Ska dieselvärmaren funka såhär? (B9, kräver manuell fläkt)

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

TLB9

Ny medlem
Tjena, gissar att detta är av generell natur så det fick bli generella forumet...

Följande scenario:
Vid körning har jag min B9 -17 AC vanligtvis på Auto, kanske 20 grader, och fläkten på 2 steg (lågt ställd alltså).
Parkerar bilen över natten. Runt 0:an ute. Ohh, vad gott med dieselvärmare, slår på den med fjärren.
Och bilen blir lååååångsamt varmare. Värme kommer det men eftersom fläkten knappt snurrar så går alltså uppvärmningen trögt.

Påtalade detta för verkstad. De svarar med att om man ställer fläkten högt innan man parkerar så kommer även efterföljande dieselvärmning att jobba med hög fläkt: bilen värms upp i den takt man förväntar sig (och den stänger fint ner sig när önskad temp uppnåtts).

Fråga: Är det såhär taffligt by design alltså? För att dieselvärmning ska funka så måste jag manuellt skicka upp fläkten i toppen innan jag parkerar bilen för dagen? Det är ju hål i huvudet om ni frågar mig...

Tacksam för svar.
 

TLB9

Ny medlem
Nog ska det räcka med auto läget.
10-15min så ska bilen vara riktigt varm.
Tack för svar. Ja de säger det...men i mitt fall förutsätter det att fläkten är uppdragen. Så frågan är om det är att betrakta som ett fel. Har ju garanti trots allt.

Skulle mao vara mkt intressant att höra hur det funkar för andra B9-ägare (eller andra Audi-modeller).
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
På a6an jag hade körde jag alltid på auto och 20grader, körde värmarn 15min innan avfärd och bilen var alltid varm och rutorna isfria trots gällivare kall vinter.
 

TLB9

Ny medlem
På a6an jag hade körde jag alltid på auto och 20grader, körde värmarn 15min innan avfärd och bilen var alltid varm och rutorna isfria trots gällivare kall vinter.
Hmm, om du nån gång gick ut till bilen innan dessa 15 minuter, tänkte du nångång på om fläkten jobbade eller inte?
 

Marcus.s

Ny medlem
Hej! Jag har en audi A4-18 och jag upplever exakt samma problem som dig. Har haft den innne på lagning och dom bytade hela insatsen där man reglerar värmen, men det hjälpte inte.

Jag brukar ställa värmen på HI på kvällen, då blir den hyfsat varm efter ca 30-40 min i ca 5 grader ute. Att ställa den på vilken tid man ska åka iväg är inte att tänka på. Den starta typ 15 min innan oavsett vilken värme jag har ställt i bilen och vilken värme det är utanför.
 

PINNEN

Medlem
"Vid körning har jag min B9 -17 AC vanligtvis på Auto, kanske 20 grader, och fläkten på 2 steg."

Om jag tolkar dig rätt så vrider du ner fläkthastigheten= kliman är ej i Autoläget längre, därav så värms ju bil långsammare då du har ställt in ett maxflöde på luften manuellt.
Har du testat värma bil när anläggningen verkligen är i autoläget?

Jag skulle tro att du kommer märka en stor skillnad, (tänk på att alla luftutblåsen även ska vara öppna), då kan kliman justera och effektivisera värmefördelningen på bästa vis, på A4 finns dessutom enbart tempsensorer i yttre utblåsen som sitter i brösthöjd som mäter utströmningstempen, på premiumsegmentet (A6 och uppåt) så finns det fler och är lite mer sofistikerat, därav viktigt att åtminstone dessa 2 är fullt öppna.

Kan ju även finnas en felkod som påverkar uppvärmningen, fungerar inte ovan förslag så läs ut felkoderna.
 

TLB9

Ny medlem
Hej! Jag har en audi A4-18 och jag upplever exakt samma problem som dig. Har haft den innne på lagning och dom bytade hela insatsen där man reglerar värmen, men det hjälpte inte.

Jag brukar ställa värmen på HI på kvällen, då blir den hyfsat varm efter ca 30-40 min i ca 5 grader ute. Att ställa den på vilken tid man ska åka iväg är inte att tänka på. Den starta typ 15 min innan oavsett vilken värme jag har ställt i bilen och vilken värme det är utanför.
(hade helt missat att jag fått nya svar)

Så trots att det inte hjälpte så gjordes alltså inget mer?

Men du upplever alltså samma som jag, att det absolut kommer värme men att luftflödet är så pass svagt att det tar en väldans tid likförbaskat?
 

TLB9

Ny medlem
"Vid körning har jag min B9 -17 AC vanligtvis på Auto, kanske 20 grader, och fläkten på 2 steg."

Om jag tolkar dig rätt så vrider du ner fläkthastigheten= kliman är ej i Autoläget längre, därav så värms ju bil långsammare då du har ställt in ett maxflöde på luften manuellt.
Har du testat värma bil när anläggningen verkligen är i autoläget?

Jag skulle tro att du kommer märka en stor skillnad, (tänk på att alla luftutblåsen även ska vara öppna), då kan kliman justera och effektivisera värmefördelningen på bästa vis, på A4 finns dessutom enbart tempsensorer i yttre utblåsen som sitter i brösthöjd som mäter utströmningstempen, på premiumsegmentet (A6 och uppåt) så finns det fler och är lite mer sofistikerat, därav viktigt att åtminstone dessa 2 är fullt öppna.

Kan ju även finnas en felkod som påverkar uppvärmningen, fungerar inte ovan förslag så läs ut felkoderna.
Hmm, har nog inte provat då den verkligen är i Autoläge. Återkommer då testat, tack för detaljerat svar!

Gått igenom felkoder, inget spännande hittat där.
 

TLB9

Ny medlem
Har du testat värma bil när anläggningen verkligen är i autoläget?
La en termometer på växelväljaren. 0 grader i bilen (-1 ute).
Säkerkställde Auto på, 21 grader, luftutblås helt öppna, körde värmaren i 20 minuter.
Termometern visade då 11 grader.

Kanske att luften är varmare högre upp i kupen men jag blir ju inte jätteimpad direkt... Blir ju numera aldrig (kommer få äta upp dessa ord) kallt här men man undrar hur den presterar då det är -20 ute.

Får prova med att välja maxtemp och se om det gör nån skillnad.
 

Marcus.s

Ny medlem
Hej.

När du kör varmaren, så går den alltid i auto läget. Du kan allstå inte ställa nåt mer än graderna. Om du går och kollar så står den i AC/OFF läge medans den värmer. Som sagt innan, jag ställer alltid min i HI, Då får jag mest värme och mest snurr på fläktarna. Då jobbar den på 3 pinnar. Men det blir inte jätte värm en då.

Sen i appen kan man ställa om vill den ska värma eller tina, men jag har inte en aning om skillnaden på dessa. Kanske nån annan vet?
 

ludlob

Medlem
Nubliven ägare till Allroad -18. Först och främst har jag inte lyckats registrera mig för appen, kommer inte ens in - trodde den skulle leverera som VOC hos volvo..

Men använt p-värmaren några gånger och inte upplev något problem. Dock oftast haft den igång 10-20 min vid 0-gradigt i Stockholm och upplever att den blir varm.
Igår testade jag i fjällen -10 grader i 15 min och tyckte den blev ok varm för den korta tiden. Vad jag inte vet är hur värmaren prioriterar. Prioriterar den att värma motorn först eller är det kupé först?
Personligen vill jag hellre starta en vam motor med kall kupé än tvärt om - kanske någon som vet?
 

Marcus.s

Ny medlem
Nubliven ägare till Allroad -18. Först och främst har jag inte lyckats registrera mig för appen, kommer inte ens in - trodde den skulle leverera som VOC hos volvo..

Men använt p-värmaren några gånger och inte upplev något problem. Dock oftast haft den igång 10-20 min vid 0-gradigt i Stockholm och upplever att den blir varm.
Igår testade jag i fjällen -10 grader i 15 min och tyckte den blev ok varm för den korta tiden. Vad jag inte vet är hur värmaren prioriterar. Prioriterar den att värma motorn först eller är det kupé först?
Personligen vill jag hellre starta en vam motor med kall kupé än tvärt om - kanske någon som vet?
Vad jag har fått berättat till mig av en försäljare, så värmer den kupen först och när den nåt önskad temp går den över på motorn.

Prova lägg en tempmätare i bilen och se vad du får för grader. Det mest jag har fått är när jag satt den på HI och kört en timme, då kan det bli typ 22 grader i bilen vid +5 grader ute.
 

TLB9

Ny medlem
Hej.

När du kör varmaren, så går den alltid i auto läget. Du kan allstå inte ställa nåt mer än graderna. Om du går och kollar så står den i AC/OFF läge medans den värmer. Som sagt innan, jag ställer alltid min i HI, Då får jag mest värme och mest snurr på fläktarna. Då jobbar den på 3 pinnar. Men det blir inte jätte värm en då.

Sen i appen kan man ställa om vill den ska värma eller tina, men jag har inte en aning om skillnaden på dessa. Kanske nån annan vet?
Ska prova Hi. Väntas ju -10 grader nu så det blir intressant...

Ang tiden, är det jag som har orealistiska förväntningar men jag kan tycka att säg 20 min ska räcka för att värma upp en bil? Eller är det vanligt att bränslevärmare är såhär dåliga (aldrig ägt nån tidigare)?

Ang värma/tina. Har för mig att jag läst om de någonstans. Tina ser till att värmen blir så pass att rutor tinar men inte mer, typ. Medans värma värmer upp kupen till inställd temp (att det sen funkar sådär i praktiken är en annan sak...).
 

ludlob

Medlem
Körde min nästan på daglig basis i fjällen, -10 till -20, oftast 20-30 min och jag upplevde kupén varm. Inte alls lika varm som min XC60 blev men ok. Dock är jag väldigt besviken att den prioriterar kupén och inte motorn.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp