A6 55 TFSI e

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

BiTu

Aktiv medlem
Härligt! Idag hämtade jag min också. Väldigt kul och allt känns bra hittills. Litet att lära sig i inställningar mm. Tycker inte jag riktigt fick till Battery Hold, bilen ändrar tillbaka själv fast jag ville spara batteri till resten av familjens provkörning (boxen installeras i morgon ju). Mycket teknik att lägga tid på är det ?. Otroligt nöjd med den Firmamentblå färgen, den är skitsnygg helt enkelt.
Har du kommit på hur HOLD funkar?
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Har du kommit på hur HOLD funkar?
Nej, inte än. Har inte hunnit testa så mycket men den verkar väldigt angelägen att byta tillbaka till el så fort det går långsamt eller är tätort. Det verkar nästan inte som att det går att göra en override och bara köra på bensin så länge det är batteriladdning kvar.

Igår fick jag Easee installerad.De har problem med sin molntjänst och app för tillfället men det har gått bra att ladda ändå. När jag hämtade bilen hade den kapacitet på mätaren att gå 55 km. Nu när den står ute står det 48 km fulladdat. Dessutom kraschade MyAudi-appen igår. Sårbart med uppkopplingsberoende...

Laddningsbehovet kommer också kräva tomtplanering och grusläggning på ny parkeringsyta men det får nog bli till våren.

I övrigt så känns bilen fantastisk. Härligt att kunna glida runt på el lokalt och så här långt känns draget tillräckligt. ;) Övmingskörande son trycker gärna på ”Dynamic”-knappen.
 

Bilagor

BiTu

Aktiv medlem
Nej, inte än. Har inte hunnit testa så mycket men den verkar väldigt angelägen att byta tillbaka till el så fort det går långsamt eller är tätort. Det verkar nästan inte som att det går att göra en override och bara köra på bensin så länge det är batteriladdning kvar.

Igår fick jag Easee installerad.De har problem med sin molntjänst och app för tillfället men det har gått bra att ladda ändå. När jag hämtade bilen hade den kapacitet på mätaren att gå 55 km. Nu när den står ute står det 48 km fulladdat. Dessutom kraschade MyAudi-appen igår. Sårbart med uppkopplingsberoende...

Laddningsbehovet kommer också kräva tomtplanering och grusläggning på ny parkeringsyta men det får nog bli till våren.

I övrigt så känns bilen fantastisk. Härligt att kunna glida runt på el lokalt och så här långt känns draget tillräckligt. ;) Övmingskörande son trycker gärna på ”Dynamic”-knappen.
Ja Dynamic är fin ?
Jag har en demo för tillfället, och som du säger, verkar inte som att den gillar att enbart gå 100% på bensin.
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
En sak som jag tror var annorlunda på demobilarna är att båda uttagen i mitt armstöd är USB-c. Beställde inte USB-uttag bak så min bil har inget vanligt USB.
 

AndreasH

Medlem
Nej, inte än. Har inte hunnit testa så mycket men den verkar väldigt angelägen att byta tillbaka till el så fort det går långsamt eller är tätort. Det verkar nästan inte som att det går att göra en override och bara köra på bensin så länge det är batteriladdning kvar.

Igår fick jag Easee installerad.De har problem med sin molntjänst och app för tillfället men det har gått bra att ladda ändå. När jag hämtade bilen hade den kapacitet på mätaren att gå 55 km. Nu när den står ute står det 48 km fulladdat. Dessutom kraschade MyAudi-appen igår. Sårbart med uppkopplingsberoende...

Laddningsbehovet kommer också kräva tomtplanering och grusläggning på ny parkeringsyta men det får nog bli till våren.

I övrigt så känns bilen fantastisk. Härligt att kunna glida runt på el lokalt och så här långt känns draget tillräckligt. ;) Övmingskörande son trycker gärna på ”Dynamic”-knappen.
Har du testat HOLD i "Dynamic" läget? Den verkar ändra en hel del beroende på vilket läge du kör i. Till exempel anpassar den hastigheten till vägskyltar i Efficiency men inte i Dynamic. Kör du i Efficiency kanske den ändrar detta för att spara energi "trots" HOLD. En tanke bara.
 

JonasL

Aktiv medlem
Jag är rätt gasglad och kör alltid med "Dynamic" så dem siffrorna går nog att få bättre.
Förstår, det är en kul bil att gasa i:) Det förklarare de 42km.
När jag lånade bilen i somras så nådde jag ca 60-61km på el utan att köra allt för sparsamt. Dock inga tok gaspådrag. Sen påverkar ju det lite kallare vädret en del med.
 
  • Like
Reactions: Per

SL TFSIe

Aktiv medlem
Har du testat HOLD i "Dynamic" läget? Den verkar ändra en hel del beroende på vilket läge du kör i. Till exempel anpassar den hastigheten till vägskyltar i Efficiency men inte i Dynamic. Kör du i Efficiency kanske den ändrar detta för att spara energi "trots" HOLD. En tanke bara.
Jag gjorde det nu idag, och det stämmer. Den var mer benägen att låta bensinmotorn vara igång, men går ändå över till el ibland. Tyckte faktiskt att när jag växlade tillbaka till "Auto" så fortsatte den på samma sätt, mer vanlig motor än innan... Och det där med anpassningen till skyltarna var inställt på min bil även i Auto från början innan jag listade ut hur man tog bort det. Litet otäckt när bilen plötsligt motorbromsar på motorvägen så fort den ser en sänkning av hastigheten...
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Ni som liksom jag fått era bilar, vad är er räckvidd på el när bilen är fulladdad nu? Min har minskat från 55 km när jag hämtade bilen, över 48 km efter första laddning hemma till att nu ligga på 42-44km fulladdad. Bilen står utomhus men det är ju ändå ganska varmt ute och det har verkligen blivit lägre och lägre räckvidd per laddning...
 

AndreasH

Medlem
Ni som liksom jag fått era bilar, vad är er räckvidd på el när bilen är fulladdad nu? Min har minskat från 55 km när jag hämtade bilen, över 48 km efter första laddning hemma till att nu ligga på 42-44km fulladdad. Bilen står utomhus men det är ju ändå ganska varmt ute och det har verkligen blivit lägre och lägre räckvidd per laddning...
Exakt samma för mig, hade 48km när jag hämtade den och ca 42km nu. Kan det ha att göra med att den känner ens förbrukning? Har inte testat att återställa dock.
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Exakt samma för mig, hade 48km när jag hämtade den och ca 42km nu. Kan det ha att göra med att den känner ens förbrukning? Har inte testat att återställa dock.
Ja, det kan det ju ha. Snitthastighet idag 25 km/h, 10 km kört (enbart el) och nu 24 km kvar på batteriet från fulladdat med bedömd räckvidd 43 km i morse. Litet tidigt att utvärdera men den har inte överraskat på uppsidan med batteriräckvidden än. :unsure:
 

JonasL

Aktiv medlem
Andreas och SL har ni haft plugin-hybrider tidigare?
Jag har märkt att flera personer som köpt sin första plugin-hybrid reagerar lite på samma sätt som er. Det är lite tillvänjning innan man "lär" sig hur man skall köra bilen. Då menar jag inte att man måste köra snålt utan mer lite annorlunda körsätt.
Jag hade tex 60km räckvidd när jag lånade en Avant i somras inför min beställning. Och då körde jag inte snålt även om jag inte tokkörde bilen heller. Den bilen hade 19'' fälgarna så har ni valt 20'' så kan ni räkna bort några km räckvidd på det.
Så ge det någon månad sen tror jag ni kommer se högre räckvidd.

Sen påverkar ju det lite kyligare vädret en del men max 3-4km skulle jag gissa på, om ni inte ligger under nollan för då kan det säkert bli 10-12km kortare sträcka enligt min erfarenhet.

Angående det där med att läget Hold stänger av sig. Kan det vara så att Audi har "geofencing" på samma sätt som BMW har börjat med? När man närmar sig stadskärnorna går den över till el per automatik? Ett sätt för dem att förbereda sig på inför städers förbud av fossilbränsle i stadskärnorna.
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Det här är min första plugin-hybrid. Det har blivit mest lokala körningar i stort sett helt på el och jag har mest kört lugnt och långsamt. Det har dock varierat vad bilen säger att det räcker till från start, mellan 42 och 48 km. I praktiken har nog 10 extra km försvunnit på vägen känns det som, men jag behöver nog litet mer data än jag har för att kunna dra någon riktig slutsats. Jag har 19".

De säger ju att bilen med navigationen inkopplad i alla fall vet om den är i tättbebyggt område och kopplar på el då, men det kan nog stämma att den kan göra det ändå?
 

JonasL

Aktiv medlem
Det här är min första plugin-hybrid. Det har blivit mest lokala körningar i stort sett helt på el och jag har mest kört lugnt och långsamt. Det har dock varierat vad bilen säger att det räcker till från start, mellan 42 och 48 km. I praktiken har nog 10 extra km försvunnit på vägen känns det som, men jag behöver nog litet mer data än jag har för att kunna dra någon riktig slutsats.
Plugin hybrider är mer lika förbränningsmotorer än elbilar när det gäller förbrukning. Så kör du mycket stadskörning med mycket gas och broms så kommer du tappa en del i räckvidd på samma sätt som förbrukningen på en förbränningsmotor sticker i väg rejält i stadstrafik.
Men jag tror ändå att du om någon månad kommer märka att du får bättre värden. Det är i alla fall min erfarenhet från andra forum. Som exempel var det en ny BMW 330e ägare som också låg på ca 40-43km i början. Sen efter 3-4 mån så låg han på runt 50-52km på samma vägsträckor.

Angående den varierande räckvidden vid start så förmodar jag att Audi räknar på samma sätt som BMW. Dvs, bilen tittar på snittförbrukningen de senaste x antal milen och utifrån det räknar fram räckvidden. Så har du kört mycket stad innan så kommer den starta på ett lägre värde än om du kört mycket landsväg precis innan.
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Kul att läsa att de får så lång räckvidd i praktiken. Med hemarbete nuförtiden så har jag nästan uteslutande kört lokalt än så länge och i princip bara på el. 100% laddad tycker nu bilen att 38 km är räckvidden efter att kylan slog till i går kväll.

Ni andra som redan har bilen, jag tycker att den är onödigt mörk inuti? (då hade jag ändå svart innertak och klädsel i min tidigare BMW 5-serie) Har ni hittat något sätt att få den att automatiskt slå på något mer än den ganska skumma ambiente-belysningen (jag har den utökade flerfärgade) när man låser upp eller slår av tändningen efter körning?
 

AndreasH

Medlem
Kul att läsa att de får så lång räckvidd i praktiken. Med hemarbete nuförtiden så har jag nästan uteslutande kört lokalt än så länge och i princip bara på el. 100% laddad tycker nu bilen att 38 km är räckvidden efter att kylan slog till i går kväll.

Ni andra som redan har bilen, jag tycker att den är onödigt mörk inuti? (då hade jag ändå svart innertak och klädsel i min tidigare BMW 5-serie) Har ni hittat något sätt att få den att automatiskt slå på något mer än den ganska skumma ambiente-belysningen (jag har den utökade flerfärgade) när man låser upp eller slår av tändningen efter körning?
Även jag förlorade ungefär en halvmil nu när kylan kom, 40km kom jag idag vid 0 grader ute.
Inte tänkt på att det är mörkt i bilen faktiskt, däremot är röststyrningen under all kritik i den. Hade en Audi A5 Sportsback -18 innan denna och den var klart bättre. Hur är det i era?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp