MAgnetventil audi a6 1.8 t 98 felkod01262

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit. Se fler här.

outside79

Medlem
ok, så jag fick ut den här felkoden idag, vilket givetvis föranleder att jag ska byta denna. men vart sitter den någonstans? försöker hitta en motorskiss på sagda motor men har inte speciellt mycket framgång, men med tanke på att det är en ganska lätt sak att ordna så behöver jag ltie assistans. jag har dock inte kollat under huven ännu då det är beckmörkt.
 

Killawife

Medlem
Den sitter på insugslangen mellan luftfilterboxen och turbon på vänster sida om motorns framkant om du står framför bilen. Du får ta bort täckplasten, sen brukar det underlätta att lossa den runda prylen som sitter ovanpå insugsslangen men utöver det så behöver du inte lossa så mycket mer för att komma åt. Kopplingarna på den brukar vara av engångstypen så se till att skaffa tre slangklämmor 6-11 mm innan för du måste klippa dem för att få bort dem.
Själva magnetventilen är insatt i sidan på insugslsangen, framåt så att säga, Det sitter en elkoppling på den samt två vaccumslangar, en går till turbon och den andra till wastegaten.
 

outside79

Medlem
Den sitter på insugslangen mellan luftfilterboxen och turbon på vänster sida om motorns framkant om du står framför bilen. Du får ta bort täckplasten, sen brukar det underlätta att lossa den runda prylen som sitter ovanpå insugsslangen men utöver det så behöver du inte lossa så mycket mer för att komma åt. Kopplingarna på den brukar vara av engångstypen så se till att skaffa tre slangklämmor 6-11 mm innan för du måste klippa dem för att få bort dem.
Själva magnetventilen är insatt i sidan på insugslsangen, framåt så att säga, Det sitter en elkoppling på den samt två vaccumslangar, en går till turbon och den andra till wastegaten.
tack, du råkar inte veta vilket artikelnummer som delen har? eller ska jag satsa på att ta loss delen först och utläsa ifrån den?
Menar du täckplasten på motorn eller menar du något annat? förmodar att det hjälper att ta bort luftintaget? och om jag förstår dig rätt så är det enklast att arbeta ovanifrån eller? eller menar du täckplast som i hasplast, alltså underifrån?
 

Killawife

Medlem
Du kan använda vilken magnetventil som helst för 1.8t motorn. De är mer eller mindre likadana allihop men har olika bokstäver i slutet beroende på motorns beteckning. Täckplasten under huven till vänster. Du behöver inte ta bort luftintaget men det underlättar om man aldrig bytt magnetventil innan, Underifrån kommer du nog inte åt.
 

outside79

Medlem
Du kan använda vilken magnetventil som helst för 1.8t motorn. De är mer eller mindre likadana allihop men har olika bokstäver i slutet beroende på motorns beteckning. Täckplasten under huven till vänster. Du behöver inte ta bort luftintaget men det underlättar om man aldrig bytt magnetventil innan, Underifrån kommer du nog inte åt.
ok, så det är ingen skillnad på kontakten mellan olika bilmodeller då? ok, men då är det bara att köra på då. tack för hjälpen.
 

Killawife

Medlem
Det skiljer lite utseendemässigt på dom och på nyare modeller har de ofta en annan modell men köp en som heter N75 så vet du att det blir rätt.
 

outside79

Medlem
Det skiljer lite utseendemässigt på dom och på nyare modeller har de ofta en annan modell men köp en som heter N75 så vet du att det blir rätt.
ok, jag tror att jag kanske kan fortsätta i denna tråd, efter en del runtskyfflande så fick jag tag på rätt del, delen byttes ut och med det så ska väl allt vara frid och fröjd (i guess?), farsan har kört bilen till vittinge och tillbaka, det som är det generella problemet är att den börjar bluddra ibland, tappar kraft i högre farter efter en tids körning på motorväg. efter byte av del så kvarstår problemet, men problemet har minskat, alltså det sker mer sällan.

Jag tog min kina odb2 kabel och oreggat VCDS lite 1.2 och kollade flekoder.
men jag fick inte upp en enda felkod. hur ska jag tänka kring det.
är det så att VCDS måste ha reggat för att ta ut alla koder? för det enda jag fick ut var fel med centrallåset, intermittent, men inte en enda motorfelkod, och det borde den fått i och med att bilens bromslampa och abs lampa lyser (nytt fel som uppståt, men borde väl ändå synas?)?

guide me o wise one.
 

Killawife

Medlem
Min erfarenhet är att det är lite random om man får upp felkoder. Jag har fyra olika felkodsläsare, tre för audi och en generell. Med den generella och den ena audi-specifika får jag sällan felkoder, med de andra två kommer felkoderna upp. Men sen är det också så att allt genererar inte felkoder. Du kan ha ett fel och det dyker inte upp när man söker.
Efter din beskrivning så skulle jag börja med att kolla alla vacuumslangar, tryckslangar och specifikt de slangar som har med vevhusventilationen att göra då dessa ofta spricker och skapar problem. det sitter även ett par plaströr som gärna spricker.

Många säger att Kina VCDS inte funkar också.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp