Mystiskt bromsproblem Audi A4 B8 Quattro

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

audia4_

Ny medlem
Hej! Hör av mig här då jag inte kommer någon vart med felsökandet på min bil gällande ett mystiskt bromsproblem. Jag fick förra året en etta på besiktningen gällande anliggande broms höger bak... detta var dock inte helt oväntat då jag tidigare märkt hur den har gått varm. När jag skannade felkoder fick jag reda på att det var något problem med den elektroniska parkeringsbromsen. Jag bytte därför OK (med ny parkeringsbromsmotor) samt skivor och belägg. Nu 300 mil senare blir bromsen fof varm jämfört med bromsen på andra sidan. Vad kan detta bero på???

-Belägg rör sig fritt!

-Bromsen tar bra!

-Glidbultarna rör sig fritt (dock fjädrar de lite och jobbar mot att hamna i ursprungsläget, skulle detta kunna vara kraften som trycker beläggen mot skivan?).

-Nytt ok (dock Ridex, det billigaste jag fick tag på). Nya skivor och belägg (Brembo).


Kan tilläggas att det har blivit små spår i bromsskivan på höger sida...

Däcket höger bak är mer slitet än det på vänster sida (max 2-4 mm skillnad i mönsterdjup). Skulle detta kunna göra så att Quattro-systemet på något sätt bromsar högerhjulet då detta får en högre rotationsfart?

Skulle det annars kunna vara bromsslangen som tappat "stunset"? Eller har mitt billiga Ridex-ok givit upp efter endast 300 mil? Kolven i oket gick dock relativt lätt att trycka tillbaka när jag inspekterade bromsen igår...

Tack så otroligt mycket på förhand!
 

jtafyra

Ny medlem
Hej, har du fått ordning på detta och hur gjorde du? Min A4 Allroad 2010 har haft strulande bakbromsar flera år. Ligger an lite smått, speciellt vänster. När elektriska p-bromsen släppt så går det inte röra oket alls. Kolvarna är nya och inga problem att skjuta tillbaka i oket när bromsen är i serviceläge. Då rör sig oket fint på glidbultarna.
 

jtafyra

Ny medlem
Uppdatering men lika frustrerande. Trodde mitt problem var för hög bromsvätskenivå. Var över max. Nivåerna är mkt svåra att se. Efter 15 km körning var bromsen sval. Men tyvärr så återkom anläggningen och bromsen blev varm igen (båda sidor bak). Den är inte supervarm efter 15 km körning men går bara vidröra mkt kort, kanske 100 grader.

När el parkeringsbromsen släppt så ligger som sagt oket i lite spänn mot skivan. Det går med en mejsel (utsida belägg) utan särskild ansträngning trycka ihop kolven någon mm. Så det finns en viss rörelsemån för kolven efter att pbromsen backat/släppt.

Nya skivor och belägg, ny kolv, ny tätningsring i cylindern, infettat med red rubber grease. Nytt dammskydd. Glidbultar omfettade. Med VCDS kan jag spola bromsen fram och tillbaka. Inga felkoder på bromsen.

Det här är otroligt irriterande. Felet på min bil verkar vara samma som för dig som skrivit ursprungsinlägget så det borde vara ok att jag frågar här istället för att skapa ny tråd. Kommer skriva här med vad som löste problemet om och när det sker. Nån här som har någon ide?

Jag har bara luftat den broms jag jobbat med, dvs inte riktigt rätt metod. Men bromspedalen indikerar inte att det är luft i någon del av systemet.

En sak att kolla är ifall det är hydrauliskt tryck i cylindern genom att släppa på luftnippeln något. Ska bara sippra ut här och far det ut kanske det är något fel på yttersta hydraulslangen?

Skulle jag byta mer saker så är det dessa komponenter kvar:
  1. Okhållare, utvändigt rostig och eländig, glidbultarna verkar röra sig ok dock. Beläggen rör sig fint i sina plåtskenor.
  2. Bromsok med elektronisk P-broms. Detta har ju OP gjort men utan att lösa problemet eller? Men min P-broms backar ju och kolven sitter inte fast och är ny, infettad och fräsch. Spåren i oket för tätning och dammskydd är rengjorda för att minska risk för att dessa gummikomponenter hindrar kolven.

Rimligen problemet är att kolven inte rör sig tillbaka efter att bromsen släppt. Men varför?
 

mahler

Aktiv medlem
Prova att köra några vändor utan att ha använt handbromsen, då ser du ju om det fortfarande blir varmt eller inte. Då kan du ju utesluta parkeringsbromsen. Vet inte om det spelar någon roll men man ska ju göra en grundinställning av p-promsen när man bytt belägg.
 

CarlA4

Medlem
Vad har ni smörjt glidbultaran och klossarnas anläggningsyta med? Skulle rekommendera ATE plastilub tillglidytorna och silikonfett till glidbultarna


//Calle
 
Senast ändrad:

jtafyra

Ny medlem
Vad har ni smörjt glidbultaran och klossarnas anläggningsyta med? Skulle rekommendera ATE plastilub tillglidytorna och silikonfett till glidbultarna


//Calle
Klossarnas anläggningsyta smörjer jag inte. Tänker att det drar till sig damm. Vet inte om det är rätt. Oavsett så ska man ju se till att det är en fri rörelse för klossarna innan man monterar oket.

Efter att ha luftat hela systemet så upplever jag inte problemen längre. Packningen i oket har jag haft ur igen och smörjt med bromsfett (liten tub som det står TRW på). Kanske behövdes en längre tids innötning för att lösa bilens problem? Tror inte handbromsen påverkade så mycket. Provade ett par dagar utan att använda den och märkte inte så stor skillnad. Dock tycker jag det fortfarande är märkligt att handbromsmotorn inte backar någon mm till så den helt klart är fri.
 
Varmgång bakbromsar,båda sidor ligger an! Har nästan samma irriterande problem som trådskaparen.
Har bytt till nya skivor och belägg bak,fabrikat ATE ej orginal.Har även haft loss bromsokena för lackering och bytt till nya bromsslangar.
Innan arbetet påbörjades satte jag parkeringsbromsen i serviceläge med OBD eleven,och återställde dom sedan med samma program.Har luftat genom systemet ett flertal gånger.Även okhållarna är grundligt rengjorda och slipade ,och alla glidytor är kontrollerade innan montering(2 gånger)
Vad kan det vara för fel?
-Skivorna bak blir så varma att man inte kan röra dom.Skivorna fram blir inte varma
-Tänkte att jag kör ett tag till,och hoppas på att det är övergående
-Nästa steg är att byta bromsokena och okhållarna"inte billigt"
-Frågan är också om man måste ställa in i VCDS att man har NYA belägg?

Intressant att det verkar vara många andra som har samma problem.
 

Pistvakt

Medlem
Hakar på i samma ämne... Suck!
Upptäckte idag att vänster bakbroms ligger an och tickade av värmen vid ICA-stopp halvvägs hem från jobbet. Tog sedan en vidare tur för att med några hårda inbromsningar "motionera" bakbromsarna. När jag stannade till utanför huset GLÖDDE bromsskivorna rödorangea av värmen. Det har jag aldrig sett förut.
Får byta om för att prova motionera kolven med eller utan hjul-/kolvlossning... Har inte tid med alla dessa bilproblem (4 bilar i familjen) när rivnings- och renoveringsarbete i husen står och väntar...
Något konkret tips utöver de ovan nämnda...?
 

bittidude

Medlem
Hade detta problem på min för några år sedan, upptäckte att själva ok-hållaren vart rejält rostig och när man satte dit nya belägg var dessa extremt svåra att få dit med "blecken". Tog loss ok-hållaren och slipade bort allt rost och även en runda med filen i spåret där beläggen ska ligga, efter det var det lätt att sätta dit nya beläggen och bak-oken har inte kärvat på 3 år. Nu märkte jag att ena bak-oket låg an så det blir att slipa till hållarna igen innan besiktning
 

Pistvakt

Medlem
Tack för snabbt svar! Mina ok är inte rostiga alls, möjligen lite smutsiga, men jag ska nu lossa hjulet och knacka på oket, kolla p-armen, borsta, smörja, krama, prata osv.
Får väl glädjas åt att jag idag fick veta att nya bilen som beställdes jan 2022(!) nu ska tillverkas om en månad och levereras om två...
 

Pistvakt

Medlem
Jaha. Igår lossade jag oket (när väl allt hade kallnat...) och det satt tight. Backade elhandbromsen med 12V-batteri och kunde bända loss från skivan med en kraftig mejsel. Huvudbromscylindern verkar måsta skruvas in så varken mitt tryckverktyg eller det gamla skruvverktyget funkade/passade. Köpte idag anpassat verktyg för A3 men var ändå tvungen att slipa till cylinderfästet för att få passning.
MEN cylindern går inte att rubba, varken skruva eller trycka. Kan cylindern ha rostat fast? Jag lyfte på gummidamasken och sprutade i rikligt med rostlösare. Kan det räcka? Borde man slå med hammare för att lösgöra den? Annat tips?
 

Pistvakt

Medlem
Med ett spärrskaft på verktyget och en rörtång för mothåll i rotationen släppte cylindern och öppnade sig med lite skrapljud! Intressant dock att den efter nåt varv gick att trycka in med andra verktyget, utan rotation!? Ska det vara så?
Nu är ju inte cylindern infettad på grundligt sätt, utan dränkt i rostlösare innanför damasken och frågan är hur länge det håller?
Damasken ser ok ut men eftersom jag kunde lyfta på den lite och spruta in rostlösare kan den inte hålla särskilt tätt och därmed även vara förklaringen till att den fastnat (av rost?).
Jag monterar ihop och smörjer oket glidytor så får vi se hur länge det håller. Kanske för evigt! 😃
 

MickeM

Medlem
Petroliumprodukter för att smörja bromshydrualik = Ajabaja! Döden för tätningarna.

Det är inte så att det är bromsslangarna som.är bovarna? Det händer (hänt mig också) att dom liksom kollapsar innuti och agerar som en backventil där dom inte släpper tillbaka bromsvätskan som dom ska. I så fall lossar det lätt om man lättar på luftnippeln.

Detta har dock INTE hänt mig på just Audin, men VAG tillverkar inga bromsslangar själva....
 

Pistvakt

Medlem
Nu kärvar bakbromsarna igen, på båda sidor och jag är på resande fot (i stugan) utan tillräckliga verktyg. Visste att det hänt tidigare och gissade att det var ett halvår sedan men ser nu att det bara är två månader... Men börjar bli glömsk.
Ska försöka motionera med elmotorn men inser i tråden att jag behövde göra mer än så senast med också specialverktyget hemma... Jag måste ju komma mig hem imorgon nästan 30 mil bort...
 

Pistvakt

Medlem
Uppdaterar:
Har monterat bort båda hjulen och höger bak tar det visserligen emot lite när hjulet snurras, men inte nämnvärt värre än man kan känna när man byter däck på en bil.
Vänster bak är det desto tyngre att snurra. Har lossat båda hjulen men saknar insex 7 för att lossa oken och tänkte försöka med att bara motionera via den elektriska matningen av kolvarna. Men ingen av dem går när jag lägger på ström... Oavsett polbyte eller olika kontaktmetoder. Den sida jag motionerade tidigare gick bevisligen då, iofs med demonterat ok, men det har ju ingen betydelse.
Hur troligt är det att båda okmotorerna havererar samtidigt?
Och utan elektriskt backade kolvar kan jag inte rubba kolvarna heller mekaniskt.
Jag har även provat att öppna luftningsnippeln enligt tips men det gjorde ingen skillnad. Och nu sitter man här...
 
Senast ändrad:

mahler

Aktiv medlem
Kolla säkringar tror dom sitter i gaveln inne i skuffen. Du kan ju skruva bort motorerna och gänga in kolvarna för hand.
 

Pistvakt

Medlem
Tack för tips.
Tog 3 tim sömnpaus och fångade sedan en granne för lån av insex 7mm (överhoppad stlk i båda mina satser...) så jag kunde lossa oket på värsta sidan och lossade då även andra kabelanslutningen. i den kontakten gick motorn igång...
Utan rätt bromskolvverktyg är det svårt men till slut fick jag visst tryck mha en yxa(!) och en (ved)klyvkil så att kolven efter några hårda hammarslag rörde sig ett par millimeter. Räcker för att den inte ska ligga an tänkte jag och monterade ihop. Jag kom mig hem i jämn fart med att par kontroller av läget men skivan och fälgen blev allt varmare och nu i stadstrafik känns tydligt hur det ständigt bromsar. Blir att plocka isär igen i helgen men nog trodde jag att kolven skulle hålla sig rörlig iaf några månader efter att den släppt och inte bara 25 mil...
 

Pistvakt

Medlem
Dags nu för beläggbyte på denna A3 -14 och vä bak gick helt ok dock lite tungt att trycka/vrida in kolven trots verktyg (dock ej roterande). Höger bak tänkte jag skulle gå av bara farten men nu går det inte att rubba kolven vare sig i längsled eller rotera med verktyg. Trots spärrskaft och en kofot som mothåll... Kör jag ut kolven elektriskt går det lätt (och har kört tillbaka den...)
Hur är detta möjligt? Försöker smörja innanför damasken men det lär ju ta tid att tränga in och kösa upp, om det alls går.
Några tips för att lossa kolven?
Eller är det bara att byta ok...
 
Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp