Utöka körkortsklass till BE-körkort

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej alla :)

Jag hade en väldigt roligt och intressant vecka på jobbet. :)

I måndags så hjälpte jag till att lasta en vinsch bil (det går inte att växla) och chauffören visste inte hur vinschen fungerar på öppna släpet så hjälpte honom med det. Planen var att jag hanterade vinschen och han styrde bilen. Men det som drog ut på tiden var att det saknades en dragögla så fick vänta på att folk som jobbade på verkstan kunde få fram det. Väl hittad så fick vi låna dragöglan, koppla på vinsch bilen och så var det bara att vinscha upp bilen på släpet. Sen fick jag skjuts hem :)

I onsdags så var det som vanligt, gjorde mina rutiner på morgonen och förmiddag. Vid 10 tiden så var det dags att inventera alla bilar som fanns på terminalen, fortsatte med det efter lunch. Jag var klar ungefär mellan 2 och halv 3 på eftermiddag. Var ganska många avvikelser som behövde redas ut men efter en hel del letande så fick jag bekräftat att inventeringen är genomförd och det blev 100 procent :D
Klockan halv 4 så övade jag med firmabilen kopplad med öppna släpet, övade i 30 minuter och efter det så var det hemgång för mig :) Jag var på väldigt bra humör :D

Och så igår så blev morgonen lite speciell. Ekipaget var på terminalen men skulle ut igen när som helst, men väl framme på kontoret så fick jag reda på att täckta släpet var på verkstan (STS) och att den skulle hämtas. Medarbetaren frågade om jag ville följa med och hämta släpet, så jag tackade ja :) Han bad mig att kontrollera att alla lampor lyser när släpet är kopplad på firmabilen och han vet att jag är bra på sånt :)

Jag följde med chauffören och han frågade om man ville köra bilen och jag sa ja :D
På vägen dit råkade jag köra fel, visste var verkstan låg men tänkte helt fel :p

Väl framme gick vi till receptionen, sa att vi skulle hämta täckta släpet :)
Fick veta sen vilken port det är så jag hämtade firmabilen, backade mot släpet och så var det bara att koppla den. Kontrollerade också att alla lampor fungerade :) Backljus, blinkers, bromsljus och belysningen inne i släpet. Allt fungerade så det var bara att åka tillbaka till terminalen. Jag satte mig på passagerar sidan, får inte köra släpet eftersom jag saknar behörighet. Väl framme på terminalen så fick jag öva att backa in släpet där den ska stå, mellan öppna släpet och båt släpet (chefens).
Var inte så nöjd eftersom släpet inte stod rakt men nästa gång så :D

Det var också prat om att täckta släpet behövde laddas, det är till vinschen men det fanns ingen annan dragbil. Medarbetaren har ju sin bil och den har dragkrok så jag fick nyckeln av honom. Han bad mig kontrollera att alla lampor fungerar så det var bara att hämta bilen, backa mot släpet och koppla den. Alla lampor fungerade vilket är bra. Täckta släpet skulle in i garaget så det var bara att backa med släpet. Medarbetaren var ute och kollade så jag inte backade mot nåt vilket är bra :)

Det tog en stund men det gick bra, täckta släpet står inne i garaget men det blev ingen laddning av den så det blir ett projekt för mig på måndag :) Verktyg och annat som är nödvändigt finns i garaget :)

Så totalt har jag övat med släp i 25-30 minuter:D Jag är väldigt nöjd :)

//CarpeDiem
 
Senast ändrad:

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej alla :)

Jag kämpar fortfarande med teorin och pluggat för fullt de senaste dagarna/veckorna.
Det är väldigt mycket repetition av B-körkort så läser mer om kategorierna trafiksäkerhet och trafikregler för det är de sakerna jag behöver plugga mer på.

Har skrivning om några dagar, önska mig lycka till :) Lovar att uppdatera :)

//CarpeDiem
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej alla :)

Hade skrivning i torsdags och det blev kuggning tyvärr :/

Bokat en ny tid men det är 2-3 månaders väntetid. Nästa gång tänkte jag boka via trafikskolan, tydligen får man förtur om man är elev. Just nu hade de inga tider men kanske längre fram. Får fortsätta att kämpa med teorin. Det är frustrerande med så många kuggningar.

Kravgränsen är 44 rätt och hittills är mina resultat 36, 33, 36 och 34.
Måste plugga under den kommande tiden. Får bli före, under och efter semestern.
Blev iallafall övning med täckta i 45 minuter i fredags på jobbet, riktigt nice :D

//CarpeDiem
 

JohnnyJ

Aktiv medlem
Om du har blivit kuggad så många gånger så borde du tänka ett varv extra. Du läser inte på och testar dina kunskaper tillräckligt bra. Vill vi andra ha dig på vägarna då? Tänkt till, trafiken är ingen lek!
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Om nu världen var så svart eller vit som JohnnyJ gör gällande så skulle allt vara mycket enklare, eller?
Det finns gott om människor som av olika anledningar har svårt att ta till sig texter, men som inte presterar sämre för det.
Finns även den andra varianten med de som skriver alla rätt på vilket prov det än må vara och som jag definitivt inte vill möta i trafiken. De kan helt enkelt inte hantera det praktiska, men det teoretiska är de oslagbara på.
/Hälsningar Claes
 

JohnnyJ

Aktiv medlem
Om nu världen var så svart eller vit som JohnnyJ gör gällande så skulle allt vara mycket enklare, eller?
Det finns gott om människor som av olika anledningar har svårt att ta till sig texter, men som inte presterar sämre för det.
Finns även den andra varianten med de som skriver alla rätt på vilket prov det än må vara och som jag definitivt inte vill möta i trafiken. De kan helt enkelt inte hantera det praktiska, men det teoretiska är de oslagbara på.
/Hälsningar Claes
Bara för att man skriver alla rätt på ett teoretiskt prov innebär inte att man är hopplös på det praktiska!
Vem är det som är svart-vit nu?
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Jag har inte på något vis påstått att ALLA som klarar teorin utan anmärkningar är värdelösa på det praktiska, det är enbart din tolkning...
När du sedan uppmanar TS "att tänka ett varv extra" så kan jag rekommendera dig att läsa tråden från början så framgår det att han/hon/hen har kämpat åtskilliga varv med teorin.
Att du sedan gör dig till språkrör med "vill vi andra ha dig på vägarna då?" tolkar åtminstone jag som att det skulle gälla alla som trafikerar vägarna, eller vilka kan det annars vara?
Anledningen till att jag reagerade på ditt inlägg är att svaren i tråden enbart har varit positiva och uppmuntrande och medlemmar har även kommit med tips.
Då är det bara tråkigt när du försöker trycka ner "CarpeDiem" i stövelskaften.
/Hälsningar Claes
 

JohnnyJ

Aktiv medlem
Om man kämpar med teorin så kan det vara läge att "tänka ett varv till". Det finns otaliga minnesknep och metoder för att förbättra sin inlärning. Det är bara att googla eller tala med någon expert inom området. Jag ogillar starkt att man bara chansar att "klara det" utan någon som helst tanke på att kraven har ett syfte för trafiksäkerheten.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Det var därför jag bad dig att läsa igenom tråden från början för att konstatera att flera varv redan har tagits. Sedan är alla, tack och lov, olika duktiga på saker och ting, inlärning tex.
Även jag ogillar chansningar för att klara av prov, så där är vi helt överens.
/Hälsningar Claes
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej alla :)

Har inte skrivit här på ett tag men kämpar fortfarande med teorin.
Är på semester i 4 veckor så det känns nice :D

//CarpeDiem
 
  • Like
Reactions: Per

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej alla :)

Håller på att studera teori och fick en fråga om pivåkoppling. Det är ju en lastbilsfråga :p
Kan manöverhandtaget på pivåkopplingen användas för att vändskivan i längdled?

Nån som har koll?

//CarpeDiem
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej alla :)

Idag hade jag min körlektion med trafikskola, det var riktigt kul och väldigt bra med genomgång av olika saker. Lastsäkring, surrning och tolkning av registreringsbevis.

Avslutade med att backa 90 grader och det gick galant på andra försöket :)

//CarpeDiem
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej alla :)

Det var länge sen jag skrev här men har några nyheter :)

Jag bytte körskola eftersom man var missnöjd med den förra så åkte till nya körskolan och skrev in mig som ny elev den 21 oktober.

Förra måndag, den 20 december hade jag körlektion :) Körde runt hemkommunen och körläraren märkte direkt att jag har övat mycket innan med tungt släp. Han blev överraskad :p

Vi gick igenom olika moment under körningen och det var stadstrafik, manövrering och backning med släp. Vi var på en parkering och så fick man backa runt ett hörn, alltså 90 grader. På första försöket gick det inte så bra så gjorde om och försökte en gång till, då blev bättre :) Körläraren sa en gång och då blev det ännu bättre än andra gången :D Läraren var väldigt imponerad :) Vi avslutade med stadstrafik, körde på motorvägen mot stan och sen ta nästa avfart för att vända i rondellen. Jag såg till att alltid ha koll på släpet, så den inte tar i kanterna/refugen. Körde i totalt 80 minuter. På slutet så stannade jag på en parkering och vi gick igenom tolkning av registreringsbevis :)

2 dagar senare hade jag enskild teori lektion med körläraren, det var totalt 2 timmar och 45 min med 10-15 minuters paus. Kan säga såhär att det var väldigt lärorikt. Vi gick igenom lastsäkring, friktionskoefficienten, tolkning av registreringsbevis och olika typer av surrningsmetoder. T.ex lverfallsurrning.

Jag hade tydligen misstolkat registreringsbeviset när det gäller vikterna men efter en stund så förstod man angående uträkningen. T.ex totalvikt och högsta vikt bromsat släp. Lägger man ihop dessa vikter så får man veta direkt om man får köra med ekipaget eller inte.

Vi tittade på en film om lastsäkring och pratade lite om uträkning med hjälp av formeln, jag har den lilla boken :) En sån där lathund och där man kan kika på friktionen beroende på vad det är för material.

Sitter hemma nu och pluggar teori med hjälp av ett program jag har köpt av körskolan. Har inte beställt tid för teoriprov men det kommer ske snart :)

Fortsättning följer...

//CarpeDiem
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp