Tjena, har problem med min Audi A6 C6 3.2 FSI. Jag vet att kedjespännarna är ett problem på denna modell och att kedjan ofta hoppar.
Startar men går förjävligt på tomgång men "går till sig" lite på högre varv. Den dör gärna på tomgång om man släpper gasen sakta, gasar man upp till 1000rpm och släpper så klarar den sig.
Den knackar på lyftarna.
Jag tror jag fick fram vettiga siffror via delphi. Hittade dessa:
•Inlet Camshaft Setting Bank 1
•Inlet Camshaft Setting Bank 2
•Camshaft inlet phase position bank 1
•Camshaft inlet phase position bank 2
•Camshaft outlet phase position bank 1
•Camshaft outlet phase position bank 2
•Ignition Angle, actual value.
Felkoder på båda kamaxelgivarna bank 2 "signal not feasible"
Ignition value rörde sig jävligt mycket på tomgång, i takt med ojämn gång.
Phase position stod 1° resp 2° på bank 1 och -33° på bank 2.
33° fel känns ju dock jävligt orimligt, bör väl inte ens starta om ena banken står så fel? Än mindre gå på nån cylinder alls på den sidan?
Camshaft setting på bank 2 står 0.0°, inlet setting bank 2 17.25°.
Kan det vara VVT som står fel/är defekt?
Har testat att rengöra alla 4 kamgivare samt 2 solenoider samt vevgivare, hjälpte inte.
Har swappat givarna + solenoid från bank 1 till bank 2, hjälpte inte.
Har slagit i den en Wynns hydraulic lifter concentrate, men ska även flusha och byta olja+filter. Lyftarna tystnade lite av bara koncentratet.
Det absolut mest precisa sättet att felsöka är ju givetvis att lyfta ur motorn och byta allt men jag tänkte i förstahand försöka utesluta allting annat INNAN jag gör det.
Någon som kan tolka denna data lite bättre än jag? Jag kan det mekaniska men inte mjukvara...
Kan det ge "fel" data pga "signal not feasible"?
Tacksam för all hjälp jag kan få ?
Startar men går förjävligt på tomgång men "går till sig" lite på högre varv. Den dör gärna på tomgång om man släpper gasen sakta, gasar man upp till 1000rpm och släpper så klarar den sig.
Den knackar på lyftarna.
Jag tror jag fick fram vettiga siffror via delphi. Hittade dessa:
•Inlet Camshaft Setting Bank 1
•Inlet Camshaft Setting Bank 2
•Camshaft inlet phase position bank 1
•Camshaft inlet phase position bank 2
•Camshaft outlet phase position bank 1
•Camshaft outlet phase position bank 2
•Ignition Angle, actual value.
Felkoder på båda kamaxelgivarna bank 2 "signal not feasible"
Ignition value rörde sig jävligt mycket på tomgång, i takt med ojämn gång.
Phase position stod 1° resp 2° på bank 1 och -33° på bank 2.
33° fel känns ju dock jävligt orimligt, bör väl inte ens starta om ena banken står så fel? Än mindre gå på nån cylinder alls på den sidan?
Camshaft setting på bank 2 står 0.0°, inlet setting bank 2 17.25°.
Kan det vara VVT som står fel/är defekt?
Har testat att rengöra alla 4 kamgivare samt 2 solenoider samt vevgivare, hjälpte inte.
Har swappat givarna + solenoid från bank 1 till bank 2, hjälpte inte.
Har slagit i den en Wynns hydraulic lifter concentrate, men ska även flusha och byta olja+filter. Lyftarna tystnade lite av bara koncentratet.
Det absolut mest precisa sättet att felsöka är ju givetvis att lyfta ur motorn och byta allt men jag tänkte i förstahand försöka utesluta allting annat INNAN jag gör det.
Någon som kan tolka denna data lite bättre än jag? Jag kan det mekaniska men inte mjukvara...
Kan det ge "fel" data pga "signal not feasible"?
Tacksam för all hjälp jag kan få ?
Bilagor
-
34.3 KB Visningar: 1
-
42.1 KB Visningar: 1
-
36.3 KB Visningar: 1
-
36.2 KB Visningar: 1
-
30.6 KB Visningar: 1