Hej alla
Idag är det en riktigt speciell dag och det finns en väldigt bra förklaring till det

Hade omprov för säkerhetskontroll till BE-behörighet, personbil med tungt släp.
Och som väntat, så gick det väldigt bra

Denna gång fick jag åka till en helt annan ort för ett omprov som varade i knappt 15 minuter. Lärarens kompis fick köra ekipaget åt mig dit.
Det hela började med att jag åkte till körskolan och var där ett bra tag, njöt av solen och pratade lite med läraren. Sen sa läraren att nyckeln till bilen finns där och släpet är kopplat så jag kan göra en kontroll själv, klämma och känna osv. Efter en stund så sa läraren att han följer inte med utan en annan kille kommer köra ekipaget till provet så jag fick vänta på honom.
När han väl kom till körskolan så skulle vi åka men han var inte bekant med hur bilen fungerar eftersom det är en hybrid, går på el och bensin. Väl ute på motorvägen så var det bara att följa vägbeskrivningen och vi anlände dit i ganska god tid, ungefär 15-20 minuter.
Så var det bara att vänta i väntrummet. Efter en stund så kom förarprövaren och ropade på mig och jag gick fram. Fick legitimera mig med mitt körkort, sen skriva under som intygande att man har inget körkort i från ett EES-land. Vi gick ut och kollade på ekipaget. Förarprövaren sa att man börjar provet med att ekipaget ska vara isärkopplade så jag kopplade loss släpet, köra ett varv runt med bilen och sedan backa tillbaka mot släpet för att koppla ihop det. I med vajern till katastrofbromsen, elkabeln och upp med stödhjulet. Kontrollerade också att kulhandsken satt fast i dragkroken. Förarprövaren sa att jag behövde göra säkerhetskontrollen endast på släpet, så då visste jag direkt vad man skulle göra. Gick runt ett varv för att kontrollera däck, fälg, lampor, last, kopplingsanordning, bromsar, elanslutning, dörrar och reflexer. Efter en stund så sa jag till förarprövaren att det kändes som att jag är klar men förarprövaren sa att man hade en sak kvar att kontrollera så jag tänkte en stund och efter ett tag visste man vad som var kvar så sa till förarprövaren att man skulle göra ett bromsprov utav ekipaget. Så jag satte mig i bilen, gasade lite mer och sedan bromsade hårt. Förarprövaren var nöjd med det och så kontrollerade jag gummibälgen. Förarprövaren började då ställa en massa frågor, det var alltifrån körkortsregler, däcksregler, kultryck och vad skillnaden är på positiv och negativ kultryck och vilka konsekvenser det är.
Visade registreringsbevis för både bil och släp efter begäran och jag fick frågor om det också, dvs tolkningen av registreringsbevis och vilka vikter man ska gå efter. När jag svarade på sista frågan av förarprövaren med korrekt svar så grattade hon till godkänt resultat

Och inte nog med det, jag har fått förklaringen att det är bara att köra med ekipaget hem
Det tar ungefär 3 dagar att få hem mitt nya körkort eftersom den är under tillverkning.
Körlärarens kompis sa att jag fick köra hem ekipaget, vilket är otroligt kul

Väl framme på trafikskolan så var det bara att backa mot rutan och ge nyckeln till äldre herren
Medans jag stod och väntade på bussen så ringde man körläraren och det första han gjorde var att gratulera mig till BE-körkortet

Vi pratade om det ena och det andra också

När det gäller ekipaget så kommer jag att bli fakturerad för det men talade om för honom att man skulle vilja ha längre betalningstid, 30 dagar

Han ska fixa det och som tack för att man har varit en bra kund så ska jag tydligen få lite rabatt på priset, vilket är jättesnällt av honom
Idag officiellt så är projekt BE-körkort avslutad
Jag är jätteglad, otroligt nöjd över körskolan och fått väldigt mycket hjälp av läraren

Det blir ett firande, naturligtvis
//CarpeDiem