Jag har en -19 A6 40 tdi quattro Proline Sport som har rullat 3500 mil.
Säkerhetssystemen uppdaterades med ny programvara vid service på 2700 mil...men problemen, som även övriga ägare beskriver, kvarstod. Så jag stängde av skiten...det är så förbannat irriterande när bilen plötsligt bromsar helt obefogat. Även start/generatorn byttes, en åtgärd från Audi på bilar som producerats fram till Oktober -19...den kunde tydligen överhettas vid stadskörning med ideliga motorstarter...själv stänger jag av stopp-start systemet direkt jag kör ut från gården så jag har aldrig haft problem med överhettad start-generator. I övrigt har jag bara positiva saker att säga om bilen...kör alltid med Comfort programmet inkopplat så visst kan den i vissa situationer vara lite slö i reaktionen på gaspådraget...men det rör sig om 10-delar av en sekund! Men i vissa trafiksituationer kan det upplevas som ett par sekunder...man kan minska denna egenhet genom att ge ett stort gaspådrag initialt...och snabbt minska gaspådraget då motorn reagerar. Håller man kvar gasen blir accelerationen irriterande kraftig...ur ett Comfort perspektiv.
Jag hade en -16 A6 Allroad 3,0 tdi före denna...den rullade 13000 problemfria mil och var en bra bil på alla sätt och vis...körde den här om dagen och slogs då av känslan att tiden har trots allt sprungit ifrån den! C8-an är, trots redovisade brister, en modernare och körmässigt bättre bil än C7-an...rent mekaniskt. Att alla ”elektroniska gizmos” inte fungerar klanderfritt i dagsläget är irriterande...men skiten går att stänga av till den dag alla ” systembuggar” är åtgärdade. Det är faktiskt befriande att köra bilen efter mitt egna huvud och slippa alla elektroniska pek-pinnar som lägger sig i hur jag kör!
C8-a generationen av A6-an är så raffinerad att jag har svårt att se behovet av A8-an...utöver dess status egenskaper.
Så till alla er som överväger att köpa en A6 av C8- generationen...köp den och njut av den sista A6-an med motor som drivs med diesel/bensin. Snart sitter ni i ett 2,5-tons batteri med räckvidds-ångest och drömmer om tiden när ett tankstopp tog max 5-minuter. Eller får panikångest över att utskriften på felkoderna är längre än kassakvittot från Ullared! Då!, maine Damen unt Herren, har ni skitit i det blå skåpet. Då ter sig problemen vi nu diskuterar som ett avslitet sko-snöre!
Säkerhetssystemen uppdaterades med ny programvara vid service på 2700 mil...men problemen, som även övriga ägare beskriver, kvarstod. Så jag stängde av skiten...det är så förbannat irriterande när bilen plötsligt bromsar helt obefogat. Även start/generatorn byttes, en åtgärd från Audi på bilar som producerats fram till Oktober -19...den kunde tydligen överhettas vid stadskörning med ideliga motorstarter...själv stänger jag av stopp-start systemet direkt jag kör ut från gården så jag har aldrig haft problem med överhettad start-generator. I övrigt har jag bara positiva saker att säga om bilen...kör alltid med Comfort programmet inkopplat så visst kan den i vissa situationer vara lite slö i reaktionen på gaspådraget...men det rör sig om 10-delar av en sekund! Men i vissa trafiksituationer kan det upplevas som ett par sekunder...man kan minska denna egenhet genom att ge ett stort gaspådrag initialt...och snabbt minska gaspådraget då motorn reagerar. Håller man kvar gasen blir accelerationen irriterande kraftig...ur ett Comfort perspektiv.
Jag hade en -16 A6 Allroad 3,0 tdi före denna...den rullade 13000 problemfria mil och var en bra bil på alla sätt och vis...körde den här om dagen och slogs då av känslan att tiden har trots allt sprungit ifrån den! C8-an är, trots redovisade brister, en modernare och körmässigt bättre bil än C7-an...rent mekaniskt. Att alla ”elektroniska gizmos” inte fungerar klanderfritt i dagsläget är irriterande...men skiten går att stänga av till den dag alla ” systembuggar” är åtgärdade. Det är faktiskt befriande att köra bilen efter mitt egna huvud och slippa alla elektroniska pek-pinnar som lägger sig i hur jag kör!
C8-a generationen av A6-an är så raffinerad att jag har svårt att se behovet av A8-an...utöver dess status egenskaper.
Så till alla er som överväger att köpa en A6 av C8- generationen...köp den och njut av den sista A6-an med motor som drivs med diesel/bensin. Snart sitter ni i ett 2,5-tons batteri med räckvidds-ångest och drömmer om tiden när ett tankstopp tog max 5-minuter. Eller får panikångest över att utskriften på felkoderna är längre än kassakvittot från Ullared! Då!, maine Damen unt Herren, har ni skitit i det blå skåpet. Då ter sig problemen vi nu diskuterar som ett avslitet sko-snöre!

stod själv i valet & kvalet men valde istället en bmw 530d xdrive mest pga allt man läst om på just a6 c8,,men skulle lätt kunna tänka mig en sån om de fått bort alla buggar.
dessa förbannade Gizmos! Då det kommer till start/stopp funktionen så är jag av åsikten att den ska man stänga av, helst programmera bort, för att skydda motorn från haveri. Jag är övertygad om att just den funktionen är den största orsaken till att kamdrivningen havererar på många 6-8 cylindriga motorer. Tänk er själva, motorn stannar...oljetrycket går ner på noll...kedjans spännare tappar trycket...kedjan blir slapp. Motorn startar...det rycker till i kedjan när den spänns upp. Upprepa detta ett par 1000x i stadstrafik ...kedjan har nu blivit så lång att sträckaren inte Kan hålla kedjan spänd. Du hör ett rasslande ljud på tomgång, åker till Audi verkstan och får veta att det kostar ca70 000 SEK att repa motorn
. Du får ett hjärnsläpp
...åker hem och skriver av dig ilskan över alla tings jävligheter som kallas Audi på nätet. Jag har ALLTID stänkt av detta sattyg på mina Audi bilar...och har ALDRIG haft något problem med motorerna. 
