Audi 2007 AC Kyler ej

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

A-Man

Medlem
Har en ac som inte kyler, tänkte om det är en fördel att byta tryckvakt innan man lämnar in för en eventuellt ac service?
Någon som fyllt sin AC själv, det verkar inte så avancerat.
 

parjohan

Medlem
Min kyler inte heller...har fattat det som att om det är för lite köldmedium (r 134a) så avaktiveras kompressorn. Frågan är hur man hanterar en så flyktig gas...
 

rolleslitz

Aktiv medlem
Har en ac som inte kyler, tänkte om det är en fördel att byta tryckvakt innan man lämnar in för en eventuellt ac service?
Någon som fyllt sin AC själv, det verkar inte så avancerat.
Och som ungefär ALLTING med modernare bilar (utom kanske en synlig punktering) så är det FELKODSkontroll som är första punkten.

Och i detta fall inte motorns felkoder, utan i klimatanläggningens felkoder. Då kan man få veta om det istället för låg nivå gas råkar vara en givare som gett upp eller något annat fel.

Helt enkelt en start för att se var du ska jobba.
 

A-Man

Medlem
Och som ungefär ALLTING med modernare bilar (utom kanske en synlig punktering) så är det FELKODSkontroll som är första punkten.

Och i detta fall inte motorns felkoder, utan i klimatanläggningens felkoder. Då kan man få veta om det istället för låg nivå gas råkar vara en givare som gett upp eller något annat fel.

Helt enkelt en start för att se var du ska jobba.
Jag ska se om jag kan få tag i en läsare för VAG.
Vi ska mötta trycket i systemet.
 

Sniper00

Ny medlem
8P 525gram, R134, trycket skall ligga på ca 75psi vid 25 graders utetemp, trycket berättar alltså inte mängden gas du har i systemet, har du lite gas så har du en läcka, lämna in å felsök istället för å tjonga i massa burkar på känn då du kan skada systemet mer då.
 

A-Man

Medlem
8P 525gram, R134, trycket skall ligga på ca 75psi vid 25 graders utetemp, trycket berättar alltså inte mängden gas du har i systemet, har du lite gas så har du en läcka, lämna in å felsök istället för å tjonga i massa burkar på känn då du kan skada systemet mer då.
Vad är det som berättar hur stor mängd gas det är i?
Om det är för dåligt tryck så startar inte kompressorn.
Men jag förstör ju ingenting genom att koppla på en manometer och kontroller trycket?
 

Sniper00

Ny medlem
Nä du pajar inget av å bara kolla tryck men firmorna väger gasen när dom tömmer ur vid service.
Men fyller du nytt så håll koll så inte PSI trycket inte drar iväg över 85 tror jag är max, tror dom vanligaste påfyllnadsburkarna innehåller 190-230 gram gas sen brukar det finnas burkar med UV spårmedel så du kan felsöka ev läckage själv med UV lampa.
Kompressorn startar inte heller med för låg gasmängd.
Forskade lite i ämnet när min A6a bråkade med mig.
 

A-Man

Medlem
Nä du pajar inget av å bara kolla tryck men firmorna väger gasen när dom tömmer ur vid service.
Men fyller du nytt så håll koll så inte PSI trycket inte drar iväg över 85 tror jag är max, tror dom vanligaste påfyllnadsburkarna innehåller 190-230 gram gas sen brukar det finnas burkar med UV spårmedel så du kan felsöka ev läckage själv med UV lampa.
Kompressorn startar inte heller med för låg gasmängd.
Forskade lite i ämnet när min A6a bråkade med mig.
50 har jag hört är max det brukar stå på manometern.
Jag kan nog låna en slang å mäta även beställa hem gas men hittar jag en ac service för 995kr så lämnar jag in den.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp