Utöka körkortsklass till BE-körkort

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej alla :)

Jag håller på att utöka min körkortsklass, tänkte ta BE-körkort och det är rätt spännande :)
Får vid tillfällen öva på jobbet, vilket är alltid nice :D Det var min chefs idé :)

Finns det nånting jag behöver tänka på inför uppkörningen? Teoriprov har jag beställt och pluggar varje dag i princip sen dess :)

Nu vet jag inte om det är nån som har BE-körkort här på Audiforum :p
Tacksam för svar :)
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Jag har inget BE själv men kan bara tipsa om hur en kompis gjorde bort sig,så slipper du göra samma sak...
Han hade lånat en kärra att ha för uppkörningen som han körde dit med sin bil och sitt B körkorto_O.
Det blev ingen uppkörning för honom den dagen, vet inte riktigt hur det slutade, men kan vara bra att någon som har BE kör dit ekipaget, om det nu är aktuellt för din del.
Man kanske kan hyra släp på plats, har faktiskt ingen aning ?
Lycka till i alla fall. Det är aldrig fel med utbildning (y)
/Hälsningar Claes
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Jag har hört många historier om folk som gör en rejäl tabbe genom att köra med ekipaget till uppkörning trots ingen behörighet :p

Kommer se till att inte göra det själv. När det väl är dags för uppkörning så blir det en bokning via trafikskolan jag är inskriven hos.

Anledningen till att jag vill ha BE-körkort är pga intresset av båda släp som chefen köpte in för 2 år sen. En öppen vagn som är 3-axlig och ett täckt släp som är 2 axlig. Jag frågade chefen om man själv får köra och fick då beskedet att tyvärr räcker inte mitt körkort utan det krävs BE-körkort.
Men eftersom min chef såg att jag är intresserad så tyckte han att jag skulle få öva på inhägnade området där firman finns när det finns tillfälle :D Sen dess har jag övat, men nu var det ett tag sen jag övade med släp sist. Min chef är världens bästa :D

En annan anledning är för att jag skulle kunna frakta bilar själv. T.ex om jag hittar en bil på nätet som är intressant, då kan jag transportera den själv med släp :)
Bara en idé från min sida :D

//CarpeDiem
 

CVN-65

Ny medlem
Jag har BE-kort å andra högre behörigheter. Är precis som vid utökad behörighet, du ska köra en rutt och sen backa med vagnen i en 90 graders korsning.
Givetvis med lampkontroll och säkringen av den tillkopplade vagnen.
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Stort tack för svar, jättebra med lite tips inför uppkörningen men det är långt dit :p Jag tar det då :)
En medarbetare på kontoret tipsade mig om säkerhetskontrollen, de är väldigt hårda på det. Fick en länk skickad till mig av honom och det är ett klipp på 13-14 minuter om just säkerhetskontrollen.

Jag tittade på hela klippet och tycker såklart att det är rätt självklara saker.

//CarpeDiem
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Jag är lite exalterad inför teoriprovet, men inte nervös. Det ska man inte vara, då blir det bara fel.
Imorgon så ska öppna släpet som tillhör företaget på verkstad. Det visar sig att positionsljus är ur funktion och så är det en annan del som är lös till vinschen.

Hade jag haft BE-körkort, kunde jag ha tagit med mig släpet till verkstan, men det här är också ett exempel på varför det är bra att ha BE :) Jag ser fram emot att få ha den behörigheten, men jag kämpar på :)

//CarpeDiem
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Då är dagen kommen.

Har teoriprov om cirka 10 timmar. Är rätt exalterad, inte nervös dock. Det är då det blir fel.
Lovar att uppdatera om hur det gick :)

//CarpeDiem
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
I tisdags så skrev jag teoriprov för BE-körkort och tyvärr blev det underkänt :(
Är rätt besviken, men bara att göra om det tills man klarar det teoretiska provet.

Fick 36 rätt vilket är inte godkänt. Det krävs minst 44 rätt av 55 frågor.

Följande områden behöver jag plugga på mer.

Fordonskännedom och manövrering
Miljö
Trafiksäkerhet
Trafikregler
Personliga förutsättningar

//CarpeDiem
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej alla :)

Idag är det 3 veckor sen jag skrev teoriprovet och det blev en kuggning på det, tyvärr.
Fått kämpa mycket med teorin varje dag, kombinerar med både programmet jag köpte av trafikskolan och BE-boken :) Det funkar väldigt bra. Använder också en app som heter Ta BE-körkort, väldigt bra är den :)

Igår så övade jag med tungt släp på firman, gick väldigt bra :)
Känner mig mycket nöjd, trots att jag har inte övat sen 15 januari i år :p
Vet inte vad det är, men det känns som att jag har lätt för praktiska saker :)

//CarpeDiem
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Spännande! Håller på med precis samma sak, har börjat plugga teori och har beställt körkortstillstånd. Lycka till ?
Det är otroligt spännande :) Jag ser verkligen fram emot att få köra släp ute på vägarna, kommer underlätta livet litegrann :) Vad kul att du börjat med det också.

Detsamma och stort lycka till :)
 

CVN-65

Ny medlem
Det där med Miljöfrågor på Teoriproven....
Det är väl det som de flesta torskar på!
Men lycka till o bli inte en Miljöpartist!!!
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Det där med Miljöfrågor på Teoriproven....
Det är väl det som de flesta torskar på!
Men lycka till o bli inte en Miljöpartist!!!
Det är flera stycken frågor jag fick som inte har med släp att göra. Ett par stycken är lastbilsfrågor :p
Men det är rätt mycket repetition av B-körkort.
Tog körkort 2008 så mycket har hänt sen dess.
Tack ska du ha och nej, jag ska inte bli miljöpartist :p
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej alla :)

Idag blev det övning med släp på jobbet och det är en klar förbättring :D
Lyckades backa rakt med släpet och jag tog inga omtag alls :)

Blir bara bättre och bättre :) Förra veckan övade jag också, men då blev det ett par stycken omtag.
Känner mig mycket nöjd :)

//CarpeDiem
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Ska till trafikskolan och boka körlektioner under veckan :) Ser verkligen fram emot att få öva lite med släp ute på vägen tillsammans med läraren, vet inte vem som kommer bli det men det ska bli kul :)

//CarpeDiem
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej alla :) Tänkte uppdatera lite.

Hade skrivning i torsdag den 17 december och det blev tyvärr kuggning på det igen :(
Vid hemkomst var det bara att beställa ny tid igen. Jag och teori verkar inte gå ihop, med tanke på min historik tidigare när man höll på med B-körkort. Fick skriva 4 ggr.

Nå väl, gjort är gjort och jag fortsätter att kämpa med teorin.

//CarpeDiem
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Attans, ja det är bara att försöka igen även om det kan kännas motigt.
Nästa gång fixar du teorin ?.
/Hälsningar Claes
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej alla :)

Jag kämpar fortfarande med teorin och efter lite om och men så har man äntligen lite mer koll på olika vikter.

Det tog ett tag innan jag kom på det :D
Tjänstevikt och maxlast är totalvikt.

Men en annan sak jag kom på som är genial är följande.
För att få fram lastvikten så tar man totalvikt minus tjänstevikt.

Som förare är man ju såklart ansvarig för hur mycket man får lasta på släpet.
Vi har 3 släp på min sysselsättning och de får jag absolut inte köra ute på vägen, krävs BE-körkort.
Inte ens om de är tomma på last. Nu kommer jag inte ihåg vad totalvikten är på ett av släpen men de andra 2 har en totalvikt på 3500 kg vardera. Kopplar man på firmabilen så blir det alldeles för hög totalvikt tillsammans. Då hamnar vi på över 6500 kg vilket är för högt för mitt B-körkort.

//CarpeDiem
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej alla :)

Länge sen jag skrev här men här är en uppdatering :)

Jag kämpar fortfarande med teorin och har min 3e skrivning om några veckor.
På vägen hem från kontoret så fick man hjälpa till att lasta en bil som skulle hämtas med släp. Föraren visste inte hur vinschen fungerade så jag fick hjälpa honom med det. Han styrde bilen och jag vinschade upp bilen med fjärrdosa upp på släpet.

Det har tyvärr inte blivit så mycket övning på jobbet, ekipaget är ute hela tiden så det är rätt tråkigt med den biten :( I tisdags så hade jag teori lektion på trafikskola och läraren tog upp en sak som jag tyckte var väldigt bra, handlade om lastsäkring. Jag vet inget om sånt så det var bra att man fick lära sig om det :)

Lovar att uppdatera, har inte glömt bort det .)

//CarpeDiem
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp