Torsendifferential (diffspärr)

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

CarpeDiem

Aktiv medlem
Hej alla :)

Hur fungerar diffspärren egentligen? Är bara nyfiken på hur saker och ting funkar.

Har fått för mig att om diffspärren är i så låser den bakaxeln, över 30km/h så stängs den av.
Men oavsett, är det permanent fyrhjulsdrift på alla äldre Audi quattro? T.ex Audi 80 och 90 quattro. Tänker på B3 och B4 modellerna.

Tacksam för svar :)
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Hej alla :)

Hur fungerar diffspärren egentligen? Är bara nyfiken på hur saker och ting funkar.

Har fått för mig att om diffspärren är i så låser den bakaxeln, över 30km/h så stängs den av.
Men oavsett, är det permanent fyrhjulsdrift på alla äldre Audi quattro? T.ex Audi 80 och 90 quattro. Tänker på B3 och B4 modellerna.

Tacksam för svar :)
Torsen är ett av de system som Audi har använt sig av under åren på sina quattromodeller. Det första systemet vet jag inte om det hade något egentligt namn förutom quattro och satt på C3 ( Audi 100) fram till 1989 har jag för mig. Tror att det byttes till Torsen där på årsmodell -88b. Det systemet hade fördelningen 50/50, punkt slut och var bestyckat med två diffspärrar, mellandiff och bakdiff som du kunde spärra med ett vred. Jag hade detta system både på en Coupé Quattro -87 och en 100 TQ -88 och det satt säkerligen på B3 och B4 också, vet inte om B4 fick Torsen någon gång.
Jag hoppade sedan över på en S4 -94 (C4) och den hade Torsen med en knapp som spärrade bakdiffen och har en fördelning på 70/30 eller 30/70 om jag inte är ute och cyklar.
Har nu en S6 -97 (C4) som inte har någon diffknapp alls, utan sköter det automatiskt ihop med någon form av antispinn.
Torsen har använts länge på Audis quattromodeller, men är väl nu ersatt av något annat, är inte riktigt hemma på vad de nyare varianterna heter.
Har en A3 -07 som har Haldexsystemet i stället, men jag tror att det användes mest/endast? för modeller med tvärställd motor och har ingen knapp för diffspärr.
Som du skriver så kopplas diffspärren ur vid 30 km cirkus på Torsensystemet, kommer faktiskt inte ihåg hur det var på 50/50 varianten.
Hoppas att du blev något klokare...
/ Hälsningar Claes
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Stort tack för svar, Claes :)

Men som jag har förstått det så är det mekaniskt på äldre Audi quattro modellerna med torsendifferential medans de nyare är numera elektroniskt? Haldex sitter på t.ex Audi S3, de har ingen diffknapp utan det sköts elektroniskt.

Jag fasar för den dag elektroniken lägger av, därför föredrar jag mekaniskt :) Det känns tryggare.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Stort tack för svar, Claes :)

Men som jag har förstått det så är det mekaniskt på äldre Audi quattro modellerna med torsendifferential medans de nyare är numera elektroniskt? Haldex sitter på t.ex Audi S3, de har ingen diffknapp utan det sköts elektroniskt.

Jag fasar för den dag elektroniken lägger av, därför föredrar jag mekaniskt :) Det känns tryggare.
Om det är något som tycks ha fungerat riktigt bra på Audi så är det deras olika quattrosystem, med reservation för de nyaste som jag inte vet något om.
Elektronik är ju ett "problem" som alla nyare bilar lider av, i snart sagt alla funktioner är elektronik inblandat, så det blir allt svårare att undvika.
Jag är ingen bakåtsträvare på något vis, men de gånger det är dags att byta bil, begagnad då, försöker jag undvika fullutrustade exemplar. Mer finesser innebär i slutänden mer bekymmer...
/Hälsningar Claes
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Ja, men det kan jag hålla med dig om fullständigt :) Jag vill hellre ha äldre bilar för att det är mindre elektronik. Fullutrustade exemplar innebär mer bekymmer, så där har du en poäng.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Hur är det med Audi Competition? Det är ju trots allt en B4a.
Har inte haft någon modell i B plattformen sedan jag ägde en coupéquattro - 87. Den var baserad på B3 och hade quattrosystemet med mellandiff och bakdiff.
Utan att varken kört eller ägt en B4 törs jag nog säga att det sitter torsen på den, tror inte att systemet från B3 följde med över till B4.
Kan inte vara så enkelt att få tag på en B4 idag, och i synnerhet inte en Competition...
/Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp