Köpt mig en veteran...Audi 100 Avant turbo quattro 88A

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Jomsviking78

Aktiv medlem
Ja det är denna bilen,kommer bli ett spännande projekt med kankse inte alltför mycket jobb:)
Den ska hållas orginal så gott det går då det verkar vara en speciell bil

 
  • Like
Reactions: Per

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Ja det är denna bilen,kommer bli ett spännande projekt med kankse inte alltför mycket jobb:)
Den ska hållas orginal så gott det går då det verkar vara en speciell bil

Åhå, nu blev jag nostalgisk :)
Hade en likadan, fast det var en sedan med 165 vilda kusar.
Hoppas du lägger upp projektet här, det kommer jag att följa (y)
Extra kul att du strävar efter originalskick!
/Hälsningar Claes
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Det kommer absolut bli en tråd här om denna bil:cool:

Första jag kommer pyssla med blir att montera tillbaka insprutare,insug och insprutsystem samt front.
(Köpte bilen av en kompis som började trimma och modda motorn,tur det upphörde pga annat)

Naturligtvis kommer kamrem o vattenpump bytas samt komptesta,kontrollera turbo samt
byta oljor och sånt
 
Senast ändrad:

Jomsviking78

Aktiv medlem
Då är bilen hemma och längst bak i garaget
Ska bara hämta lasset med delarna under dagarna som kommer.
Har börjar gå igenom en del och och den första utmaningen är se om det gamla
Carguard bil-larmet är dugligt,helst skulle jag vilja demontera detta.
Batteriet urtaget för laddning

Samtidigt om det fungerar bra kan det ju sitta kvar,medföljde förresten 2 larmdosor och 2 nycklar

Här kommer lite bilder och kankse lite fler ikväll:cool:
163
 

Bilagor

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Per

Jomsviking78

Aktiv medlem
Plockat ur kamrem och kontrollerar lite samt monterat av huv.
Byggde även specialverktyget till svängningsdämparn,och bulten där satt nått så fasansfullt..:eek:
Hoppas drevet ni ser pajjade på nått sätt när ja lossade bulten annars blir det tämligen mer jobb om motorn är skadad.

Nytt drev är på såklart på ingång

Dock stämmde all märkning med kamdrev,rotor,svänghjul och vevaxel innan demonteringen så remmen verkar inte hoppad iaf samt motorn kompade fint när man drog runt den:)

Ska ändå försöka komptesta när remmen är på plats igen
 

Bilagor

Senast ändrad:

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Plockat ur kamrem och kontrollerar lite samt monterat av huv.
Byggde även specialverktyget till svängningsdämparn,och bulten där satt nått så fasansfullt..:eek:
Hoppas drevet ni ser pajjade på nått sätt när ja lossade bulten annars blir det tämligen mer jobb om motorn är skadad.

Nytt drev är på såklart på ingång

Dock stämmde all märkning med kamdrev,rotor,svänghjul och vevaxel innan demonteringen så remmen verkar inte hoppad iaf samt motorn kompade fint när man drog runt den:)

Ska ändå försöka komptesta när remmen är på plats igen
Ja, den bulten brukar sitta något djävulskt. Har för mig att åtdragningsmomentet är "dra så mycket du orkar", typ...
Såg verkligen ut att vara dags för byte av drevet;)
/Hälsningar Claes
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Blev en del gjort idag,jag och gamla ägarna hämtade resten av av delarna och monterade provisorisk
insprutning,insug och bränslesystem samt intercooler,vi fick nog med det mesta :)

Plockade ur armatur och bränslepump ur den extra tanken som medföljde för att testköra och verkade ok.
Tanken som sitter i bilen har fn ingen bränslepump antagligen bortmonterad kankse pga haveri eller felsökning:unsure:

Väntar fortfarande på kuggdrevet för att komptesta,dock var det skickat natten till idag

Håll spänningen uppe:cool:
 

Bilagor

Jomsviking78

Aktiv medlem
idag anlände drevet ...tyvärr fel drev:(

Verkligen svårt med detta drev så jag får väl söka med ljus lykta på ett beggat så länge

Lokala butiken kunde heller inte få tag på drevet då det utgått men dom ska fortsätta leta iaf:cool:

Nr på detta drev är 035 105 263C om nån skulle ha ett till övers
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
idag anlände drevet ...tyvärr fel drev:(

Verkligen svårt med detta drev så jag får väl söka med ljus lykta på ett beggat så länge

Lokala butiken kunde heller inte få tag på drevet då det utgått men dom ska fortsätta leta iaf:cool:

Nr på detta drev är 035 105 263C om nån skulle ha ett till övers
Jag har handlat av http://webshop.cp-service.se några gånger, och varit mycket nöjd.
Kolla om dom kan hjälpa dig.
/Hälsningar Claes
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Tack Claas fann nästan lika drev dock skilde bokstaven ...

Jag har ett "c" och drevet på hemsidan hade ett "a"

Har dock mejlat dom så vi får se om dom svarar frampå:)
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Blivit en del gjort nu på ledigheten..
Trotts problem med att hitta rätta drevet fick jag tänka lite utanför lådan,det felköpta drevet
passar ju fint det som inte stämmer är det att toppen på kuggen är lite rundare.
Fick lite tipps och monterade tillbaks drev och rem,svängningsdämpare,drog runt motorn för hand många många varv och allt klockade med alla märkningar samt ingen klättring på remmen
(Naturligtvis ska det rätta drevet monteras innan den dagen man får provstarta)


Så blev det planerade kom.provet av iaf :)
Innan varje cylinderbyte kontrollerades/nollades motorn
Kall motor och Biltemas komp.provare

Cyl.1--- 11 kg
Cyl.2--- 10.9 kg
Cyl.3--- 11 kg
Cyl.4--- 10.9 kg
Cyl.5--- 10.9 kg

En milstolpe nådd då man inte behöver operera längre in i motorn:p

Har även baterat med bränslesystemet och monterad ner bränslepumpen samt armaturen
och även kopplat bränsleslangar som fick förlängas pga nån snoppat av dom innan antagligen pga ålders stelhet.
Så nu är bränslet klart fram till filtret vid fjädertornet,dock saknas ackumulatorn som just nu
är "by-pass"

Det som totalt just saknas nu är följande

Kuggdrevet
Ackumulator
Svängningsdämpare(f.n är från audi 80/90)
Lambdan (alternativ plugg enligt skisserna)
Inspruthylsor (till insprutarna som man skruvar ner i toppen)
Skenan om håller ner alla insprutare

Ska kolla med förra ägare vad som finns kvar hos han,tills dess...

Håll spänningen uppe och va försiktiga därute med viruset
 

Bilagor

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Blivit en del gjort nu på ledigheten..
Trotts problem med att hitta rätta drevet fick jag tänka lite utanför lådan,det felköpta drevet
passar ju fint det som inte stämmer är det att toppen på kuggen är lite rundare.
Fick lite tipps och monterade tillbaks drev och rem,svängningsdämpare,drog runt motorn för hand många många varv och allt klockade med alla märkningar samt ingen klättring på remmen
(Naturligtvis ska det rätta drevet monteras innan den dagen man får provstarta)


Så blev det planerade kom.provet av iaf :)
Innan varje cylinderbyte kontrollerades/nollades motorn
Kall motor och Biltemas komp.provare

Cyl.1--- 11 kg
Cyl.2--- 10.9 kg
Cyl.3--- 11 kg
Cyl.4--- 10.9 kg
Cyl.5--- 10.9 kg

En milstolpe nådd då man inte behöver operera längre in i motorn:p

Har även baterat med bränslesystemet och monterad ner bränslepumpen samt armaturen
och även kopplat bränsleslangar som fick förlängas pga nån snoppat av dom innan antagligen pga ålders stelhet.
Så nu är bränslet klart fram till filtret vid fjädertornet,dock saknas ackumulatorn som just nu
är "by-pass"

Det som totalt just saknas nu är följande

Kuggdrevet
Ackumulator
Svängningsdämpare(f.n är från audi 80/90)
Lambdan (alternativ plugg enligt skisserna)
Inspruthylsor (till insprutarna som man skruvar ner i toppen)
Skenan om håller ner alla insprutare

Ska kolla med förra ägare vad som finns kvar hos han,tills dess...

Håll spänningen uppe och va försiktiga därute med viruset
Skönt att kompprovet var så bra, en sak mindre att fundera på (y)
Det brukar lösa sig till slut med reservdelar, men man får inte vara stressad :p
Kämpa på!
/Hälsningar Claes
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Precis Clabbe,det löser sig har kankse en hel bottendel till "MC" motor på gång:)
sen går det ju hitta en del på tex Ebay som hylsorna och o-ringarna.

Hämtade nyss ut ett Tradera-fynd som dessutom bekräftade mina komp.värden

20200318_124235.jpg
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Inte blivit så mycket mek senaste dagarna men däremot studering,detektivarbete och inköp av delar som saknades

Rätta kuggdrevet iaf på ingång:cool:

Även fått tag på konerna som ska sitta över injektorerna och gänghylsan som skruvas ner i toppen samt
packningarna 12A,12B,13C på skissen,allt fans tillgängligt i Tyskland på e-bay/autodoc
Nr 10 på skissen(hållaren till inj.)saknades den köptes av samma snubbe som hade kuggdrevet.

Utöver det köptes även alla filter,kamrem,remmar till ac/gen/servo,Syresensor o tändstift

Håll spänningen uppe20200319_161518.jpg
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Då har man fått alla delarna:D
Handlat både beggat o nytt,utrikes och inrikes

Drog på nya kamremmen.kuggdrevet och lambdan idag,även börja montera de luftkylda spridarhylsorna
Jag har fler bilder men servern här verkar inte vilja ladda pga storlek:(


20200326_181407.jpg
 

Bilagor

  • Like
Reactions: Per

Jomsviking78

Aktiv medlem
Nu är insprutning och insug klart samt det mesta runt om
Nytt bensinfilter installerat och även bränsleackumulatorn20200405_102048.jpg20200404_112949.jpg20200401_140815.jpgallerat20200405_102048.jpg
Fått smida lite saker som gasvajer plattformen samt flärparna som håller skenan som i sin tur trycker
injektorerna,dessa vart antagligen fimpade när nån byggde på ett eftermarknadssprut.
Har dock gjort bort mig och knäckt krysskilen på 263C drevet jag fick tag på:unsure:
Svåra de där dreven att få tag i men har ett nytt på gång ifrån "Rockauto"usa(y)
Alternativ om det går konvertera till "super torch" kamremssystem då byter man
kamdrev,vattenpump,kuggdrev och spännrulle utreds

Checklista innan provstart

Kuggdrev
Magnetventilen till wg(på väg från litauen)
Montera intercooler-systemet
Undersöka några lösa kontakter
Batteri,bensin och pulversläckare så klart:cool:
 
Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp