A6 55 TFSI e

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

ShamnA6

Ny medlem
Beställde min bil v. 14 med produktions v. 35 vid beställning, fick ändrat i slutet Juli till prod. v. 43. De gick till mitten Nov då frågade jag om min bil var på gång, dröjde med svar sedan återkom handlaren med att min bilen förväntas att produceras v. 10. tolkar de svaret som produktions veckan fortfarande är högst osäker. Jag ifrågasatte handlaren hur de kan gå så snett med både information från handlare och Audi varpå säljaren ringde upp mig och jag fick en utskällning att han skulle minsann inte ta någon skit från mig för detta, ring till fabriken och skäll på dom!! Sista gången den handlaren får en beställning.
 

Rusty

Medlem
Hur ska man tolka Audi hotlines info?
Förut skrev dom ju ut vilka medeller som tillverkades eller inte en speciell vecka.
Nu hänvisar man till "anläggningsmeddelande"
enligt nedan:

Driftsrutiner i Neckarsulm (uppdatering 15 december)

I Neckarsulm kommer de operativa rutiner som redan har tillkännagetts att gälla under veckan som börjar den 13 december (kalendervecka 50).

De nuvarande driftsrutinerna på Neckarsulm-platsen för januari finns här i anläggningsmeddelande nr. 71/2021 NSU.
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Häromdagen parkerade jag bilen med låg tanknivå (bensintanken alltså), 11%. Och nu vägrar bilen förvärmning? I appen står ingenting, timern skickas iväg utan felmeddelande men då den inte startat försökte jag göra det inifrån bilen men då får jag meddelande om att det inte går pga för låg bränslenivå? För mig verkar det helt bisarrt?
 

JonasL

Aktiv medlem
Har märkt samma sak SL TFSIe. Var samma sak på min tidigare BMW. Fråga mig inte varför då den använder batteriet för värmningen. Min fungerar inte ens om jag har kabeln i.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Hade en Golf GTE som hyrbil förra vintern och i den satt det en bensindriven värmare. Om det ser ut så på A6 ska jag låta vara osagt. Att laddningen går på när värmaren startar är inte så konstigt, den behöver ju el också för att driva fläkt, glödstift mm. Om det är en bränslevärmare vill säga...
/Hälsningar Claes
 

BiTu

Aktiv medlem
Jag har inte läst igenom hela tråden, men mina stats efter 2000 mil + r 54% el. Förbrukning av bensin 0.51 sedan jag fick bilen. Men en lustig sak, plötsligt på motorvägen idag började bilen ladda medan jag körde! Skulle inte finnas på min bil? (2020). Och jag gjorde inget val, nån som har svar på vad som kunde ha hänt?
 

SL TFSIe

Aktiv medlem
Jag har inte läst igenom hela tråden, men mina stats efter 2000 mil + r 54% el. Förbrukning av bensin 0.51 sedan jag fick bilen. Men en lustig sak, plötsligt på motorvägen idag började bilen ladda medan jag körde! Skulle inte finnas på min bil? (2020). Och jag gjorde inget val, nån som har svar på vad som kunde ha hänt?
Det där lät ju spännande, började genast googla (utan resultat). Hur märkte du det? De nya skall väl ha ett fjärde läge ”charging” som komplement till de tre EV/autohybrid/Hold?
 

BiTu

Aktiv medlem
Det där lät ju spännande, började genast googla (utan resultat). Hur märkte du det? De nya skall väl ha ett fjärde läge ”charging” som komplement till de tre EV/autohybrid/Hold?
Märkte det genom att jag fick mer och mer räckvidd!
 

Bilagor

JonasL

Aktiv medlem
BiTu, låter intressant. Vilket körläge hade du i?

Jag kör oftast i Auto och då laddar den upp till 3km när batteriet är tomt (på motorväg) men slutar efter det. Kör jag däremot i Dynamic har jag märkt att den generera lite mer till batteriet har dock inte kört tillräckligt långt för att se hur mycket mer den genererar. Märks dock på bensinförbrukningen att den laddar då den ökar jämfört med Auto trots konstant fart med farthållare.

Sen undrar jag var du ser hur mycket du kört på el i procent. Har själv kört lite mer än 2100mil med en snittförbrukning på 0,09 l/mil. Kör sällan längre än 4-5mil utan att kunna ladda som ni kanske förstår.

Så här i efterhand så funderar jag på om inte en ren elbil hade varit ett bättre val. Men är väldigt nöjd med A6an och vid beställning fanns ingen elbil med den där wow-känslan till ett rimligt pris och räckvidd.
 

BiTu

Aktiv medlem
BiTu, låter intressant. Vilket körläge hade du i?

Jag kör oftast i Auto och då laddar den upp till 3km när batteriet är tomt (på motorväg) men slutar efter det. Kör jag däremot i Dynamic har jag märkt att den generera lite mer till batteriet har dock inte kört tillräckligt långt för att se hur mycket mer den genererar. Märks dock på bensinförbrukningen att den laddar då den ökar jämfört med Auto trots konstant fart med farthållare.

Sen undrar jag var du ser hur mycket du kört på el i procent. Har själv kört lite mer än 2100mil med en snittförbrukning på 0,09 l/mil. Kör sällan längre än 4-5mil utan att kunna ladda som ni kanske förstår.

Så här i efterhand så funderar jag på om inte en ren elbil hade varit ett bättre val. Men är väldigt nöjd med A6an och vid beställning fanns ingen elbil med den där wow-känslan till ett rimligt pris och räckvidd.
Dynamic kör jag i. Men detta har aldrig tidigare hänt! Sedan hände det igen, men då bara i några minuter.
Jag ligger på 54% el efter 2000 mil, och 0.51 l/mil - men jag kör en hel del längre sträckor också.
Sjukt nöjd med den, och OM man nu har chargemode inbyggt och kan knäcka det så är det ju grädde på tårtan! Bifogar en bild på symbolen som dök upp, tycker inte jag sett den tidigare?
 

Bilagor

Gus777

Ny medlem
Hej, någon som vet ungefär vad förbrukningen på en A6 Avant TFSI e blir om man skall köra en sträcka på ca 26 mil (ingen motorväg, med en snitthastighet på ca 90 km/h). Bilen är laddad och varm innan avfärd.
 

Lattra

Ny medlem
ÄNTLIGEN! Nu finns bilen i Sverige, med Svenskt reg.nummer. Ska få bilen om en vecka eller två.
Beställde bilen i slutet av Nov 2020. Så ja, lång väntan, ca 14 månader. Så nu ser jag fram emot att börja testa och se vad bilen går för.
 

Bellhou5e

Medlem
Beställde min slutet av Dec 20 har fått samma info av säljare. Du råkade du inte köpa din I Hammarby sjöstad?
Ursäkta sent svar. Jag köpte min från ett företag i Halland.
Förväntar mig snart ett mejl från säljaren som säger att det har blivit framflyttat igen med tanke på vad VW-koncernen sa som halvledare under 2022. Lite tråkigt att vänta på en bil i över 15 månader, känns ju nästan som om att man skall avboka och beställa 2023 när den eldrivna A6 kommer (om den kommer).
 

aNgY

Medlem
ska du tvätta själv så kan jag rekommendera Tershines producter, speciellt refract är grymt bra. men lättast är ju förstås att lämna in 🙂
Tack för tipset! Köpte ett helt tvätt-kit från Tershine och behandlade med deras Magnify coating: Mycket bra yta, mycket lätt-tvättad!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp