Audi A4 1,6 - 2003 års modell - 98 oktan bensin?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

BUMG

Ny medlem
Hej,
Jag har en välskött Audi A4 1,6 från 2003 som bara gått drygt 12000 mil. Med längre mellanrum tänds Engine-lampan och visar på felkoder kopplade till katalysatorn. Lampan har vanligtvis tänts i samband med lite längre körningar eller om man kört på motorväg.

Jag har besiktigat bilen utan anmärkningar.

Jag har blivit rekommenderad att testa med att tanka 98 oktan i bilen från min bilverkstad (inte märkesverkstad) för att se om det kan hjälpa. Nu har jag precis gjort min först tankning. Tänkte jag skulle kolla här vad ni tror om detta kan hjälpa? Min Audi är ju gjord för att klara 95-oktanbension även om etanolinblandningen väl inte var aktuell 2003 när min bil tillverkades?

Kan lägga till att fram till för ett år sedan när jag köpte bilen, har den under senaste åren körts väldigt lite och stått mestadels still, om det kan ha betydelse för detta.

rolleslitz

Aktiv medlem
Du har svaren själv, din bil ska gå finfint med 95 oktan BENSIN, men inte alls lika säkert att den går bra med större etanolinblandning.

Om du då kör 3-4 tankar 98 som har lägre etanolinblandning och problemet försvinner så är det etanolhalten som är felkällan. Försvinner inte problemet kan du gå tillbaka till 95.

Att en bil körs lite kan orsaka problem. Har den servats och fått oljan bytt varje år? Tändstift bytta enligt serviceschema?

BUMG

Ny medlem
Hej, och tack för svar!
Ja, tidigare ägare har varit noga med servicen fast han kört så lite och även bytt tändstiften. Jag lade även i tidigt skede under mitt innehav sen för ca 1 år sedan i en flaska motorrengörning i min 95-oktaniga bensin.

Ett problem han dock hade fått pga de få milen och bilen stått mycket still är att mössen hade byggt bo i motorrummet! Jag har därför fått byta tändkablarna samt lagat elfel på ytterligare något ställe. Nu verkar allt funka som det ska, förutom detta att Engine-lampan tänts med ganska långa mellanrum som jag beskrev i min tråd.

Killawife

Aktiv medlem
Bilen ska kunna gå felfritt både på 95 och 98. Det är troligare att det är nåt fel på något annat i avgasreningen. Katten kanske är igensatt och behöver bytas exempelvis. Men har du inte fått en felkod i samband med att motorlampan tänts, för det brukar man få? Vad säger den isåfall?

BUMG

Ny medlem
Jag fick hjälp av en mindre verkstad att "släcka lampan". Dom har bara sagt att det hade att göra med katalysatorn. Sen har jag via ChatGTP fått förslag om att min beskrivning kan tyda på att det är fel på en av givarna före eller efter katalysatorn (kom inte nu ihåg vilken).
Vid besiktningen sa dom att värdena var inom gränserna, men att det var något förhöjda CO2-värden.
Om katalysatorn är igensatt, är det väl ganska dyrt att byta en sådan, eller finns det andra sätt?

Killawife

Aktiv medlem
Avgasreningen fungerar så att det sitter två lambdasensor, en framför och en efter katalysatorn. Den framför mäter avgashalten före och den efter mäter hur effektivt katalysatorn rengör avgaserna och ECU:n kan sen justera bränslet därefter. det finns även fler inblandade komponenter men vi gör det inte för komplicerat. Om en av dessa lambdasensorer är trasig så får man en felkod och avgasreningen funkar inte som den ska och bilen går inte igenom besiktningen. De påpekar dock inte motorns gång på något påtagligt sätt. Katalysatorn består i princip av ett tjock finmaskigt nät av ädelmetaller som binder partiklar till sig. Katalysatorn blir väldigt varm och dessa partiklar förbränns. När en katalysator åldras så minskar dess förmåga att förbränna partiklarna och de fastnar istället i nätet. Efter ett tag så blir katalysatorn så pass igensatt att den inte längre ger ett tillräckligt avgasflöde. Detta noteras av sensorerna och man får en felkod.
Om du har fått en felkod på katalysatorn så är denna troligtvis igensatt. Man kan rengöra den faktiskt men det är lite knepigt på just denna modellen. Det är enklare att bara byta den. Den är inte så dyr.
https://www.ebay.co.uk/itm/156910563388? Kolla din motorkod så det är rätt då jag bara höftade.

Du kan även köpa en universal-kat på exempelvis Biltema. Dessa behöver ofta svetsas dit dock.

BUMG

Ny medlem
Tack för utförligt svar. Jag får väl helt enkelt avvakta tills ev. felkoden dyker upp igen och avläsa den för att se vad som är felet? Kollade med verkstaden idag men dom trodde inte att felkoderna loggades i deras utrustning så de kan gå tillbaka och kolla i efterhand? Vet du möjligen vilken felkod/koder man ska ha uppsikt på i så fall?

Bilen som bara gått ca 12000 mil har för övrigt ägts av en äldre person sen den var ny, tills jag köpte den för ett knappt år sedan, så den har inte körts så hårt, vilket möjligen kan påverka risken för att den "sotar igen" i katalysatorn?

Killawife

Aktiv medlem
Det har inte så mycket med om bilen körs hårt eller mjukt utan mer om man kör långa eller korta sträckor. Motorn går lika effektivt när man kör mjukt som om man ligger på rödstrecket vid varje växling.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp