Felkodsläsare till äldre Audi 90 quattro B4 – finns det?

Välkommen till audiforum.nu!

Registrera dig kostnadsfritt för att skapa nya trådar, svara och delta i Sveriges största Audi-forum.

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej,

Jag undrar om felkodsläsare finns tillgänglig till äldre Audis? T.ex 90 quattro, B4 karossen.
Vet inte om det är i rätt forumsdel. Isåfall får man gärna flytta den :)

//CarpeDiem

Senast ändrad:
Jag köpte en kabeladapter till min Urs4 som jag hade tidigare men jag kunde aldrig få det att funka, och jag hade en Vag com kabel med(kopia). Men vad jag förstår så kan man läsa ut felkoder via instrumentet. Det är lite bökigt dock.

Är det verkligen så bökigt? Det låter inte bra.
Vill såklart skaffa en Audi och kunna göra felsökning själv, därav frågan om felkodsläsare.
Men ska kika på länken, tack för tipset :)

//CarpeDiem

Är det verkligen så bökigt? Det låter inte bra.
Vill såklart skaffa en Audi och kunna göra felsökning själv, därav frågan om felkodsläsare.
Men ska kika på länken, tack för tipset :)

//CarpeDiem

Välj en bil från ungefär -98 och framåt med OBD2 uttaget direkt...

Fick för många år sedan när jag hade en dkv V8 -92 hjälp med felkodsläsning från VCDS med adapter, det fungerade. Och återställning airbaglampa. Några veckor senare kunde inte Audi-verkstaden och deras tekniker läsa ut felkoder med deras officiella utrustning...
Men det fungerade med VCDS

Med adaptern gäller det att sätta kablarna på rätt plats för vilket system du vill läsa ut etc, är nog inte många som kommer ihåg längre.

Aha okej, men då går det ju inte :( Bilen byggdes mellan 1987 - 1991 om jag kommer ihåg rätt.
Var sitter uttaget då?

Oj, det är ju mindre bra. Med tanke på uttaget, har det att göra med vilket system det är av CANBUS?

//CarpeDiem

Canbus kom betydligt senare. Min S6 97 var den sista C4 utan Canbus. När det dök upp på övriga plattformar törs jag inte säga, men det bör väl vara i det häradet åtminstone. Som övriga skriver är det adapterkabel som gäller och på min bil sitter anslutningarna i säkringsboxen i motorutrymmet vid torpedväggen förarsidan.
Vad som går att läsa ut verkar vara ett lotteri, men för det mesta går det att återställa serviceindikator och felmeddelanden med hjälp av ful VCDS.
Verkar bara komma åt felkoder i motor. Har antagligen att göra med icke Canbus. Så nyttan av felkodsläsning på en så gammal bil är ganska begränsad.

/Hälsningar Claes

• Gilla
Reaktioner: Per
Canbus kom betydligt senare. Min S6 97 var den sista C4 utan Canbus. När det dök upp på övriga plattformar törs jag inte säga, men det bör väl vara i det häradet åtminstone. Som övriga skriver är det adapterkabel som gäller och på min bil sitter anslutningarna i säkringsboxen i motorutrymmet vid torpedväggen förarsidan.
Vad som går att läsa ut verkar vara ett lotteri, men för det mesta går det att återställa serviceindikator och felmeddelanden med hjälp av ful VCDS.
Verkar bara komma åt felkoder i motor. Har antagligen att göra med icke Canbus. Så nyttan av felkodsläsning på en så gammal bil är ganska begränsad.

/Hälsningar Claes

Man behöver flytta en av kablarna till annan kontakt i bilen för att komma åt airbag, klima, abs etc

• Gilla
Reaktioner: Per
Man behöver flytta en av kablarna till annan kontakt i bilen för att komma åt airbag, klima, abs etc
Ok. Har tack och lov inte haft behov att felsöka särskilt mycket. Kliman kommer man ju åt via just klimatpanelen. Om det går att läsa felkoder vet jag inte, men det finns en hel drös med parametrar i alla fall.

/Hälsningar Claes

Ok. Har tack och lov inte haft behov att felsöka särskilt mycket. Kliman kommer man ju åt via just klimatpanelen. Om det går att läsa felkoder vet jag inte, men det finns en hel drös med parametrar i alla fall.

/Hälsningar Claes
Det är ju en av fördelarna med de äldre bilarna. Den elektronik som finns är ofta hyfsat enkel att felsöka med en multimeter och hitta felet.

Jag får undersöka om hur man ska lösa den biten när det behövs. Tycker fortfarande att det vore bra med en felkodsläsare :)

Tillbaka
Topp