som...

Dock nyligen besiktad så den går 2 år till och den har 16000mil på mätaren
inredning är i mkt gott skick då överdrag vart monterat

Finns att göra bla byta vänster framskärm pga rostskada(ny på väg)
Såg det var olja på insuget och runt ventilkåpan,ny packning på väg

Instrumentbelysning fixad och radion samt bytt mattor är vad jag hunnit med

Tyvärr har bilen klarlackssläpp och repor på huv,tak och baklucka
kankse bra tillfälle att öva lackreparationer typ

Sen blir det nog kamremsbyte och lite smått o gått frampå

Ingen snabb bil med sina 90hk men den går väldigt fint,både vxllåda,koppling och bromsar

Lite bilder på monstret,fler bilder kommer på motor och inredning
 

Bilagor

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Inskaffat en veteran igen:cool:

En 80S 1,8 1990 med minsta möjliga utrustning verkar det som...

Dock nyligen besiktad så den går 2 år till och den har 16000mil på mätaren
inredning är i mkt gott skick då överdrag vart monterat

Finns att göra bla byta vänster framskärm pga rostskada(ny på väg)
Såg det var olja på insuget och runt ventilkåpan,ny packning på väg

Instrumentbelysning fixad och radion samt bytt mattor är vad jag hunnit med

Tyvärr har bilen klarlackssläpp och repor på huv,tak och baklucka
kankse bra tillfälle att öva lackreparationer typ

Sen blir det nog kamremsbyte och lite smått o gått frampå

Ingen snabb bil med sina 90hk men den går väldigt fint,både vxllåda,koppling och bromsar

Lite bilder på monstret,fler bilder kommer på motor och inredning

Riktig lågmilare 👍, har själv en 92.a som gått +17.000 nu..
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Inte ofta man ser en sån där. Ska bli kul att följa (y)
Jag kanske kommer förbi med "stora blå" i sommar och kikar.
/Hälsningar Claes
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Det låter trevligt :giggle: (y)

Nej de är sällsynta nuför tiden

Såg nyss en vit Audi c3 100 sedan parkerad vid ett hus i närheten av mig:unsure:
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp