Mystiskt bromsproblem Audi A4 B8 Quattro

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

audia4_

Ny medlem
Hej! Hör av mig här då jag inte kommer någon vart med felsökandet på min bil gällande ett mystiskt bromsproblem. Jag fick förra året en etta på besiktningen gällande anliggande broms höger bak... detta var dock inte helt oväntat då jag tidigare märkt hur den har gått varm. När jag skannade felkoder fick jag reda på att det var något problem med den elektroniska parkeringsbromsen. Jag bytte därför OK (med ny parkeringsbromsmotor) samt skivor och belägg. Nu 300 mil senare blir bromsen fof varm jämfört med bromsen på andra sidan. Vad kan detta bero på???

-Belägg rör sig fritt!

-Bromsen tar bra!

-Glidbultarna rör sig fritt (dock fjädrar de lite och jobbar mot att hamna i ursprungsläget, skulle detta kunna vara kraften som trycker beläggen mot skivan?).

-Nytt ok (dock Ridex, det billigaste jag fick tag på). Nya skivor och belägg (Brembo).


Kan tilläggas att det har blivit små spår i bromsskivan på höger sida...

Däcket höger bak är mer slitet än det på vänster sida (max 2-4 mm skillnad i mönsterdjup). Skulle detta kunna göra så att Quattro-systemet på något sätt bromsar högerhjulet då detta får en högre rotationsfart?

Skulle det annars kunna vara bromsslangen som tappat "stunset"? Eller har mitt billiga Ridex-ok givit upp efter endast 300 mil? Kolven i oket gick dock relativt lätt att trycka tillbaka när jag inspekterade bromsen igår...

Tack så otroligt mycket på förhand!
 

jtafyra

Ny medlem
Hej, har du fått ordning på detta och hur gjorde du? Min A4 Allroad 2010 har haft strulande bakbromsar flera år. Ligger an lite smått, speciellt vänster. När elektriska p-bromsen släppt så går det inte röra oket alls. Kolvarna är nya och inga problem att skjuta tillbaka i oket när bromsen är i serviceläge. Då rör sig oket fint på glidbultarna.
 

jtafyra

Ny medlem
Uppdatering men lika frustrerande. Trodde mitt problem var för hög bromsvätskenivå. Var över max. Nivåerna är mkt svåra att se. Efter 15 km körning var bromsen sval. Men tyvärr så återkom anläggningen och bromsen blev varm igen (båda sidor bak). Den är inte supervarm efter 15 km körning men går bara vidröra mkt kort, kanske 100 grader.

När el parkeringsbromsen släppt så ligger som sagt oket i lite spänn mot skivan. Det går med en mejsel (utsida belägg) utan särskild ansträngning trycka ihop kolven någon mm. Så det finns en viss rörelsemån för kolven efter att pbromsen backat/släppt.

Nya skivor och belägg, ny kolv, ny tätningsring i cylindern, infettat med red rubber grease. Nytt dammskydd. Glidbultar omfettade. Med VCDS kan jag spola bromsen fram och tillbaka. Inga felkoder på bromsen.

Det här är otroligt irriterande. Felet på min bil verkar vara samma som för dig som skrivit ursprungsinlägget så det borde vara ok att jag frågar här istället för att skapa ny tråd. Kommer skriva här med vad som löste problemet om och när det sker. Nån här som har någon ide?

Jag har bara luftat den broms jag jobbat med, dvs inte riktigt rätt metod. Men bromspedalen indikerar inte att det är luft i någon del av systemet.

En sak att kolla är ifall det är hydrauliskt tryck i cylindern genom att släppa på luftnippeln något. Ska bara sippra ut här och far det ut kanske det är något fel på yttersta hydraulslangen?

Skulle jag byta mer saker så är det dessa komponenter kvar:
  1. Okhållare, utvändigt rostig och eländig, glidbultarna verkar röra sig ok dock. Beläggen rör sig fint i sina plåtskenor.
  2. Bromsok med elektronisk P-broms. Detta har ju OP gjort men utan att lösa problemet eller? Men min P-broms backar ju och kolven sitter inte fast och är ny, infettad och fräsch. Spåren i oket för tätning och dammskydd är rengjorda för att minska risk för att dessa gummikomponenter hindrar kolven.
Rimligen problemet är att kolven inte rör sig tillbaka efter att bromsen släppt. Men varför?
 

mahler

Medlem
Prova att köra några vändor utan att ha använt handbromsen, då ser du ju om det fortfarande blir varmt eller inte. Då kan du ju utesluta parkeringsbromsen. Vet inte om det spelar någon roll men man ska ju göra en grundinställning av p-promsen när man bytt belägg.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp