Problem med ljudet ur stereon. B9 2017 *Löst*

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

MickeM

Medlem
Hej.
Det handlar om den 2017 Audi A4 Quattro 2.0 diesel automat som jag ev ska ärva.

Jag körde den lite igår för andra gången på ca 5 månader. Den här stått mycket.

Första gången fick jag inget ljud ur stereon. Alls. Varken radio, CD, eller nått.
Allt ser normalt ut, och skärmen visar att volymen justeras. Lade in min telefon via blåtand. Gick utmärkt, men inget ljud. Inte telefonsamtal heller. Uppringda hörde mig. Backvarningens pip lät inte heller.
Efter några omstarter började den låta.
Ok, en bugg i CAN pga dålig ström tänkte jag. (Vi fick underhållsladda den)

Nu igår hade den stått endast tre veckor.
Startade direkt, men inget ljud igen.
Åkte en tur. Stängde av några gånger, sen kom det igen.
Provade nu på morgomen och nu fungerar den.

MEN,
Ljudet tar ca 8sek för att börja.
Inte bara vid uppstart, för det vore logiskt.
Utan även om man trycker mute, eller bara vrider av volymen helt så ljudlössymbolen kommer upp.
8sek senare kommer ljudet när man slår på

Det kan väl inte vara riktigt?

Ps, jag har startat om MMI medelst trycka fram båda valknapparna och ner "hjulet" samtidigt. Hjälper inte.
 
Senast ändrad:

MickeM

Medlem
Jag har inte den blekaste vad det är för ljudpaket. Ljudet imponerar inte särskilt när det fungerar, så det är nog av enklare slaget.
Ljudet är likvärdigt med en Toyota Rav4 2013 som vi har, och den har inget särskilt alls. Toyota standardljud slår ingen med häpnad. Hade förväntat mig betydligt mer av det enklaste systemet i en så dyr bil.

Alla högtalare låter när det fungerar.
Allt beter sig helt normalt i övrigt, utom just ljudet. Ibland fungerar det, men då nästan 10sek fördröjning efter att ha mutat.
När det låter så slutar det inte, utan det är efter omstart det är hit and miss.

Den har i princip bara stått i ca 6mån.
Funderar på om batteriet kan vara på G.
Start och stopp stänger sällan av motorn, och någon AC eller betydande uppvärmning behövs ju inte nu.

Dåliga batterier kan ju skapa alla möjliga konstigheter. Lödning eller fuktskadade moduler borde vara mer konsekvent.
 

MickeM

Medlem
Ok, felet är löst!
Felet var inte bilen, eller ens batteriet.

Läste den med mitt VCDS med HEX CAN kabel, (för gammal för bilen egentligen, men en hel del funkar) Borde vara HEX NET kabel.

Då fick jag fram felkoder på "avbrott diskanhögtalare vänster bak, och "avbrott diskanthögtalare höger bak".
Tänkte då kabelbrott, men under baksätet hittade jag en eftermarknad basenhet.
Jag HATAR sådant, och under passagerarsätet hittade jag också ett slutsteg.
(Allt ej orginal med presshylsor och eltejp)
Lossade batteriet och tog ner handskfacket och pluggade ur ALLT som hörde till det systemet och ut ur bilen med det. Rubb och stubb.
Sedan när allt orginal var ihopkopplat igen så fungerade allt klockrent.
Ingen fördröjning när man mutat eller någonting.
Härligt!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp