Nödöppna bakluckan på en Audi A4 A4 Avant, B5 (1998)

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

elektronen

Ny medlem
Hej,

Någon somn vet hur jag nödöppnar en backlucka innifrån på en sådan äldre modell.

- verkar som hålet för nyckeln är helt kört, går inte att stoppa i nyckeln
- kan vara fel på pumpen för centrallåset, fast tanklocket öppnar/stänger. Har bytt pumpen en gång tidigare

Men nu behöver jag öppna bakluckan innifrån och fattar inte hur jag skall komma åt låsmekanismen innifrån. Eller finns det kanske en annan lösning?

Bilagor

rolleslitz

Aktiv medlem
Hej,

Någon somn vet hur jag nödöppnar en backlucka innifrån på en sådan äldre modell.

- verkar som hålet för nyckeln är helt kört, går inte att stoppa i nyckeln
- kan vara fel på pumpen för centrallåset, fast tanklocket öppnar/stänger. Har bytt pumpen en gång tidigare

Men nu behöver jag öppna bakluckan innifrån och fattar inte hur jag skall komma åt låsmekanismen innifrån. Eller finns det kanske en annan lösning?
Det är nog försöka lossa klädseln. Du har en skruv som håller handtaget, eventuellt ytterligare en skruv sedan sitter det med clips tror jag...

Killawife

Aktiv medlem
Det finns tyvärr ingen nödöppning på dessa. Det enklaste sättet att öppna luckan är att slita bort klädseln på luckan och dra i öppningspinnen där. Det finns ett annat sätt men det är lite jobbigare. Om man tar bort golvmattan och sliter bort listen som sitter där så brukar man kunna komma åt själva låsbygeln där och kan peta på den med en skruvmejsel. men den sitter insjunken i en balk så det är rätt trångt.
Men jag hade offrat klädseln om jag vore du. Om du inte kan få bort den så kan du ju bara såga ett hål i den med en dremel. Mekanismen sitter i princip precis ovanför handtaget, ca 5-10 cm upp. Det går ett långt stag ner till låset som man kan dra i så det behöver inte vara så exakt.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp