S6 2008 5.2 V10 Misständning och EPC-lampa trots stora reparationer – motorbyte...

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Jag fick rådet av Audi i Malmö idag att byta motor på min S6 10 cyl 5.2, 2008 som gått 16000 mil! Jag lämnade in den för att lösa misständning och EPC lampa som resulterade limp mode!
Man har gjort åtgärder för ca 61000kr och inte löst felet. Dom har bytt hela insuget, lmm, gas spjäll, 2 spridare, valnöt blästrat avgaskanaler, bytte klockfjäder i ratten mm. Dom har letat avvikande värden på olika saker både under tomgång och belastning. Kompression är ok, så kan nya läckage! Kontrollerat motorlägesgivare, lamda.
Man rekommenderade förra veckan att byta tändstift till original, stiften och spolarna bytte jag innan dom fick in bilen! Kontrollerat vad som händer när ett och ett stift tas bort och då var det inte alla spridare som gav koder för misständning? Idag sa dom att dom sett två blanka cylindrar och baserat på det borde jag byta motor!
Vad skulle ni göra i detta läget? Det finns inga felkoder som registrerar misständning i dagsläget??

rolleslitz

Aktiv medlem
Jag fick rådet av Audi i Malmö idag att byta motor på min S6 10 cyl 5.2, 2008 som gått 16000 mil! Jag lämnade in den för att lösa misständning och EPC lampa som resulterade limp mode!
Man har gjort åtgärder för ca 61000kr och inte löst felet. Dom har bytt hela insuget, lmm, gas spjäll, 2 spridare, valnöt blästrat avgaskanaler, bytte klockfjäder i ratten mm. Dom har letat avvikande värden på olika saker både under tomgång och belastning. Kompression är ok, så kan nya läckage! Kontrollerat motorlägesgivare, lamda.
Man rekommenderade förra veckan att byta tändstift till original, stiften och spolarna bytte jag innan dom fick in bilen! Kontrollerat vad som händer när ett och ett stift tas bort och då var det inte alla spridare som gav koder för misständning? Idag sa dom att dom sett två blanka cylindrar och baserat på det borde jag byta motor!
Vad skulle ni göra i detta läget? Det finns inga felkoder som registrerar misständning i dagsläget??
Då en ny eller bättre begagnad V10 inte kostar bara kaffepengar är det nog läge att betala lite till.

Begär ut allt om denna felsökning/reparation. Vilka felkoder hade bilen när de började jobba med den, fick de bort några felkoder i något steg?

Vilka cylindrar ska vara dåliga? De har väl använt titthålskamera, du har väl fått se bilder på de dåliga och någon bra?

Sedan är det dags att prova en annan verkstad, ge info vilka cylindrar som bedömts vara dåliga och be dem börja med sin bedömning av dessa cylindrar och några till. Om de också dömer ut motorn känns det inte roligare att byta motor men du kan vara mer säker på att det finns problem. Hittar de inga problem där, be de göra en felsökning. Speca en tid/belopp för felsökning.

Har du kvar felkoder? Gör en felkodsutläsning med rosstechs vcds och lägg upp på deras forum och se om någon har mer ideer?

Tack för rådet rolleslitz! Jag ska göra som du säger men jag ska gå genom verkst, ch och berätta om situationen samt hitta en kompromiss ur detta. Då ska jag bla be om fullständig dokumentation så jag har med mig exakt vad som gjorts till en annan verkstad! Jag får se hur bilen känns att köra sen tänker jag att det vore kanske bäst att någon får demontera alla spridare och flödestesta dom alt, byta till nya och sedan återmontera dom samt göra en grundlig kontroll av hela bränslesystemet från pumpar ända fram till spridare bara för att utesluta systematiskt att det kan finnas fel i den biten!
Jag är inte jättekunnig på motorer men som i Audis fall har man ”hittat” och famlat sig fram lite hit och dit med blandade åtgärder och kontroller och inte gått systematisk från ett system till ett annat. Jag tänker säkerställa bränsle, tändning från ECU till stift, avgassystem från motor till ändrör, kylsystem etc och då är det även kontaktdon kablar givare ja allt.
För även om det visar en felkod kan det tydligen vara flera saker som kan vara orsak. Det finns ju i dagsläget inga felkoder om misständning förutom när man tar ett stift under tomgång.
Verkar detta ett vettigt sätt att fortsätta? Jag måste bara hitta en eldsjäl som kan hjälpa mig här omkring i Skåne!
Jag älskar min bil och vill göra vad som krävs för att den ska fungera som det är tänkt!

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp