Skumma tempvärden 2,4 1999 motorkod APS

Välkommen till audiforum.nu!

Registrera dig kostnadsfritt för att skapa nya trådar, svara och delta i Sveriges största Audi-forum.

rokj

Ny medlem
Tjena,
Vid ostartad, iskall bil med tändning på visar instrumentet ca 62 grader vattentemp. I VCDS under "Instrument" står det 10 grader (stämmer bra med yttertemp också), likaså under "Motor", den visar också 10 grader.

Under körning stiger tempen i fysiskt instrument och VCDS i takt, förutom att instrumentet visar något mer hela tiden. Tempen i VCDS stannar vid ca 82 grader och instrumentet visar 85 grader typ. Men, när jag stannar till, med motorn fortfarande igång, går tempen upp till 95 grader i fysiskt instrument, men VCDS visar fortfarande ca 82 grader både i motor och instrument.
Sedan vandrar den sakta i krokarna mellan 80-95 grader, men i VCDS ligger allt stabilt.

Inga felkoder. Någon som varit med om liknande eller har idéer? Det ska tydligen finnas en tempmätare för instrumentet och en för motorn, vilket verkar stämma i VCDS också, men de visar korrekta värden i datorn. Är instrumentet paj eller kan det vara en givare ändå?

Jag har en ny grön 4 polig givare liggande (059919501a), som jag kan byta på test men jag vet inte var den sitter på denna motorn! Har försökt googla men hittar ingen vidare info.

Tillbaka
Topp