Oljesticka?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Davy

Ny medlem
Jag har nyligen köpt en A4 allroad B8 2.0 TDI 177hk 2014 årsmodell och har idag servat bilen själv. Hade lite små strul med att mäta rätt mängd motorolja vid påfyllning.

Tappade av oljan via avtappningspluggen, byte oljefilter och hällde på ca. 4.5 liter och mätaren på instrumentbrädan visade till max dock vet jag inte om jag har fyllt på för mycket därför att max-läge är slutet på nivån dvs. man ser inte om man ligger några cm över sträcket. Finns det en "för hög nivå" varning? Hur känslig är det?

Har någon av er köpt och monterat en oljesticka. Jag hade gärna använt mig av en sticka även om den inte sitter på plats under daglig körning.

Aldrig ägd en Audi tidigare men är så nöjd med bilen. Känns som Tysk kvalité rakt igenom även om de gör allt för att försvåra för att hemma-mekaniken ska våga meka. ;)
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
nej det är 5 liter äger en sådan bil och servar själv min bil i så fall står det fel i instruktionsboken.
okay ja det är några år sedan jag hade min sista a4a, har som för mig att man inte fick i en hel dunk men kanske minns fel eller så är det som du säger att det ligger kvar i motorn när man byter med sug.
 
S

Steffe424

Gäst
Var hittar man en fysisk butik som säljer en oljesticka till en 2014 A4?
 
R

rrr

Gäst
Varför ska du h en oljesticka litar du inte på mmi datorn som visar 100% rätt !? oljesticka hör till 90 tals bilar.....
Bilens egna nivågivare för olja visar säkert +/- 10 eller 20% från aktuell volym, vilket är nära nog.

Men det du inte kan få reda på är om det är mycket bränsle i oljan, med en sticka kan man när man kollar nivån även lukta och få en aning om någonting inte fungerar korrekt.

Men det är klart, audi har ju inte haft några som helst kvalitetsproblem de senaste åren...
 
N

nnj

Gäst
Bilens egna nivågivare för olja visar säkert +/- 10 eller 20% från aktuell volym, vilket är nära nog.

Men det du inte kan få reda på är om det är mycket bränsle i oljan, med en sticka kan man när man kollar nivån även lukta och få en aning om någonting inte fungerar korrekt.

Men det är klart, audi har ju inte haft några som helst kvalitetsproblem de senaste åren...
kvalitetsproblem?? nämn ett bil märke som inte har några problem!! bränsle i oljan haha ok.. det problemet kanske man hade med förgasar motorer =) öppna oljelocket och kör in näsan om du vill lukta....
 
N

nnj

Gäst
kvalitetsproblem?? nämn ett bil märke som inte har några problem!! bränsle i oljan haha ok.. det problemet kanske man hade med förgasar motorer =) öppna oljelocket och kör in näsan om du vill lukta....
Juste glömde skriva att bilens MMI dator varnar om det är för mycket olja eller "mycket bränsle i oljan" som sagt oljesticka hör till 90 tals bilar.
 
L

LasseO

Gäst
Det är besvärligare att tömma ur olja än att fylla på lite "för lite" först och sedan fylla på om det fattas. Problemet med MMI-avläsningen är att den inte visar nivån direkt utan man måste köra en ganska lång sträcka innan nivån kan läsas av.
 
S

smaug

Gäst
Det är besvärligare att tömma ur olja än att fylla på lite "för lite" först och sedan fylla på om det fattas. Problemet med MMI-avläsningen är att den inte visar nivån direkt utan man måste köra en ganska lång sträcka innan nivån kan läsas av.
Va?? om det ska vara 5 liter i motorn så börjar man fylla kanske 4,7 liter och kontrollerar, det är inget problem med MMI-avläsningen det räcker med att man kör motorn varm.

-Parkera bilen vågrätt.
-Stäng av den driftvarma motorn.
-Slå bara på tändningen igen.
-Vänta ca 2 minuter.
-Välj funktionsknappen CAR > (Oljenivå)
 

svalan

Medlem
Va?? om det ska vara 5 liter i motorn så börjar man fylla kanske 4,7 liter och kontrollerar, det är inget problem med MMI-avläsningen det räcker med att man kör motorn varm.

-Parkera bilen vågrätt.
-Stäng av den driftvarma motorn.
-Slå bara på tändningen igen.
-Vänta ca 2 minuter.
-Välj funktionsknappen CAR > (Oljenivå)
Känns sällan att de där fungerar på min bil iaf. Har ofta strul med att läsa av. Den vill visa den när den har lust känns det som. Dock varnar den alltid när den tycker att det är lite. Vette fan om den lirar likvärdigt mot en fysisk sticka. Dock har jag en a5 -11 men men.
 
Hej, har en exakt samma bill som du Davy, servarde nyligen och fick hälla i ca 4,7 liter, började med 4 liter, men då var det längst ner på mmi stickan. hällde i ca 0,7 liter till, o då blev det perfekt!
Håller med att det är lite meckigt, och att sticka är faktiskt att föredra.... Men du vänjer dig. så vänta med att montera en sticka är mitt tips.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp