Audi A4 1,6 - 2003 års modell - 98 oktan bensin?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

BUMG

Ny medlem
Hej,
Jag har en välskött Audi A4 1,6 från 2003 som bara gått drygt 12000 mil. Med längre mellanrum tänds Engine-lampan och visar på felkoder kopplade till katalysatorn. Lampan har vanligtvis tänts i samband med lite längre körningar eller om man kört på motorväg.

Jag har besiktigat bilen utan anmärkningar.

Jag har blivit rekommenderad att testa med att tanka 98 oktan i bilen från min bilverkstad (inte märkesverkstad) för att se om det kan hjälpa. Nu har jag precis gjort min först tankning. Tänkte jag skulle kolla här vad ni tror om detta kan hjälpa? Min Audi är ju gjord för att klara 95-oktanbension även om etanolinblandningen väl inte var aktuell 2003 när min bil tillverkades?

Kan lägga till att fram till för ett år sedan när jag köpte bilen, har den under senaste åren körts väldigt lite och stått mestadels still, om det kan ha betydelse för detta.

rolleslitz

Aktiv medlem
Du har svaren själv, din bil ska gå finfint med 95 oktan BENSIN, men inte alls lika säkert att den går bra med större etanolinblandning.

Om du då kör 3-4 tankar 98 som har lägre etanolinblandning och problemet försvinner så är det etanolhalten som är felkällan. Försvinner inte problemet kan du gå tillbaka till 95.

Att en bil körs lite kan orsaka problem. Har den servats och fått oljan bytt varje år? Tändstift bytta enligt serviceschema?

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp