Vinande ljud vid 70+ km/h på Audi A4 B9 quattro – glapp i diffen, hjälp?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Manfred

Ny medlem
Hej, jag har nyligen köpt en 2017 Audi A4 B9 quattro 2.0 tdi 190hp stronic. Upptäckte ett vinande ljud i lite högre hastigheter, tittade under bilen och upptäckte det här glappet i diffen/ut från växellådan höger sida.

Någon som har erfarenhet eller vet vilka delar som behövs för att åtgärda det samt vart det finns att köpa? Jag hittar bara delar till B8 och manuella växellådor, står att det inte passar till min bil när man knappar in regnr.

Tack på förhand.

George

Aktiv medlem
Är det din bil man ser på videon?
Hur vet du att "vinandet" kommer därifrån? Du kan ju ha glapp som inte låter något.
Jag tror inte att du har hittat orsaken till vinandet.
Jag har erfarenhet av folk som köper nya reservdelar och "tokbyter" utan att veta vad som är det egentliga felet.
Mer felsökning behövs innan du byter något som inte är orsaken.

Manfred

Ny medlem
Ja det är min bil.
Det vet jag iofs inte till 100% men killen som hade bilen innan mig hade haft in den på verkstad och verkstaden trodde att det var därifrån ljudet kom.
Vad tror du att det är som viner? Hur felsöker jag vidare? Jag har inte hittat något annat som jag kan tänka mig är orsaken.

rolleslitz

Aktiv medlem
Hej, jag har nyligen köpt en 2017 Audi A4 B9 quattro 2.0 tdi 190hp stronic. Upptäckte ett vinande ljud i lite högre hastigheter, tittade under bilen och upptäckte det här glappet i diffen/ut från växellådan höger sida.

Någon som har erfarenhet eller vet vilka delar som behövs för att åtgärda det samt vart det finns att köpa? Jag hittar bara delar till B8 och manuella växellådor, står att det inte passar till min bil när man knappar in regnr.

Tack på förhand.
Ser inte helt rätt ut, lite glapp men inte i närheten av din video.

Beror på hur seriöst du vill göra det, och vad som är fel. Tror inte det glappat så från början, så gissar att något av lagren för diffen börjat dö.
I så fall byte lager och shimsning diff. Audi kan tänkas ha reservdelar till Audi bilar...

Annars får man kolla vem som tillverkat växellådan, tex ZF och gå genom en återförsäljare för dessa.

Har du riktig tur kan man plocka ur diffen med lådan kvar i bilen (även om det är pilligt och krångligt) och byta lager och shimsa på känsla. Ska det göras efter bok nya lager och testshims, sedan läsa spel och mata i rätta shimsen.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp