Vad är det för ”visslande” eller ”pipande ljud” !?!?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Yxiii

Medlem
Jag har ett fruktansvärt irriterande ljud jag upptäckte när jag håller foten lätt på gasen och bara flyter med i trafiken
spelar ingen roll om jag kör i 70, 80, 90, eller 100kmh det kommer alltid.
Pipandet slutar om jag inte håller ”lätt gas”
Vad kan det vara för galet?

Har även ett konstigt prasslande eller rasslande ljud vid gaspådrag. Men tydligen inte tillräckligt högt för att vissa mekaniker ska tycka det är konstigt... låter nästan som att dörren inte är riktigt stäng (vilket den är)

någon som har eller har haft liknande ljud?

OBS prassel/rassel finns inte med på klippet.
Visa bilaga trim.A908D27C-C36D-4A48-AD7E-316DE7F49E71.MOV
 
A

Andreas Arvidsson

Gäst
Hej! Jag har också det där pipande ljudet (hög frekvens) i ca 90-100 km/h. Mycket störigt, men vet inte vad det beror på tyvärr. Vad har du för motor? Jag har en A6 C7 2.0 TDI 2017.
 

Yxiii

Medlem
Hej! Jag har också det där pipande ljudet (hög frekvens) i ca 90-100 km/h. Mycket störigt, men vet inte vad det beror på tyvärr. Vad har du för motor? Jag har en A6 C7 2.0 TDI 2017.


Tjena, jag har en A6 allroad 3.0tdi -2014
Jag lämnade in min på felsökning och det var kamkedjespännaren som var dålig vilket kommer kosta 70.000:- att fixa på Audi...

Nu hade jag i och för sig ett svagt rasslande ljud också och det är ju med stor sannolikhet det ljudet som är att kamkedjan blivit för slapp.
sen om det vIsslande ljudet också kommer från dåligt sträckt kamkedja vet jag inte än. Får se när det är lagat om det är borta.
 
A

Andreas Arvidsson

Gäst
Hmm jag fick detta svar av Audi efter ännu en felsökning


Det kommer från en vajer till din växelmanövering.
Det man behöver göra för att åtgärda missljudet är att sätta dit en ny vajer med en ljuddämpare.
Intressant. Jag har ju 2.0 TDI och har fortfarande kvar ljudet. Vevhusventilationen borde väl inte satt igen efter strax under 4000 mil tänker jag. Det där med vajern var ju intressant. Är det S-tronic vi pratar om? Vet du vad det kostar att göra en sådan åtgärd?
 
A

Andreas Arvidsson

Gäst
Intressant. Jag har ju 2.0 TDI och har fortfarande kvar ljudet. Vevhusventilationen borde väl inte satt igen efter strax under 4000 mil tänker jag. Det där med vajern var ju intressant. Är det S-tronic vi pratar om? Vet du vad det kostar att göra en sådan åtgärd?
Och var genomfördes felsökningen? Auktoriserad Audi-verkstad?
 
A

Allroad-16

Gäst
Hej jag hade en 3.0tdi -14 innan som hade det tjutande ljudet du beskriver. Köpte den ny och bråkade så dom bytte låda tillslut, utan skillnad på pipljudet. Sambon retade mig för att bilen kunde vissla och undrade om jag fick det på köpet(nästan 500000). Försökte få dom att byta kardanröret som jag hade läst kunde låta nått liknande, men det gjorde dom inte. Man orkade inte bråka mer heller, men dom sa att dom låter så i drivlinan. Det gjorde iaf inte i demobilen jag provade.
 

Yxiii

Medlem
Hej jag hade en 3.0tdi -14 innan som hade det tjutande ljudet du beskriver. Köpte den ny och bråkade så dom bytte låda tillslut, utan skillnad på pipljudet. Sambon retade mig för att bilen kunde vissla och undrade om jag fick det på köpet(nästan 500000). Försökte få dom att byta kardanröret som jag hade läst kunde låta nått liknande, men det gjorde dom inte. Man orkade inte bråka mer heller, men dom sa att dom låter så i drivlinan. Det gjorde iaf inte i demobilen jag provade.
Ja man blir lite trött på det... men vafan då kanske det är din gamla bil jag har köpt ? kommer du ihåg ditt regnummer på den bilen?
 
I

Ivan

Gäst
Hej! Nu när jag var påväg hem från Ystad så hörde jag för första gången att bilen (a4 -16) gav ifrån sig ett ”visslande” ljud i några sekunder. Det kommer tillbaka då och då när man trycker lite lätt på gasen. Då körde jag runt 70km/h.
 
I

Ivan

Gäst
Nej, jag sålde bilen. Blev så satans trött på att lyssna på tjutande ljud när jag körde. Jag har testat fler A6 nu med samma ljud och eftersom Audi säger att det är normalt så är ju saken klar att det aldrig mer blir audi. :)
Pratade nu med en vän och han sa att hade samma problem på sin audi. Först hörde han ett litet visslande ljud och sen blev det värre som blev till slut väldigt högt oljud. Det som låg bakom till det var hjullager. ?
 

Yxiii

Medlem
Pratade nu med en vän och han sa att hade samma problem på sin audi. Först hörde han ett litet visslande ljud och sen blev det värre som blev till slut väldigt högt oljud. Det som låg bakom till det var hjullager. ?
100% säker på att det inte var ett hjullager eftersom den varit inne på felsökning ett par gånger... som sagt har testat flera A6 som har samma ljud.
 
I

Ivan

Gäst
100% säker på att det inte var ett hjullager eftersom den varit inne på felsökning ett par gånger... som sagt har testat flera A6 som har samma ljud.
Konstigt... fattar inte varför audi ska tillverka bilar så att de låter som att någon kväver en gås ?
 

MickeM

Medlem
Jag har också ett vinande ljud som kommer i ca 90km/h och ökar/ändras med hastigheten.
Låter mest i 95km/h.
När det startat kan det hänga med ner till 70, men man ska upp i 90/95 innan det startar.

Det är hastighetsrelaterat.
Vilken växel kvittar och ändras högst marginellt med gas. Skulle egentligen säga att det inte gör det.
Tystnar inte ens med friläge. Svårt att tro det är växellådan, faktiskt.

Ljudet kommer framifrån. Åt förarsidan inbillar jag mig, men svårt att säga.
Det spelar ingen roll om kupefläkten är av.

Jag hörde det nu med nya däck.
KAN vara nya däcken, men dessa är mycket tystare än de gamla så det var nog överröstat förut.

Med radio på missas det nog av merparten av människor.

Hjullager brukar inte låta så här utan mer mullrande, men omöjligt är det ju inte.

Nu har jag en A4 förvisso.
En 2.0 TDI 190hk S-tronic Quattro från 2017.
Strax under 7000mil.

Karrosserna och drivlinan är ju väldigt lika mellan A4 och A6 i dom här årgångarna.

Känns visslandet igen?
 
Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp