Ja det bygger tydligen på att det ska vara ett visst tryck.Min kyler inte heller...har fattat det som att om det är för lite köldmedium (r 134a) så avaktiveras kompressorn. Frågan är hur man hanterar en så flyktig gas...
Jag ska försöka ta reda på hur mycket det ska vara i och vilket tryck.Min kyler inte heller...har fattat det som att om det är för lite köldmedium (r 134a) så avaktiveras kompressorn. Frågan är hur man hanterar en så flyktig gas...
Och som ungefär ALLTING med modernare bilar (utom kanske en synlig punktering) så är det FELKODSkontroll som är första punkten.Har en ac som inte kyler, tänkte om det är en fördel att byta tryckvakt innan man lämnar in för en eventuellt ac service?
Någon som fyllt sin AC själv, det verkar inte så avancerat.
Jag ska se om jag kan få tag i en läsare för VAG.Och som ungefär ALLTING med modernare bilar (utom kanske en synlig punktering) så är det FELKODSkontroll som är första punkten.
Och i detta fall inte motorns felkoder, utan i klimatanläggningens felkoder. Då kan man få veta om det istället för låg nivå gas råkar vara en givare som gett upp eller något annat fel.
Helt enkelt en start för att se var du ska jobba.
Vad är det som berättar hur stor mängd gas det är i?8P 525gram, R134, trycket skall ligga på ca 75psi vid 25 graders utetemp, trycket berättar alltså inte mängden gas du har i systemet, har du lite gas så har du en läcka, lämna in å felsök istället för å tjonga i massa burkar på känn då du kan skada systemet mer då.
50 har jag hört är max det brukar stå på manometern.Nä du pajar inget av å bara kolla tryck men firmorna väger gasen när dom tömmer ur vid service.
Men fyller du nytt så håll koll så inte PSI trycket inte drar iväg över 85 tror jag är max, tror dom vanligaste påfyllnadsburkarna innehåller 190-230 gram gas sen brukar det finnas burkar med UV spårmedel så du kan felsöka ev läckage själv med UV lampa.
Kompressorn startar inte heller med för låg gasmängd.
Forskade lite i ämnet när min A6a bråkade med mig.