A6 55 TFSI e

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Magut75

Medlem
Min bil är i Sverige och har fått ett registreringsnummer. Står nu i hamnen och väntar på transport till ÅF. Den trånga sektorn verkar nu vara rekondpersonalen hos ÅF som är underbemannad... De säger max 2-3 veckor från nu för att ge sig själva litet marginal. Jag hetsar på dem. :)
Grattis!! Då är det nära för dig :) Jag har fortfarande inte hört ett ljud och därmed inte ens fått prel. produktionsvecka!!
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Inga nyheter men en fråga. Hur tänker ni kring laddbox? Jag försöker orientera mig men tycker det är litet svårt att bedöma vad som behövs och vad som är bra. Det finns inte så många neutrala bedömningar att läsa tycker jag. Jag bor i en 100 år gammal stenvilla med bergvärme och har redan 25A huvudsäkring. Såvitt jag förstår verkar det klokt med lastbalansering och det verkar inte finnas i alla alternativ. Det verkar också variera gansla mycket i pris (före bidrag).

Kollat på:
Easee
Garo GLB (tror mest på den än så länge)
Halo

Någon som har erfarenhet/input?
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Hej!

Jag kan inte uttala mig om dina säkringar etc, men ska beställa som den i länken då jag har vänner som använder den och är väldigt nöjda!
Just det, det skrev du ju tidigare. Jag kommer ha min box på fasaden till huset (mitt garage i källaren är upptaget) så jag kommer ändå behöva en fast installation. Den där verkar ju ha högre IP-klass än de andra också (alltså mer vädertålig), men å andra sidan ingen lastbalansering (vilket kanske behövs för att inte skjuta proppar när det är mycket förbrukning samtidigt, kanske inte, jag vet helt enkelt inte)?

Det är litet det jag menar, det finns för- och nackdelar med olika boxar men svårt att hitta något vettigt opartiskt test av dem, vilket är litet konstigt. :unsure:

Jag har försökt kontakta just laddstoppet via deras kontaktfunktion för rådgivning men inte fått något svar än.
 

JonasL

Aktiv medlem
Inga nyheter men en fråga. Hur tänker ni kring laddbox? Jag försöker orientera mig men tycker det är litet svårt att bedöma vad som behövs och vad som är bra. Det finns inte så många neutrala bedömningar att läsa tycker jag. Jag bor i en 100 år gammal stenvilla med bergvärme och har redan 25A huvudsäkring. Såvitt jag förstår verkar det klokt med lastbalansering och det verkar inte finnas i alla alternativ. Det verkar också variera gansla mycket i pris (före bidrag).

Kollat på:
Easee
Garo GLB (tror mest på den än så länge)
Halo

Någon som har erfarenhet/input?
Jag har denna laddbox https://evconnect.se/collections/wallcharger/products/wallcharger-typ-2-11-kw-16a-3-fas

Den fungerar bra om man inte vill ha massa tilläggstjänster som att tex följa laddningen via app/weben och sånt. Har du dessutom redan ett 3-fas uttag i garaget är den väldigt enkel att installera. Finns även att få utan 3-fas uttag. Går enkelt att ställa om till lägre effekt ifall man vill.
Har du en 25A huvudsäkring är behovet av laddbalansering i princip noll med din bil. Dessutom gissar jag på att du som de flesta andra mestadels kommer ladda nattetid då är det ännu mindre risk att överlasta. Skall du ladda dagtid och du kör massa annat samtidigt går det ju alltid att sänka laddeffekten lite under den perioden med ett enkelt knapptryck på boxen.
Boxen ger ju max 11kwh (7,2 med Audin) och en 25A huvudsäkring klarar ca 17,2kwh (3fas*230*25) så du kan köra rätt mycket annat innan jordfelsbrytaren slår till.

Vill du ha en box uppkopplad mot nätet hade jag gått på en Halo. Där går det dessutom att lägga till en lastbalanserar i efterhand om du känner att du skulle behöva det.
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Två rekommendationer på samma låda i alla fall :). Nu har jag också chattat med dem men blev inte så jättemycket klokare även om de var väldigt tillmötesgående och nog kan sin sak. Rekommenderade först Garo som jag tittat på med lastbalanserare. Säger att de med befintligt 3-fasuttag oftast väljer Besen och att Easee är deras mest sålda box. Den kan också kompletteras med lastbalanserare senare utan elektriker. Garo är dock rätt mycket dyrare...
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Jag har denna laddbox https://evconnect.se/collections/wallcharger/products/wallcharger-typ-2-11-kw-16a-3-fas

Den fungerar bra om man inte vill ha massa tilläggstjänster som att tex följa laddningen via app/weben och sånt. Har du dessutom redan ett 3-fas uttag i garaget är den väldigt enkel att installera. Finns även att få utan 3-fas uttag. Går enkelt att ställa om till lägre effekt ifall man vill.
Har du en 25A huvudsäkring är behovet av laddbalansering i princip noll med din bil. Dessutom gissar jag på att du som de flesta andra mestadels kommer ladda nattetid då är det ännu mindre risk att överlasta. Skall du ladda dagtid och du kör massa annat samtidigt går det ju alltid att sänka laddeffekten lite under den perioden med ett enkelt knapptryck på boxen.
Boxen ger ju max 11kwh (7,2 med Audin) och en 25A huvudsäkring klarar ca 17,2kwh (3fas*230*25) så du kan köra rätt mycket annat innan jordfelsbrytaren slår till.

Vill du ha en box uppkopplad mot nätet hade jag gått på en Halo. Där går det dessutom att lägga till en lastbalanserar i efterhand om du känner att du skulle behöva det.
Nu har jag också chattat med Evconnect och deras inställning var nästan identisk med det JonasL skrev. Dock lutar det då åt en Easee som också går att kompensera med lastbalanserare ( i alla fall snart) i efterhand. Då kommer hela kalaset gå på ca 8.000 kr inkl. installation efter det generösa bidraget från staten. Och det känns prisvärt tycker jag.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp