Utöka körkortsklass till BE-körkort

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej alla :)

Efter ett litet uppehåll, så har man bokat teoriprov :) Så den biten är gjord.
Avslöjar inget datum, såklart ;)

//CarpeDiem
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej alla :)

God fortsättning och hoppas att ni alla mår bra :)

Vill bara uppdatera om följande.

Har bokat en körlektion, fått en bekräftelse av körläraren så den biten är gjord. Denna gång kommer släpet att ha last, ingen aning om vad det kommer vara lastad med men tror att det kommer gå bra :)

//CarpeDiem
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej alla :)

Tänkte uppdatera lite sen jag skrev här sist.

Har den senaste tiden studerat väldigt mycket så kämpar på med teorin, kan säga såhär att man fått mer förståelse tack vare dessa enskilda teori lektioner jag hade med läraren :) Han är väldigt bra och vill hjälpa sina elever :)

Senast i tisdags den här veckan hade jag min andra teori lektion och då gick vi igenom grunderna för B-körkort, eftersom jag behövde repetera det.

Anledningen är för att de senaste skrivningarna så var det väldigt låga poäng så min lärare ville se de 3 senaste så skickade ett mail till körskolans mailadress och på en gång sa läraren på telefon att jag behöver repetera B-teori och han löste det genom att lägga en till utbildning på elevcentralen och jag fick det utan extra kostnad :D Jag blev helt ställd över lärarens agerande och kan inte tacka honom nog :)

Sen dess så har man kämpat med studierna :) Använder dataprogrammet elevcentralen, körkortsböckerna och en app som heter Ta körkort för både B-behörighet och BE-behörighet.

Och så idag hade jag teoriprov kl. 13:15, tyvärr blev det underkänt men upptäckte att mitt resultat var klart mycket bättre :D Trots underkänt resultat så är jag ändå nöjd pga min prestation och dels så har min lärare gjort ett väldigt bra jobb :)

Kravgränsen för BE-behörighet är 44 poäng och jag hade 43 poäng. Det här är alltså mitt bästa resultat hittills. Men tänker inte ge upp, bara på igen :) Blir en bokning igen naturligtvis :)

//CarpeDiem
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej alla :)

Det är väldigt mycket som har hänt sen jag skrev här sist.
Först vill jag berätta att efter om och men så är teoriprovet avklarad, det är godkänt :D
Klarade den 24 mars vilket är 2 veckor sen, känns otroligt skönt att den svåra delen är fixad :)
Det kändes väldigt bra när man skrev provet, var absolut säker på vissa frågor som dök upp.
7 frågor handlade om släpvagnar och 3-4 frågor om lastsäkring, resten var B-korts frågor.
Och efter att ha klickat på avsluta prov, så arbetade datorn en stund och till slut så dök det upp en grön text och det stod "Godkänt" :D Jag blev jätteglad, men visade det inte inne i teori salen utan hämtade mina tillhörigheter och gick ut från salen. Ville naturligtvis veta hur många poäng jag fick så satte igång telefonen, loggade in och gick in på min privata mail.

Och som väntat så fanns det ett oläst mail från Trafikverket Förarprov, klickade på den och scrollade lite längre ner. Där fick jag se mitt resultat och det var precis över kravgränsen :D

En klar förbättring är kolumnen "Trafikregler", 18 rätt av 20 frågor.
Jag var så himla glad och är det fortfarande :) En kort stund därefter ringde jag min körlärare och berättade om provet, han hade ingen aning :p Berättade att jag fick godkänt och han grattade mig :)
Informerade min familj och de blev jätteglada :D Så det som är kvar är uppkörningen vilket sker snart, den har jag bokat sen tidigare :)

Annars så har man haft körlektioner också sen tidigare :)

Hade en lektion den 20 januari och då var släpet lastad, undrade hur det skulle gå.
Och den dagen var det riktigt halt. Började lektionen med en säkerhetskontroll och tolkningen av registreringsbeviset. Hade många frågor om det ena och det andra eftersom jag hade tolkat felaktigt.
Så läraren förklarade på ett pedagogiskt sätt så jag förstod :) Efter det så var det bara att backa ut ekipaget från garaget och det var ganska tajt, på höger sida stod en buss också så fick vara uppmärksam på det. När jag klarade det så var det bara att vänta på läraren en stund.
Vi åkte ut på stora vägen från körskolan och vi hamnade på vägar som jag inte kände igen.
Det blev mycket rondellkörning, för jag behövde träna på det. Väl tillbaka på körskolan så var det bara att parkera ekipaget så det stod rakt :) Och läraren var väldigt nöjd med min körning, som vanligt :)

Min andra lektion var den 24 februari och det gick jättebra :) Hamnade dock i en trafik situation som enligt mig var obehagligt, men min lärare fick lugna mig :) Det var inte så att jag var stressad, utan situationen var bara obehaglig.
Iallafall, vi tränade väldigt mycket på rondellkörning. Jag höll koll på vagnen hela tiden, så man inte kör över en trottoarkant och det har inte hänt hittills.

Tisdag den 5 april 2022 hade jag en genomgång av släpet och säkerhetskontrollen med läraren, en liten teori lektion inför körprovet. Jag har bokat körskolans ekipage så det kommer att bli bra :)
Och bokade också en körlektion inför körprovet, kommer att köra till provplatsen från körskolan :)
Det ska bli spännande :)

Släpkortet är snart i min hand, det är väldigt nära nu :D

Fortsättning följer...

//CarpeDiem
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Grattis till godkänt teoriprov 👍. Skam den som ger sig ;).
Låter bra inför uppkörningen tycker jag. Lycka till!
/Hälsningar Claes
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej alla :)

Idag var det en rätt intressant dag.

Hade uppkörning med bil och släp och resultatet blev följande.

Kopierar från resultatbeskedet.

"Din körning är godkänd.
Din säkerhetskontroll är underkänd.

Brister har visat sig i följande situationer.
Bromsar på dragfordon
Kopplingsanordning, bromsar och elanslutning.
Last
Signalhorn
Styrning
Vindrutetorkare och spolare".

Det här innebär att jag behöver inte göra en ny uppkörning utan endast en säkerhetskontroll vid nästa tillfälle :D

Släpkortet är snart i min hand :D

På vägen hem från uppkörningen så bytte jag och läraren plats, så det blev en körlektion från prov platsen tillbaka till körskolan :)

Efter hemkomsten så ringde man Trafikverket och frågade om min situation.

Det visar sig att det finns gott om tider för just omprov av säkerhetskontroll. Det tar ju inte så lång tid som ett körprov :) Och priset för omprov av säkerhetskontroll är lika mycket som ett vanligt kunskapsprov vilket är inte så farligt.

Det är riktigt nära, men fortfarande hela processen med släpkortet är inte klart.

Fortsättning följer...

//CarpeDiem
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej alla :)

Idag är det en riktigt speciell dag och det finns en väldigt bra förklaring till det :D
Hade omprov för säkerhetskontroll till BE-behörighet, personbil med tungt släp.
Och som väntat, så gick det väldigt bra :D Denna gång fick jag åka till en helt annan ort för ett omprov som varade i knappt 15 minuter. Lärarens kompis fick köra ekipaget åt mig dit.

Det hela började med att jag åkte till körskolan och var där ett bra tag, njöt av solen och pratade lite med läraren. Sen sa läraren att nyckeln till bilen finns där och släpet är kopplat så jag kan göra en kontroll själv, klämma och känna osv. Efter en stund så sa läraren att han följer inte med utan en annan kille kommer köra ekipaget till provet så jag fick vänta på honom.

När han väl kom till körskolan så skulle vi åka men han var inte bekant med hur bilen fungerar eftersom det är en hybrid, går på el och bensin. Väl ute på motorvägen så var det bara att följa vägbeskrivningen och vi anlände dit i ganska god tid, ungefär 15-20 minuter.

Så var det bara att vänta i väntrummet. Efter en stund så kom förarprövaren och ropade på mig och jag gick fram. Fick legitimera mig med mitt körkort, sen skriva under som intygande att man har inget körkort i från ett EES-land. Vi gick ut och kollade på ekipaget. Förarprövaren sa att man börjar provet med att ekipaget ska vara isärkopplade så jag kopplade loss släpet, köra ett varv runt med bilen och sedan backa tillbaka mot släpet för att koppla ihop det. I med vajern till katastrofbromsen, elkabeln och upp med stödhjulet. Kontrollerade också att kulhandsken satt fast i dragkroken. Förarprövaren sa att jag behövde göra säkerhetskontrollen endast på släpet, så då visste jag direkt vad man skulle göra. Gick runt ett varv för att kontrollera däck, fälg, lampor, last, kopplingsanordning, bromsar, elanslutning, dörrar och reflexer. Efter en stund så sa jag till förarprövaren att det kändes som att jag är klar men förarprövaren sa att man hade en sak kvar att kontrollera så jag tänkte en stund och efter ett tag visste man vad som var kvar så sa till förarprövaren att man skulle göra ett bromsprov utav ekipaget. Så jag satte mig i bilen, gasade lite mer och sedan bromsade hårt. Förarprövaren var nöjd med det och så kontrollerade jag gummibälgen. Förarprövaren började då ställa en massa frågor, det var alltifrån körkortsregler, däcksregler, kultryck och vad skillnaden är på positiv och negativ kultryck och vilka konsekvenser det är.

Visade registreringsbevis för både bil och släp efter begäran och jag fick frågor om det också, dvs tolkningen av registreringsbevis och vilka vikter man ska gå efter. När jag svarade på sista frågan av förarprövaren med korrekt svar så grattade hon till godkänt resultat :D Och inte nog med det, jag har fått förklaringen att det är bara att köra med ekipaget hem :D

Det tar ungefär 3 dagar att få hem mitt nya körkort eftersom den är under tillverkning.
Körlärarens kompis sa att jag fick köra hem ekipaget, vilket är otroligt kul :D
Väl framme på trafikskolan så var det bara att backa mot rutan och ge nyckeln till äldre herren :)

Medans jag stod och väntade på bussen så ringde man körläraren och det första han gjorde var att gratulera mig till BE-körkortet :D Vi pratade om det ena och det andra också :)
När det gäller ekipaget så kommer jag att bli fakturerad för det men talade om för honom att man skulle vilja ha längre betalningstid, 30 dagar :) Han ska fixa det och som tack för att man har varit en bra kund så ska jag tydligen få lite rabatt på priset, vilket är jättesnällt av honom :)

Idag officiellt så är projekt BE-körkort avslutad :D

Jag är jätteglad, otroligt nöjd över körskolan och fått väldigt mycket hjälp av läraren :)
Det blir ett firande, naturligtvis :)

//CarpeDiem
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Ja vad kan jag göra annat än att gratulera 🎉. Du har onekligen kämpat länge för ditt BE-kort, så nu hoppas jag att du får glädje av det i många år framåt.
Och tack för att du har delat med dig av dina vedermödor (y).
/Hälsningar Claes
 

Audi_VW

Medlem
Hej alla :)

Idag är det en riktigt speciell dag och det finns en väldigt bra förklaring till det :D
Hade omprov för säkerhetskontroll till BE-behörighet, personbil med tungt släp.
Och som väntat, så gick det väldigt bra :D Denna gång fick jag åka till en helt annan ort för ett omprov som varade i knappt 15 minuter. Lärarens kompis fick köra ekipaget åt mig dit.

Det hela började med att jag åkte till körskolan och var där ett bra tag, njöt av solen och pratade lite med läraren. Sen sa läraren att nyckeln till bilen finns där och släpet är kopplat så jag kan göra en kontroll själv, klämma och känna osv. Efter en stund så sa läraren att han följer inte med utan en annan kille kommer köra ekipaget till provet så jag fick vänta på honom.

När han väl kom till körskolan så skulle vi åka men han var inte bekant med hur bilen fungerar eftersom det är en hybrid, går på el och bensin. Väl ute på motorvägen så var det bara att följa vägbeskrivningen och vi anlände dit i ganska god tid, ungefär 15-20 minuter.

Så var det bara att vänta i väntrummet. Efter en stund så kom förarprövaren och ropade på mig och jag gick fram. Fick legitimera mig med mitt körkort, sen skriva under som intygande att man har inget körkort i från ett EES-land. Vi gick ut och kollade på ekipaget. Förarprövaren sa att man börjar provet med att ekipaget ska vara isärkopplade så jag kopplade loss släpet, köra ett varv runt med bilen och sedan backa tillbaka mot släpet för att koppla ihop det. I med vajern till katastrofbromsen, elkabeln och upp med stödhjulet. Kontrollerade också att kulhandsken satt fast i dragkroken. Förarprövaren sa att jag behövde göra säkerhetskontrollen endast på släpet, så då visste jag direkt vad man skulle göra. Gick runt ett varv för att kontrollera däck, fälg, lampor, last, kopplingsanordning, bromsar, elanslutning, dörrar och reflexer. Efter en stund så sa jag till förarprövaren att det kändes som att jag är klar men förarprövaren sa att man hade en sak kvar att kontrollera så jag tänkte en stund och efter ett tag visste man vad som var kvar så sa till förarprövaren att man skulle göra ett bromsprov utav ekipaget. Så jag satte mig i bilen, gasade lite mer och sedan bromsade hårt. Förarprövaren var nöjd med det och så kontrollerade jag gummibälgen. Förarprövaren började då ställa en massa frågor, det var alltifrån körkortsregler, däcksregler, kultryck och vad skillnaden är på positiv och negativ kultryck och vilka konsekvenser det är.

Visade registreringsbevis för både bil och släp efter begäran och jag fick frågor om det också, dvs tolkningen av registreringsbevis och vilka vikter man ska gå efter. När jag svarade på sista frågan av förarprövaren med korrekt svar så grattade hon till godkänt resultat :D Och inte nog med det, jag har fått förklaringen att det är bara att köra med ekipaget hem :D

Det tar ungefär 3 dagar att få hem mitt nya körkort eftersom den är under tillverkning.
Körlärarens kompis sa att jag fick köra hem ekipaget, vilket är otroligt kul :D
Väl framme på trafikskolan så var det bara att backa mot rutan och ge nyckeln till äldre herren :)

Medans jag stod och väntade på bussen så ringde man körläraren och det första han gjorde var att gratulera mig till BE-körkortet :D Vi pratade om det ena och det andra också :)
När det gäller ekipaget så kommer jag att bli fakturerad för det men talade om för honom att man skulle vilja ha längre betalningstid, 30 dagar :) Han ska fixa det och som tack för att man har varit en bra kund så ska jag tydligen få lite rabatt på priset, vilket är jättesnällt av honom :)

Idag officiellt så är projekt BE-körkort avslutad :D

Jag är jätteglad, otroligt nöjd över körskolan och fått väldigt mycket hjälp av läraren :)
Det blir ett firande, naturligtvis :)

//CarpeDiem
Gratulerar till körkortet :)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp